Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 112 Posts

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Al 27 lofts verkocht aan Albertkanaal

14/06 Bijna tien jaar nadat Axel Vervoordt de leegstaande fabrieken aan de Wijnegemse Stokerijstraat kocht, biedt hij er nu de eerste lofts te koop aan. Er zijn er in enkele weken al 27 verkocht.

"De lange voorbereidingstijd had te maken met de bestemmingswijziging van bedrijvenzone naar gemengde zone wonen-werken", zegt zoon Dick Vervoordt, die het project ontwikkelt. "Maar ook met de zeer complexe aard van het project. Er staan diverse oude gebouwen die we willen respecteren. Daartussen komt nieuwbouw. Er is ruimte voor 100 woningen, maar ook voor kantoren, winkels, een museum, horeca, en niet te vergeten onze eigen ateliers. En al die functies mogen elkaar niet hinderen. Dat lossen we op door het terrein een verdieping op te hogen. Wat nu gelijkvloers is, wordt ondergrondse parking en verbinding. Grote voordeel daarbij is dat je het Albertkanaal veel beter gaat zien."

Hoewel de verkoop nog maar twee weken bezig is, heeft Vervoordt al 27 woningen verkocht. "En bijna allemaal aan mensen met een link met de buurt", glundert Vervoordt. "Ze hebben bijvoorbeeld een zaak in het Wijnegem Shopping Center en hebben geen zin in dagelijkse files. Of ze wonen in een villa in Schilde die te groot wordt en te afgelegen. Dan is dit ideaal, want er komt hier ook een bakker, een slager, zelfs een apotheker. Met de kantoren er bij komen hier 400 mensen wonen en werken, dat is meer dan vijf procent aangroei voor Wijnegem.

De (ver)bouwwerken starten in maart volgend jaar. De eerste bewoners worden in de tweede helft van 2013 verwacht, en een jaar later moet alles klaar zijn, groenaanleg inclusief. "Tussen de woonblokken slingert een groene zone die letterlijk draadloos overloopt naar het jaagpad langs het kanaal. Want we willen hier geen afgesloten getto, alle faciliteiten zullen voor iedereen toegankelijk zijn", besluit Vervoordt.

www.stokerijstraat.be

Boris Rousseeuw​

enkele beelden van de website (www.stokerijstraat.be)

het masterplan:

de silogebouwen door Stéphane Beel:

de nieuwe bouwvolume's door Bogdan & Van Broeck:

de pakhuizen door Coussée & Goris:

Het Landschap door Michel Desvigne:

·
Registered
465 Posts
Misschien off-topic, maar weet er iemand wat ze aan de andere kant van het Albertkanaal aan het doen zijn? Het viel me op toen ik over de brug van de Houtlaan reed richting Schilde en naar rechts keek, het leek erop alsof ze de straat naast het kanaal (Albertkanaalbaan?) meer landinwaarts waren aan het verleggen, heeft dat te maken met een eventuele verbreding van het kanaal in de toekomst?

·
Registered
3 Posts
Renderings de buitenstad Kanaal

De eerste renderings van het project Kanaal http://www.flickr.com/photos/vervoordt/sets/72157624035910741, zal ik ze hier ook posten?
De website wordt binnenkort ook aanzienlijk uitgebreid met renderings, hou jullie op de hoogte :)

Wat betreft de werken aan de andere kant van het Albertkanaal, dit is een Wachthaven (W geen J) om meer plaats te maken voor boten die wachten om door de sluis te gaan.

Bram van Scharen

VERVOORDT r.e.
Stokerijstraat 15
2110 Wijnegem
T 03 355 33 00
www.stokerijstraat.be

·
Registered
28 Posts
Waarom krijgt dit project zo weinig aandacht?!Ik ben daarnet per ongeluk op de flickrpagina beland met die digitale maquettefoto's anders had ik er geen weet van gehad. Dit is echt wel een van de beste projecten in vlaanderen die ik de afgelopen jaren heb gezien.

·
Registered
314 Posts
Waarom krijgt dit project zo weinig aandacht?!Ik ben daarnet per ongeluk op de flickrpagina beland met die digitale maquettefoto's anders had ik er geen weet van gehad. Dit is echt wel een van de beste projecten in vlaanderen die ik de afgelopen jaren heb gezien.
Het project is interessant. de locatie minder. de fototrekkers van het forum komen hier niet zo veel voorbij vermoed ik maar misschien kan jij dat wel doen voor ons :)

by the way realisatie: 2014.

1 - 20 of 112 Posts