SkyscraperCity banner

621 - 640 of 657 Posts

·
Registered
908 Posts
In die kustlijnwinkeltjes kun je niet meer betalen met cash, alles is elektronisch m.u.v. Oostende station.

Geen idee hoe dat zal uitdraaien.
Dan zijn die Lijnwinkels illegaal bezig want men is wettelijk verplicht om cash geld te aanvaarden.
En dan nog iets, stel dat die betaalterminal kapot is of het betaalsysteem uitvalt, hoe gaat men dan betalen?
Het gevolg zou zijn dat men tickets zal moeten aankopen bij de bestuurder op de tram ofwel zwartrijden en dan kunnen de controleurs boetes uitdelen.

·
Registered
5,234 Posts
Ik heb het echt moeilijk met het beleid van De Lijn. Net op de kusttram komen heel wat buitenlanders, met kinderen en tuti quanti en het bekomen van een ticket is quasi alleen mogelijk bij de trambestuurders: dit heb ik vorig jaar (laatste keer dat ik er was, volgende week of zo nog eens) ervaren. Ten eerste zijn er lang niet overal verkooplokaaltjes, ten tweede vindt men nergens automaten en ten derde werken sms tickets niet met buitenlandse providers. Ik heb die chauffeur daar in De Panne zien zwoegen met heler families die hun goede wil toonden door te willen betalen en verbaasd waren dat het nog op zo'n antieke wijze moest.
De oplossing ligt natuurlijk voor de hand: schaf die verkooplokalen af en zet er automaten en dit langs alle haltes van de lijn. We leven in 2019 en die verkooplokalen dateren nog van het stoomtramtijdperk.

focus1965

·
Registered
908 Posts
Ik heb het echt moeilijk met het beleid van De Lijn. Net op de kusttram komen heel wat buitenlanders, met kinderen en tuti quanti en het bekomen van een ticket is quasi alleen mogelijk bij de trambestuurders: dit heb ik vorig jaar (laatste keer dat ik er was, volgende week of zo nog eens) ervaren. Ten eerste zijn er lang niet overal verkooplokaaltjes, ten tweede vindt men nergens automaten en ten derde werken sms tickets niet met buitenlandse providers. Ik heb die chauffeur daar in De Panne zien zwoegen met heler families die hun goede wil toonden door te willen betalen en verbaasd waren dat het nog op zo'n antieke wijze moest.
De oplossing ligt natuurlijk voor de hand: schaf die verkooplokalen af en zet er automaten en dit langs alle haltes van de lijn. We leven in 2019 en die verkooplokalen dateren nog van het stoomtramtijdperk.

focus1965
Dat is hetgeen men in Charleroi doet, op die trams van het MLC netwerk kan men sinds enige tijd niet meer betalen bij de trambestuurder men is dus verplicht om een ticket te kopen aan de automaten alleen weet ik niet of die automaten papieren tickets afleveren want normaal kan men aan de TEC automaten enkel elektronische vervoerbewijzen aanschaffen met andere woorden men moet een MOBIB kaart hebben wat niet evident is voor buitenlandse toeristen.

·
Registered
5,234 Posts
^^

Gisteren nog in het Antwerps station Schijnpoort geweest: compleet verlept, 2 'bolletjeskasten' waarvan 1 totaal niet meer werkte maar: wel een vieze en smerige verkoopautomaat, die ik zonder handschoenen of bescherming niet meer zou aanraken. En die leek exact te doen wat men er van zou verwachten: viertalig (NL/FR/E/D) en enkel tickets - 10-rittenkaarten en dagkaarten te koop. Meer moet dat niet zijn en als ze zo iets aan de kust zouden plaatsen aan alle haltes (zo nodig: op kalme plaatsen maar in 1 richting) dan zou men al een hele stap vooruit zijn. Want dat aanbod in Schijnpoort lijkt me voldoende en correct te zijn. Volledig passend in het verhaal: een quasi onleesbaar papier was er ooit op geplakt dat het toestel niet meer werkte met 20 euro briefjes en er was ook een kaartlezer. Ik veronderstel dat men ook elektronisch mee kan betalen, maar emblemen waren er niet (meer). Het moet maanden geleden zijn dat iemand er nog met een poetsmachine is gepasseerd. Ronduit degoutant station en misschien komt het door mijn recent bezoek aan de Russische metrostations, waar alles **** en span is. Schijnpoort? Vervang de N door een T en dat weet je wat ik er van denk.
Maar het ging over de verkoopautomaten en theoretisch zou het dus bij De Lijn wel kunnen.

focus1965

·
Registered
749 Posts
Is de omleiding van de Kusttram rondom Lombardsijde Dorp bijna klaar? Ik moet nog eens naar daar om die boerentram sfeer op te snuiven voor het te laat is :lol:

·
Registered
1,780 Posts
Is de omleiding van de Kusttram rondom Lombardsijde Dorp bijna klaar? Ik moet nog eens naar daar om die boerentram sfeer op te snuiven voor het te laat is :lol:

Vanaf 17 mei rijdt de Kusttram over het nieuwe traject langs de Koninklijke Baan.

• Like
Reactions: wbrm

·
Registered
107 Posts
Dat is hetgeen men in Charleroi doet, op die trams van het MLC netwerk kan men sinds enige tijd niet meer betalen bij de trambestuurder men is dus verplicht om een ticket te kopen aan de automaten alleen weet ik niet of die automaten papieren tickets afleveren want normaal kan men aan de TEC automaten enkel elektronische vervoerbewijzen aanschaffen met andere woorden men moet een MOBIB kaart hebben wat niet evident is voor buitenlandse toeristen.
Hoi,

Ik heb aan de automaat in Charleroi, eens een ticket gekocht.
De automaat print een soort van "kassabon" zoals je dat in de supermarkt
ook krijgt: dat is je biljet.

Groetjes

·
Bike It!
22,243 Posts
^^ +1. Ik heb vorige winter op weg naar de luchthaven vanuit Charleroi-Sud ook zo'n biljetje uit de automaat gekregen. Geen Mobib nodig dus.

·
Registered
7,836 Posts
De TEC is druk bezig die "vervoersbewijzen" er uit te halen en MOBIB in te voeren. Als het nog niet zo is (wat ik niet betwijfel), is het omdat Charleroi niet bij de eerste groepen aan de beurt is.

·
Registered
10,039 Posts
Straks begint De Lijn met die papieren tickets :p
Want als je een ticket op het voertuig moet kopen en betaalt met een betaalkaart, hoe kun je dan een geldig vervoerbewijs krijgen als er geen Prodata meer is?

Ik zie de chauffeur echt geen printertje bovenhalen om een Mobibkaart aan te maken.

·
Registered
908 Posts
Straks begint De Lijn met die papieren tickets :p
Want als je een ticket op het voertuig moet kopen en betaalt met een betaalkaart, hoe kun je dan een geldig vervoerbewijs krijgen als er geen Prodata meer is?

Ik zie de chauffeur echt geen printertje bovenhalen om een Mobibkaart aan te maken.
Bij de MIVB en waarschijnlijk ook bij de TEC geeft de chauffeur aan de reiziger een ticket in de vorm van een wegwerp MOBIB kaart die hij/zij dan moet scannen.

·
Registered
5,234 Posts
Bij de MIVB en waarschijnlijk ook bij de TEC geeft de chauffeur aan de reiziger een ticket in de vorm van een wegwerp MOBIB kaart die hij/zij dan moet scannen.
Wordt ook bv. in Moskou gedaan, met dien verstande dat de bestuurder maar 1 soort vervoerbewijs kan verkopen: een enkel ritje. De kaartjes zijn dus vooraf opgeladen (voor 1 rit) en al de rest moet men maar uit automaten of in een metrostation zien te kopen (bv. dagkaarten, ook wegwerpkaartjes). Zowel daar (in Rusland) als in Brussel heb ik ervaren dat de aanmaak van zo'n kaartje toch wel even duurt en het ondoenbaar is om ze zoals prodata aan te maken: dit zou te lang duren. Maar het is natuurlijk wel mogelijk om de bestuurder te bevoorraden met vooraf opgeladen wegwerpkaartjes, maar om redenen van effciëntie zal die maar 1 soort kunnen verkopen. De Lijn moet dan wel zorgen dat de reiziger ook aan andere vervoersbewijzen (bv. dagkaarten) kan geraken en zeker voor de Kustlijn zijn sms tickets ed. onbruikbaar voor de vele buitenlandse toeristen, want die werken enkel met een Belgische provider. En het is een brug te ver om van een toerist te verwachten dat die de app gaat installeren en allerlei handelingen doen om aan een dagkaart te geraken, omdat ze het aan de kust vertikken om automaten te installeren.

focus1965
(dit weekend: naar de kust!)

·
Registered
545 Posts
Men kan perfect lege wegwerp-mobibkaarten in de bus voorzien waar dan het juiste product wordt opgeladen, net zoals nu met de kartonnen tickets gebeurt.

·
Registered
5,234 Posts
Men kan perfect lege wegwerp-mobibkaarten in de bus voorzien waar dan het juiste product wordt opgeladen, net zoals nu met de kartonnen tickets gebeurt.
Neen. Dat duurt te lang. Het oplaadproces neemt meer tijd in beslag. Heb ik in Brusselse automaten ervaren, maar ook aan loketten in Rusland en ook in hotels om de toegangsbadge op te laden voor je kamer. Dit is onwerkbaar als een bestuurder ze nog moet opladen. Ze moeten al vooraf opgeladen zijn.

·
Registered
561 Posts
Langs de andere kant denk ik nu ook niet dat het zo moeilijk kan zijn om bij de bestuurder een bakje met 3 stapeltjes reeds opgeladen ticketten te voorzien: 1 rit, dagkaart en 10-rittenkaart. Het is dan gewoon een kwestie dat de chauffeur van het juiste stapeltje pakt ;)

·
Registered
545 Posts
Neen. Dat duurt te lang. Het oplaadproces neemt meer tijd in beslag. Heb ik in Brusselse automaten ervaren, maar ook aan loketten in Rusland en ook in hotels om de toegangsbadge op te laden voor je kamer. Dit is onwerkbaar als een bestuurder ze nog moet opladen. Ze moeten al vooraf opgeladen zijn.
Mijn abonnement van De Lijn is op de bus op m'n Mobibkaart geplaatst. Dat duurde niet langer dan gewoon scannen hoor. Of laden de gepersonaliseerde Mobib's sneller op? :nuts:

·
Registered
10,039 Posts
De haltes Lombardsijde Bad, Dorp en Y.M.C.A werden afgeschaft. Nieuwe haltes zijn Lombardsijde Zeelaan en Schoolstraat.

·
Registered
908 Posts
Deze namiddag waren er wegens extreme hitte problemen met de luchtleidingen op diverse plaatsen aan de kust met als gevolg dat De Lijn beslist heeft om het kusttramverkeer volledig stil te leggen.
Er werden vervangbussen ingelegd maar die bussen rijden echter om het halfuur, ik hoop dat er tenminste dubbelgelede bussen ingezet worden want met standaardbussen zit men dan helemaal volgepropt als sardientjes in een blik.

https://www.hln.be/in-de-buurt/de-h...t-water-uit-aan-wachtende-reizigers~ac07de14/

·
Registered
53 Posts
Ik stond, samen met een tiental anderen, in Wenduine aan de hoofdhalte tevergeefs op de tram van 21h29 richting Oostende te wachten. Toen de jobstudente haar lijnwinkeltje afsloot & zelf aan de bushalte ging wachten rond 21h45, ben ik haar gaan vragen of de tram vervangen zou worden door een bus, hetgeen ze bevestigde. Ze had zelf geen idee wanneer deze zou komen.
Enkele minuten later verscheen plots een dubbelgelede bus zonder ontwaarders (of airco, ook de gesloten dakpanelen konden niet bediend worden). In De Haan loopt de vervangende busroute ten Noorden van de tramsporen, om alsnog het tramstation te bedienen, verlieten we De Haan om dan -mogelijks op eigen iniatiatef van de chauffeur- via de Koninklijke laan nogmaals De Haan in te rijden en het tramstation zelf te bedienen. Hij is zelf uitgestapt, het perron opgesneld om de reizigers op z'n bus uit te nodigen. Wie spontaan in het Frans om info vroeg, kreeg in het West-Vlaams iets naar z'n hoofd gegooid dat eindigde op 'Zoute'. Toen we uiteindelijk om 22h25 aan het station van Oostende toekwamen, bleek ook bij de NMBS behoorlijk wat misgelopen. De bus zette na een kwartier te hebben gewacht haar rit naar De Panne verder, op de enkele bus die de tram naar Knokke diende te vervangen waren alle zitplaatsen bezet, ik hoorde geen NL op deze bus. De temperatuur was ondraaglijk, het zweet liep over de voorhoofden van de verwarde Walen. Naast elke vorm van informatie ontbrak op deze bus ook een chauffeur. Ik heb niet gezien of deze bus uiteindelijk nog vertrok, ik had de laatste trein naar Antwerpen gemist dus had wat anders aan m'n hoofd. De bijkomende trein Oostende-> BXL van 22u20 die om 22u40 zou vertrekken, stond er nog steeds om 23h20 toen de trein naar Luik (gepland om 23h07) eindelijk vertrok. In Gent St.P stond het rode kruis halve litertjes fris water uit te delen op het perron waar na een twintigtal minuten de trein naar A'pen (met een vertraging van 2h11) arriveerde. Na een tussenstop voor Dampoort owv een rood sein, kwamen we rond kwart voor twee in Centraal toe.

621 - 640 of 657 Posts