Ik stond, samen met een tiental anderen, in Wenduine aan de hoofdhalte tevergeefs op de tram van 21h29 richting Oostende te wachten. Toen de jobstudente haar lijnwinkeltje afsloot & zelf aan de bushalte ging wachten rond 21h45, ben ik haar gaan vragen of de tram vervangen zou worden door een bus, hetgeen ze bevestigde. Ze had zelf geen idee wanneer deze zou komen.
Enkele minuten later verscheen plots een dubbelgelede bus zonder ontwaarders (of airco, ook de gesloten dakpanelen konden niet bediend worden). In De Haan loopt de vervangende busroute ten Noorden van de tramsporen, om alsnog het tramstation te bedienen, verlieten we De Haan om dan -mogelijks op eigen iniatiatef van de chauffeur- via de Koninklijke laan nogmaals De Haan in te rijden en het tramstation zelf te bedienen. Hij is zelf uitgestapt, het perron opgesneld om de reizigers op z'n bus uit te nodigen. Wie spontaan in het Frans om info vroeg, kreeg in het West-Vlaams iets naar z'n hoofd gegooid dat eindigde op 'Zoute'. Toen we uiteindelijk om 22h25 aan het station van Oostende toekwamen, bleek ook bij de NMBS behoorlijk wat misgelopen. De bus zette na een kwartier te hebben gewacht haar rit naar De Panne verder, op de enkele bus die de tram naar Knokke diende te vervangen waren alle zitplaatsen bezet, ik hoorde geen NL op deze bus. De temperatuur was ondraaglijk, het zweet liep over de voorhoofden van de verwarde Walen. Naast elke vorm van informatie ontbrak op deze bus ook een chauffeur. Ik heb niet gezien of deze bus uiteindelijk nog vertrok, ik had de laatste trein naar Antwerpen gemist dus had wat anders aan m'n hoofd. De bijkomende trein Oostende-> BXL van 22u20 die om 22u40 zou vertrekken, stond er nog steeds om 23h20 toen de trein naar Luik (gepland om 23h07) eindelijk vertrok. In Gent St.P stond het rode kruis halve litertjes fris water uit te delen op het perron waar na een twintigtal minuten de trein naar A'pen (met een vertraging van 2h11) arriveerde. Na een tussenstop voor Dampoort owv een rood sein, kwamen we rond kwart voor twee in Centraal toe.