SkyscraperCity banner

601 - 620 of 657 Posts

·
Registered
10,039 Posts
De Lijn heeft 110 trams besteld, als ze dat order annuleren zitten ze vast aan een gigantische schadevergoeding!

De 48 trams voor West-Vlaanderen, kusttram zijn besteld. Voor de overigetramnetten zijn in het contract de mogelijkheden voorzien om deze te bestellenverdeeld over 5 daaropvolgende schijven. De samenstelling van deze schijven is nog niet definitief bepaald, maar hebben inderdaad een maximum van gecumuleerdaantal van 146 voertuigen.Er zijn in totaal 66 trams voor Antwerpen en 18 trams voor Gent in de prognose opgenomen, alsook een uitbreidingsmogelijkheid voor bijkomende trams voor West-Vlaanderen. De deelbestellingen zullen samengesteld worden in functie van de budgetten. De eerstvolgende schijf betreft bijkomende trams voor Antwerpen. Dezezullen besteld worden in 2019.Het totale contract heeft een waarde van 294 M€
Bron: http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1422095

·
Registered
5,234 Posts
Het is omdat ik er niks meer van hoor.
dit jaar loopt (zoals elk jaar) tot in december en ga er dus ook maar van uit dat dit voor het jaareind zal zijn dat de eerste tram (prototype dus) geleverd zal worden.

Alzo kunnen de eerste trams van de reeks (na testen, instructies enz.) echt tegen de zomer van 2020 in dienst gesteld worden in plaats van Hermelijnen uit Gent en Antwerpen te moeten verhuizen. En pas vanaf 2021 zal er een batig saldo zijn om de eerste Bn's buiten dienst te stellen.

Het is inderdaad wat afkicken: er was een tijd waar we elke week aan een bestaande belofte werden herinnerd.

focus1965

·
Registered
10,039 Posts
WEST-VLAANDEREN | Openbaar Vervoer, De kusttram & Neptunusplan

Eens de nieuwe trams geleverd worden, gaan de chauffeurs ook nog in kleinere groepjes een opleiding moeten ondergaan. Dat zal sowieso gefasseerd gaan.

1) niet alle trams kunnen op 1 dag geleverd worden
2) personeel is op dit moment nog niet opgeleid

·
Registered
10,039 Posts
Ik heb informatie.

De nieuwe trams van CAF zullen eind dit jaar van de band rollen in de fabriek in Zaragoza. Daarna zullen ze naar België vervoert worden (geen idee of dat per trein of per boot zal zijn).
Er zullen 2 leveringen gebeuren van telkens 24 voertuigen.

De trams zullen in 2020 uitvoerig getest (lange test- en introductieperiode) worden door het personeel maar zullen nog niet ingezet worden voor het vervoer van reizigers. De chauffeurs zullen in 2020 een opleiding krijgen.
Ik vermoed dat de inzet er pas zal komen eind 2020 of begin 2021.

·
Registered
749 Posts
De nieuwe Sprinter treinstellen gebouwd door CAF worden per boot vanuit Spanje naar Nederland vervoerd. Dan zal dat met trams voor meterspoor ook wel het geval zijn.

·
Registered
908 Posts
Ik heb informatie.

De nieuwe trams van CAF zullen eind dit jaar van de band rollen in de fabriek in Zaragoza. Daarna zullen ze naar België vervoert worden (geen idee of dat per trein of per boot zal zijn).
Er zullen 2 leveringen gebeuren van telkens 24 voertuigen.

De trams zullen in 2020 uitvoerig getest (lange test- en introductieperiode) worden door het personeel maar zullen nog niet ingezet worden voor het vervoer van reizigers. De chauffeurs zullen in 2020 een opleiding krijgen.
Ik vermoed dat de inzet er pas zal komen eind 2020 of begin 2021.
Voila, wat heb ik gezegd? Ik heb dus toch gelijk dat die trams nog niet voor dit jaar gingen zijn.
De huidige BN trams zullen dus zonder moeite hun 40ste verjaardag vieren.

·
Registered
10,039 Posts
Geniet nog ff van die BN-beestjes. Ze zijn misschien niet modern maar zullen naar mijn gevoel betrouwbaarder zijn dan die Urbos-100 van CAF. Ik verwacht in het begin best wel wat problemen en uitval. Uiteindelijk is die nieuwe tram ontwikkeld voor de stad.
Ik denk dat die lange test- en introductieperiode er vooral is om te zien hoe ze reageren op de andere weersomstandigheden aan de kust. Denk aan zand en wind maar bv. ook aan de snelheden.
Aan de kust haal je snelheden van 50 à 60km. per uur. Dat moet je niet rijden in Gent en Antwerpen en dus kun je dat niet gaan vergelijken met elkaar.

En dan hebben we het nog niet gehad over het aantal zitplaatsen. Die BN-trams (huidige reeks) is daar een pak beter in.
Haal dat stof weg en vervang het door recuperatieleder en ik weet direct welke tram ik zou verkiezen ;)

·
Registered
5,234 Posts
Ik denk dat die lange test- en introductieperiode er vooral is om te zien hoe ze reageren op de andere weersomstandigheden aan de kust. Denk aan zand en wind maar bv. ook aan de snelheden.
ik vrees er ook voor. Met die Bn's hebben ze ook tal van problemen hiermee: dat is ook de reden van de hoge uitval. De werkplaats van Oostende (ex N.M.V.B.) heeft altijd veel creatievelingen in dienst gehad en ooit heb ik een uitleg gekregen van de prullen en frullen die ze bedachten om het zout en zand zo weinig mogelijk in vitale delen te doen indringen. Geweldig wat ze daar konden bedenken...

We zijn nu 2019 en dit principe is compleet achterhaald: een tram moet rijvaardig geleverd worden en voorzien zijn voor het traject dat het gaat bedienen: in dit geval een traject met heel wat zout en zand.

Ik ken de nieuwe stelplaats in Oostende (nog) niet. Maar als de overheid haar werk goed gedaan heeft, dan moet daar een specifieke wasinstallatie voorzien worden waar elke tram na afloop van de dienst door moet (specifiek: op maat gemaakt van de nieuwe trams, met installatie om zout en zand van vitale delen weg te krijgen) en moeten de trams die niet gebruikt worden (overdag en 's nachts) binnen gestald worden. Als aan deze voorwaarden voldaan wordt, dan zal het wel goed komen. Dit is althans hetgeen ze in Blackpool gedaan hebben: een fonkelnieuwe, hermetisch afgesloten stelplaats met een heel bijzondere wasinstallatie.

focus1965

·
Registered
908 Posts
Zout en zand, dat is iets waar de BN trams in Charleroi geen last van hebben maar daar is ook een andere fenomeen van een aantal trams jarenlang stonden te verrotten en nu gaan ze die trams in snel tempo renoveren zoiets van 12 trams per jaar want van aankoop van nieuwe trams is er in de verste nog geen sprake.

·
Registered
10,039 Posts
ik vrees er ook voor. Met die Bn's hebben ze ook tal van problemen hiermee: dat is ook de reden van de hoge uitval. De werkplaats van Oostende (ex N.M.V.B.) heeft altijd veel creatievelingen in dienst gehad en ooit heb ik een uitleg gekregen van de prullen en frullen die ze bedachten om het zout en zand zo weinig mogelijk in vitale delen te doen indringen. Geweldig wat ze daar konden bedenken...

We zijn nu 2019 en dit principe is compleet achterhaald: een tram moet rijvaardig geleverd worden en voorzien zijn voor het traject dat het gaat bedienen: in dit geval een traject met heel wat zout en zand.

Ik ken de nieuwe stelplaats in Oostende (nog) niet. Maar als de overheid haar werk goed gedaan heeft, dan moet daar een specifieke wasinstallatie voorzien worden waar elke tram na afloop van de dienst door moet (specifiek: op maat gemaakt van de nieuwe trams, met installatie om zout en zand van vitale delen weg te krijgen) en moeten de trams die niet gebruikt worden (overdag en 's nachts) binnen gestald worden. Als aan deze voorwaarden voldaan wordt, dan zal het wel goed komen. Dit is althans hetgeen ze in Blackpool gedaan hebben: een fonkelnieuwe, hermetisch afgesloten stelplaats met een heel bijzondere wasinstallatie.

focus1965

Ze plakken er 7 lagen bestickering over om te beschermen :p

·
Registered
2,611 Posts
Aan de kust haal je snelheden van 50 à 60km. per uur. Dat moet je niet rijden in Gent en Antwerpen en dus kun je dat niet gaan vergelijken met elkaar.
Ik zou toch vooral uitgaan van last van zout en zand, en ook wel een compleet ander type reizigers: (veel) meer groepen, kinderen, bagage,... om mijn ontwerp op af te stemmen.
Minstens in Antwerpen zijn er ook wel een paar stukken waar de tram 60/70 kan rijden, met het autoverkeer mee, al zijn dat inderdaad eerder uitzonderingen. (Antwerpsesteenweg in Berchem bvb, lijnen 7 en 15) Ik weet niet of het op vlak van slijtage edm nu zo'n verschil maakt of ze dat ook moeten kunnen zonder ontsporen, of ze het redelijk consequent moeten doen.

·
Registered
3,057 Posts
^^ Hoe snel wordt er in de reuzenpijp gereden? Daar zou toch de hoogste snelheid op het net gehaald moeten kunnen worden? Geen verkeerslichten, voetgangers ofzo?

Wat beperkt nu vooral de levensduur van een tram?
- zand/wind/zout voor de carrosserie. Dit bepaalt het maximale #km
- remmen / motor vooral het aantal gereden km? Dit is vooral een indicatie voor de frequentie van het onderhoud

Elektrische voertuigen hebben minder bewegende (motor)onderdelen, wat ze veel onderhoudsvriendelijker maken.

·
Registered
8,077 Posts
Is dat zout en zand niet iets dat in veel tramsteden voorkomt die langs de kust of langs een woestijn liggen? (Den Haag, San Fransisco, Lissabon, Nice … ) Je zou denken dat “kan om met zout en zand” gewoon een standaard optie is die je kunt aanvinken bij een bestelling voor trams?

·
Registered
3,057 Posts
^^ Of dat standaard is bij de meeste voertuigen? Vroeger roesten auto's ook veel sneller dan vandaag de dag. Mijn auto is 14 jaar oud, en staat een flink stuk van de tijd buiten aan zee. Maar toch helemaal geen sporen van roest.

Dat moest je met auto's van 30 jaar geleden niet doen.

·
Registered
5,275 Posts
Is dat een wet van Polri 2.0 of zo? 'Een draad waar een tram in vermeld wordt, gaat vroeg of laat over de Antwerpse tram.' :)

·
Registered
5,234 Posts
Wat beperkt nu vooral de levensduur van een tram?
- zand/wind/zout voor de carrosserie. Dit bepaalt het maximale #km
- remmen / motor vooral het aantal gereden km? Dit is vooral een indicatie voor de frequentie van het onderhoud

Elektrische voertuigen hebben minder bewegende (motor)onderdelen, wat ze veel onderhoudsvriendelijker maken.
Is dat zout en zand niet iets dat in veel tramsteden voorkomt die langs de kust of langs een woestijn liggen? (Den Haag, San Fransisco, Lissabon, Nice … ) Je zou denken dat “kan om met zout en zand” gewoon een standaard optie is die je kunt aanvinken bij een bestelling voor trams?
Dit is nogal simplistisch gesteld (niet gewoon van jou!). Elk voertuig kan tegen zout en zand, vraag is de wijze waarop. Maar ik ga verder hieronder.

^^ Of dat standaard is bij de meeste voertuigen? Vroeger roesten auto's ook veel sneller dan vandaag de dag. Mijn auto is 14 jaar oud, en staat een flink stuk van de tijd buiten aan zee. Maar toch helemaal geen sporen van roest.
Ik ga even op Polri's post verder en verder op de andere reageren.
Het meest extreem voorbeeld ter wereld vindt men in Dubai. De stad is in de woestijn gebouwd en extreme zandstormen komen daar geregeld voor - zelf meegemaakt. De projectleider van Alstom heb ik daar ontmoet: hij deed de nodige deuren daar open (althans: regelde een stelplaatsbezoek) en was ook betrokken bij de trams in Algerije. De V.A.E. hebben niets te maken met Europa en zijn dus ook niet gebonden aan de openbare aanbestedingen. Dit maakte het leven van de projectleider eenvoudiger (alles werd ter plaatse besproken) maar ook ingewikkelder, want men kan niet terugvallen op vage omschrijvingen, zoals 'moet tegen zand kunnen'. De man heeft er talloze slapeloze nachten over gehad: in de schaduw kan de temperatuur oplopen tot 50 graden en dan zwijgen we over de hitte die de zon in werkelijkheid uitstraalt. En dan heb ik het hier 'maar' over de sporen en bovenleiding, of : het uitzetten ervan, en terug krimpen bij de koele winteravonden. En dan de airco: de Franse technieken waren en zijn voorzien voor 30°, maar het dubbele (marge) en dit heel de dag lang? En de zandstormen? De man is een genie (en ook tramliefhebber...) en heeft een team rond zich dat elk probleem moest oplossen. En is er in geslaagd. Maar met 'onze' Europese aanbestedingen, is het allemaal niet zo eenvoudig - en zonder ook niet: de BN trams konden dit niet aan.
En nu kom ik aan het technisch aspect. Er zijn 2 soorten trams.
Ten eerste de hogevloertrams, type BN. Daar bevinden de vitale delen zich onder de tram en dan heb ik het over zowat alles. Een zandkorrel is klein, een zoutkorrel nog kleiner. Het grootste probleem is zand: dit ligt makkelijk en zowat overal en ook tussen de rails. De Lijn heeft van alles geprobeerd om hun beddingen zandvrij te houden, maar daar zijn ze natuurlijk niet in geslaagd: tegen de natuur valt weinig te doen. Feit is dat de motoren, remmen en al hetgeen men zich ook kan bedenken door de bewegingen van de tram opnemen. Dit heeft men niet met een auto: de motor ligt veel hoger. Bijkomend: door het rijden verstuift het zand en zoekt het een weg door openingen, zoals de geledingen. Met eigen ogen heb ik ooit in Oostende gezien wat een klonters in de geledingen opgehoopt raken en wat ze deze problemen probeerden op te lossen. Chapeau (nog eens) voor de werkplaats, want ze waren creatief. Maar dit legt ook uit waarom zoveel trams altijd buiten dienst staan aan de kust: gedurende 30 jaar niets anders doen dan zandhoopjes en klonters opkuisen, die schurend en isolerend werken.
En dan komen we bij de tweede categorie trams: de lagevloertrams. Daar bevinden zich een deel van de vitale onderdelen op het dak - en daar zal opvliegend zand van tussen de sporen veel minder impact hebben. Maar de draaistellen, veel kleiner, zijn ook gemotoriseerd. En hier kom ik dichter bij huis: Amsterdam. Bij een of andere sneeuwbui (een flinke 5 cm) bleek dat geen enkele lagevloertram nog kon rijden, terwijl de nog aanwezige hogevloertrams geen enkel probleem ondervonden. De oorzaak was snel gevonden: de wielen zijn kleiner en de sneeuw werkte toen isolerend - echt gebeurd.
Terug naar onze kust: er ligt geregeld dus wat zand tussen de sporen en door het rijden, komt dit dus terecht in zowat alles waar het terecht kan komen: elke holle ruimte, overal en vooral: van onderuit en dit is dan weer een groot verschil met Dubai en de zandstormen aldaar.
Dat vermijden is echt niet vanzelfsprekend: een tram zit nu eenmaal anders ineen dan een auto en dit geldt zeer zeker ook voor een lagevloertram. Men kan niet alles hermetisch afsluiten. Meer nog: dit hoeft eigenlijk niet (voor de goede werking en om praktische reden, lees: onderhoud) maar men moet wel een inventaris maken van alle pijnpunten (= plaatsen waar zand en zout kan indringen) en daar een specifieke onderhoudspost op voorzien. Gebeurde in Dubai en Blackpool: geen gewone carwash, of een resem borstels na mekaar, maar een computergestuurde machinerie die afgesteld is op een bepaald type tram en niet alleen optisch reinigt, maar ook waar nodig zeer precies, net om de zandkorrels weg te krijgen. Het zicht in Oostende, met klonters groter dan een hand, ben ik niet vergeten. En dat schuurt, werkt blokkerend en zorgt dus voor tal van problemen. Had De Lijn voor Alstom gekozen, dan had ik - tegen een fikse commissie - de desbetreffende persoon wel gecontacteerd: die weet perfect hoe (Alstom) trams moeten uitgerust worden en vooral: wat de stelplaatsen en werkplaatsen moeten doen om de trams perfect rijvaardig te houden. Ik ben geen ingenieur, maar weet wel dat dit probleem oplosbaar is.
Tot slot: zout is een ander probleem en geraakt op een totaal andere manier dan zand in de trams. Maar: ook dat heb ik in de geledingen van een tram gezien: geen klonters dik, maar je handen zagen wel wit...

De zwakke plekken van trams zijn gekend, maar oplossingen liggen echt niet voor de hand. In Tver (Rusland) heeft de lokale tramfabriek aan de stad lagevloertrams geleverd: daar bleek het vervangen van enkele vitale onderdelen (de remmen) een specifieke installatie te vergen, die ze er niet hadden en moest de hele tram uit mekaar worden gehaald. Ze hebben dan maar de trams buiten dienst gesteld en het trambedrijf opgedoekt... Dit maar als extreem voorbeeld dat men aan alles moet denken: de bestuurder, het reizigerscomfort, slijtage... en het onderhoud.

focus1965

·
Registered
10,039 Posts
In die kustlijnwinkeltjes kun je niet meer betalen met cash, alles is elektronisch m.u.v. Oostende station.

Geen idee hoe dat zal uitdraaien.

601 - 620 of 657 Posts