SkyscraperCity Forum banner

Wie krijgt de beste skyline (2015)?

51281 Views 161 Replies 71 Participants Last post by  AMS guy
Welke Europese stad krijgt de beste skyline?

Als richtlijn nemen we 2015.

We praten over de beste skyline, niet over de hoogte van de gebouwen. Vandaar dat Rotterdam ook tussen de grote steden staat. Hoewel Rotterdam ook een aantaal zeer aangename hoogtes in de planning heeft staan:)

Wat mij betreft zijn de kanshebbers:

Moskou, Warschau, Istanbul, Frankfurt, Parijs, London en Rotterdam.

Maar welke van deze steden zal nou echt een "NYC-" of "Hong Kong feeling" gaan oproepen?
See less See more
1 - 20 of 162 Posts
Frankfurt/M

Ik denk, Frankfurt am Main. Deze stad heeft een geconcentreerde skyline, met heuvels en de Main op de achtergrond als fantastische setting. De andere genoemde steden hebben de skyline óf te vlak (Rotterdam) óf te versnipperd (London, Istanbul). Bovendien heeft Frankfurt/M erg mooie torens en er is nog heel wat in de planning, zo heb ik vernomen.

Brussel en Berlin zijn ook behoorlijke kanshebbers, al staan daar momenteel nog relatief weinig torens geclusterd. Madrid en Barcelona hebben de boel ook te stevig versnipperd. Hun beauties staan vaak alleen in de ruimte, da`s jammer. Maar ik refereer altijd skylines aan die van Seattle/Wash., in mijn ogen de mooiste ter wereld, en dan komt Frankfurt/M ook al gauw in beeld. En vooral nu de Euro hard op weg is dé belangrijkste munteenheid ter wereld te worden, kan dat wel eens van belang zijn voor de bouwactiviteiten in de Metropool van Hessen.
See less See more
^^ Brussel en Berlijn hebben beiden niet echt een mooie skyline vind ik. Te lage maar ook te weinig hoogbouw. Zelfs Amsterdam vind ik nog een mooiere skyline hebben.

Ik ga voor Rotterdam, maar dat is denk ik meer omdat ik het hoop dat deze stad in 2015 de beste skyline heeft. Overigens vind ik júist omdat de omgeving vlak is, de skyline van Rotterdam erg mooi. Het is vanuit bijna elke richting (met helder weer natuurlijk ;)) goed te zien.

Frankfurt in ieder geval niet, er staan een paar flinke torens maar het zijn er niet echt heel veel. Ook vind ik het niet mooi dat de skyline van laagbouw ineens naar hoogbouw gaat, ik vind het mooier als dit wat geleidelijker gaat. (Bijvoorbeeld: laagbouw -> lowrise -> midrise -> highrise -> en weer omlaag.)
See less See more
2015 Lijkt me nog wat vroeg voor mijn gok, maar als je het binnen Europa houdt dan zet ik voor de toekomst mijn kaarten op Berlijn. Als je ziet hoeveel potentieel daar in centraal Europa nog te realiseren valt, en hoe Berlijn het natuurlijke centrum is van dat hele gebied, dan kan het niet anders of die stad gaat binnenkort echt zwaar boomen. Die skyline wordt wel even wat later dan 2015, natuurlijk..
See less See more
Frankfurt heeft al een dikke skyline en die wordt nog veel imposanter!^^

Er staan echt veel hoge torens daar in de planning, dus ik ben benieuwd. Vanaf de spoorbrug daar over de Mainz heb je echt een fantastisch zicht op de skyline.

Istanbul wordt steeds minder versnipperd. Dat geldt ook voor London. En met La Defense scoort Parijs nu natuurlijk al zeer hoge ogen.

Iedereen hier lijkt Moskou ook te vergeten. Daar ontstaat echt een megaskyline! En wat te denken van Warschau jongens?

Persoonlijk denk ik dat Rotterdam wel de titel skyscrapercity of Europe kan gaan opeisen, omdat het nog meer dan Frankfurt, echt een stad is waar overal torens uit de grond schieten, die een aaneengesloten hoogbouwgebied vormen. De hele binnenstad is bezaaid.

Maar of Rotterdam de beste skyline krijgt, dat is natuurlijk nog de vraag:)
See less See more
Voor mij is één van de mooiste steden van West-Europa, Berlijn.
Op Skyline gebied kan bij lange na geen stad tippen aan de stedelijkheid en skyline van Frankfurt.
Frankfurt is overigens veel en veel meer dan alleen hoogbouw, zonder hoogbouw, is de stad minstens zo imposant in aanleg, ligging, voorzieningen en opbouw.
See less See more
Parijs, Londen en Frankfurt.
Ik ga met jouw mee.
Wanneer je wat impressie's van Parijs ziet van hun toekomstige skyline, zie je in het - door laagbouw dominerende - gebied een enorme hoeveelheid hoogbouw op een zeer klein oppervlakte. Erg imposant en dominant, zo'n skyline zie je niet vaak.

De toekomstige skyline van Londen is juist weer erg verspreid en lijkt meer op die van Rotterdam. Echter heeft Londen een enorme hoeveelheid torens in de planning staan, met flinke hoogtes ook.

Frankfurt is op dit moment de Europese stad met de indrukwekkenste skyline naar mijn mening, ik ben benieuwd of de stad deze positie kan vasthouden.
See less See more
Parijs door La Défense, het is een hoogbouwcluster waar gebouwen dicht op elkaar staan, La Défense valt ook erg op

London door Canary Wharf, de rest is een beetje te verspreid, ook is Canary Wharf nog een stuk minder mooi dan La Défense(hoewel die 3 gebouwen naast elkaar Citigroup,One Canda en die ander er wel errrug mooi uitzien.)

Rotterdam, als ze alles vanaf de Delftse Poort tot aan Erasmusbrug verder verdichten zal het misschien we dé beste skyline zijn(al is 2015 wel erg dichtbij)

Frankfurt vind ik niet bijzonder
See less See more
Ik gok La Défense in Parijs als je ziet wat er nu al staat en wat er allemaal nog bij gebouwd gaat worden.
Ook vind ik het niet mooi dat de skyline van laagbouw ineens naar hoogbouw gaat, ik vind het mooier als dit wat geleidelijker gaat. (Bijvoorbeeld: laagbouw -> lowrise -> midrise -> highrise -> en weer omlaag.)
En daar leg het probleem, Je kan "mooi" niet meten. Persoonlijk vind ik het prachtig als de scheiding tussen hoog en laag scherp is. Zo komen de elementen die de skyline vormen veel beter tot hun recht. goed voorbeeld is Frankfurt. Rotterdam kan erg hoge ogen gooien als 80% van de plannen daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
See less See more
La Défense is gewoon prachtig, al ben ik er nooit geweest. Ik zie de skyline altijd als ik in Parijs ben. Gisteren heb ik een topic bekeken op het Franse forumgedeelte van SSC met foto's van La Défense. Echt uren kijkwerk, zo enorm, zo mooi!
Frankfurt. Het meest elegant sowieso en ik denk ook het mooist en het meest 'Amerikaans'. Parijs La Defence kan ook nog wel wat worden, maar daar staan ook 'krotten' van torens en dan tot slot Rotterdam.

Dus:

Frankfurt
Parijs (La Defence)
Rotterdam

Londen
Istanboel (een niet te onderschatten stad die behoorlijk aan het bouwen is)
See less See more
Ik mis eigenlijk vergelijkingsmateriaal......
En wat te denken van Warschau jongens?
Het wordt harde strijd tussen Warschau en Rotterdam om derde beste skyline.

proposals & u/c voor Warschau

bestaande hoogste torens
See less See more
2
Die hebben geen aaneengeschakelde hoogbouw^^
1 - 20 of 162 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.