Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Administrator
30,141 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: http://www.nu.nl

Westerlingen verlaten massaal Hongkong
HONGKONG - De Chinese metropool en internationaal financieel centrum Hongkong is uit de gratie bij westerlingen. Britten, Australiërs, Amerikanen en Canadese 'expats' verlaten de stad met duizenden tegelijk. Ze vinden Hongkong te vervuild en te onaantrekkelijk en ze kiezen liever voor andere Chinese of Aziatische stad, aldus de krant Straits Times. Het aantal Britten dat de voormalige Britse kroonkolonie verlaat is opvallend groot. Er wonen nog maar ongeveer 11.300 Britten in Hongkong. In 2005 waren dat er ongeveer 13.500 en in 1997, toen Hongkong in Chinese handen kwam, nog 175.000. De beroemde Nederlandse dirigent Edo de Waart maakte kortgeleden bekend na drie jaar ook niet meer in Hongkong te willen wonen. De dirigent en artistiek leider van het stedelijke filharmonische orkest verkast naar Wisconsin in de Verenigde Staten wegens de luchtvervuiling in Hongkong.

34,931 Posts
Ja dit was te verwachten. Hong Kong heeft veel indruk op me gemaakt, maar leefbaar is het niet! En waar NYC zijn luchtvervuiling compenseerd met een bijna oneindig aanbod aan culturele dingen, leuke buurten, onvoorstelbaar grote hoeveelheid en diversiteit aan restaurants etc, is Hong Kong vrij monocultureel en zijn de shoppingmalls wel glimmend maar niet sfeervol. Logisch dus dat mensen die de keuze hebben weggaan.

Ze moeten dus iets doen aan de luchtvervuiling, maar zeker ook aan het leefklimaat van de stad en de soort voorzieningen! Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat snel goedkomt.

·
-
3,632 Posts
Voor luchtvervuiling verwijs ik u graag door naar de buren (Shenzhen e.d.). Een van de grootste industrieregio's direct om de hoek lijkt me niet bevordelijk voor de gezondheid. Nog even wat informatie van wikipedia:

The dense population, smoke-belching factories and power stations, ceaseless construction and large numbers of diesel vehicles have made for dangerous levels of particulate matter and nitrogen dioxide.

Most of Hong Kong’s power is generated by burning coal. Electricity generation produces half of Hong Kong’s total emissions of nitrogen oxide and particulates, and 92 per cent of its total sulphur dioxide emissions. Most local power stations do not yet have flue gas desulphurisation, although equipment is being installed and the government has required that all new generation capacity should come from natural gas. Whilst the Government has in the past maintained that the Mainland was an important source of airborne pollutants, experts have estimated that most of Hong Kong's acid rain came from Hong Kong.

Hong Kong’s roads are also the most crowded in the world, with almost 280 vehicles for every kilometre of road. The city’s vehicle fleet is dominated by heavily polluting, ageing goods vehicles, most of which run between the city and the Pearl River Delta. Diesel commercial vehicles are responsible 90% of RSPs and 80% of nitrogen dioxide emissions from the entire road transport sector, despite making up only 23% of the vehicle fleet. Double-decker diesel buses and a steadily growing fleet of private cars have also added to congestion and pollution

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_pollution_in_Hong_Kong

·
Registered
4,042 Posts
Hongkong valt op zich nog best mee. De wind van de zee zorgt ervoor dat de ergste smog verdwijnt. Veel groter is het probleem verder landinwaarts. Zoals 909 al zegt, Shenzen is een stuk erger. Shenzen valt op zijn beurt weer mee wanneer je dat vergelijkt met Guangzhou.

Ik was vorig jaar in Guangzhou. Toen was de smog zo hevig dat zelfs de toppen van de wolkenkrabbers niet goed te zien waren vanaf de straat. Echt een ontzettend ranzige stad wat dat betreft.

·
Registered
9,365 Posts
Volgens mij zijn er andere redenen ,HK is al lang niet meer 1 van de weinige rijke steden\regio's in Oost-Azie,ook het feit dat het erg goed gaat in Aus en vooral GB zal wel niet helpen.

1 - 8 of 8 Posts