SkyscraperCity banner
1 - 20 of 67 Posts

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Gisteren hield de gemeente Enschede samen met alle projectontwikkelaars en architectenbureau's een bijeenkomst voor burgers en nieuwsgierigen in de Arke zaal van het Muziekcentrum ( dat straks deel uit gaat maken van het Muziekkwartier, gebouw rechts van het groene gebouw ) .

De Bijeenkomst ging over het Masterplan van het Willem Wilmink terrein met als aanvulling 2 gebouwen die het Willem Wilminkplein moeten omsluiten .
Het Hoofdgebouw aan het plein is afkomstig van Hoogstad Architecten en dat is het Muziekkwartier zelf .

Masterplan Oostelijke Spoorzone
Het gebouw met het groene dak word het muziekkwartier en is dus afkomstig van het architectenbureau Hoogstad .
De 2 gebouwen die aan de punt van het groene gebouw liggen daar gaat het hier om in dit Topic, samen omsluiten ze het Willem Wilminkplein .

*De Ontwerpen van de verschillende architectenbureau's + Projectontwikkelaars

1. MVRDV Architecten Rotterdam / Plegt Vos

2 . Ector Hoogstad Architecten / Wessels, Trebbe, Dura Vermeer

3. Architecten Onix uit Groningen / Wijnen

4. Atelier Zeinstra van der Pol Amsterdam / Aan de Stegge

Foto 1 van de verschillende ontwerpen is afkomstig van eigen fotografie ter plaatse

Foto 2 is vandaag op het internet gezet via www.enschede.nl

Extra's :

-Bij de voorzieningen in deze gebouwen is bij meerdere projecten, een Bibliotheek verplaatsing als onderdeel geweest .
Bij ontwerp 3 kwam deze zelfs in een apart gebouw te zitten en deels onder de grond .
Nu zit de bibliotheek nog op een hele andere plek in de stad .

-Ontwerp 1 heeft gekozen voor een gebouw compleet gevuld met bibliotheek ( gisteren hoorde we dat de collectie van de Enschedese bieb 1 van de groteren van Nederland is ) .
En daarbij als afsluiter boven op het gebouw een dakterras voor openbare doeleinden .

-Bij elke ontwerp, behalve bij ontwerp 3 is er gekozen voor een paviljoen op het plein .
Alleen 3 heeft daarvoor een ondergrondse bibliotheek ontwikkeld, die ook deels als verblijfsruimte bedoeld is .

-Meerdere ontwerpen hebben rekening gehouden met een Hotelfunctie en Short Stay accomodatie's voor het naast gelegen Muziekkwartier en de Muziekschool enz enz .
Zodat mensen uit andere landen hier kunnen overnachten voor een korte tijd .

Voor het complete masterplan zie .

Muziekkwartier
http://www.stad-enschede.nl/projecten.php?project=Muziekkwartier

Oostelijke Spoorzone
http://www.stad-enschede.nl/projecten.php?project=Oostelijke Spoorzone

·
Stadtaffe
2,731 Posts
^ inderdaad prachtige ontwerpen :eek:

zeer stedelijk ook. misschien wel stedelijker dan alle binnenstedelijke vernieuwing in Eindhoven.
De openbare ruimte ziet er ook goed uit.

·
Captain
3,356 Posts
Kijk, da's natuurlijk het betere werk. Jammer dat er niet wat dieper wordt ingegaan op die 2 torens.
Voor die linksonder tel ik zo'n 20 verdiepingen. Da's toch al gauw zo'n 70 a 75m. Niet verkeerd.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Die van MVRDV is gewoon veel te stedelijk voor Enschede.

Echt! Het is zo geen Enschede meer. Wel leuk voor jullie, maar ik weet het nog niet. Enschede is iets aparts, ik weet niet of dat de stad goed doet. Maar alle ontwerpen zijn mooi, ik zie wel wat er uit komt.

@ hooghoudt: Ik ben ook bang dat je gelijk hebt :( 'Rond de Admirant' is er niks bij. Gelukkig is Strijp S wel stukken beter als dit :yes:

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Die van Onix de 3de dus is nog van groter opzet dan die van MVRDV .
Vond zelf het hoofdgebouw van MVRDV heel mooi .
Maar het totaal plaatje van het 2de en 3de ontwerp zijn veel meer een eenheid .

@ Ace

Ik kan je wel alles gaan uitleggen nu .
Maar heb het voor mij gevoel een keer simpel gehouden en overzichtelijk .
Wat ik nog wel even aan wil geven is dat Enschede niet stil zit en wel degelijk grootsteedse ontwikkelingen doorgaat .

-Die toren voor het CS ( rond ) is een optie van de gemeente en komt pas later aan de orde .
-De toren op de achtergrond is van Woonzorg Nederland en daar zijn ze nog mee bezig .
-Het gebouw naast het groene is het huidige Muziekcentrum ( ook groot van omvang )
-Het S vormige gebouw net achter de ronde toren is het stadskantoor, het deel dat iets hoger is ( 9 lagen ) word waarschijnlijk de uitbreiding ervan , en word gesitueerd over het spoor heen .
-Naast het stadskantoor word een huidig appartementencomlex verhoogd van 13 naar 16 etage's en word geheel voorzien van een nieuwe gevel .

Op dit moment bouwen ze aan de HTS toren ( 102 meter hoogte )
En zijn er plannen voor het Dish Hotel voor een toren ( zie topic 120 meter Enschede ) .

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Die van Hoogstad heeft mijn voorkeur...

·
Urbanity!
1,678 Posts
Die ronde toren lijkt wel erg veel op die toren bij Utrecht CS op de nieuwe renderings van de entree(Utrecht). maar er zitten wel goede ontwerpen tussen.:)

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Hele mooie echt waar .
Ook de indeling ziet er echt gelikt uit :) .

Hier nog een uitwerking van ontwerp 2 / Ector Hoogstad Architecten

34,880 Posts
Leuke ontwerpen. Dat ovale torentje ziet er goed uit. Verder vind ik Hoogstad (buitenruimte!) en MVRDV de leukste ontwerpen. Die andere 2 zien er flitsend uit op de plaatjes door toedoen van een paar handige softwarejongens bij het bureau, maar ik denk dat de praktijk niet ver boven middelmaat uitsteekt.

·
Wereldburger
869 Posts
Ik had de eerste impressie al gezien, de anderen zijn gewoon toevoegingen.

Ziet er inderdaad stedelijkheid uit en leuk dat er weer torens bij komen :)

·
Enschede goes high 8)
796 Posts
INVISIBLE said:
Hele mooie echt waar .
Ook de indeling ziet er echt gelikt uit :) .

Hier nog een uitwerking van ontwerp 2 / Ector Hoogstad Architecten

super. Nog meer terrasjes. Ik vind zelf stedelijk erg mooi, dus ontwerp 1. Maar door het groen en de mogelijkheden tot terrasjes e.d. krijgt dit ontwerp toch mijn voorkeur.

·
Fagus Sylvatica
6,037 Posts
Howly f**k! Nou, de titel was niet overdreven. Mooie ontwerpen hoor! Past mooi in de lijn van dat stukje Roombeek! Vooral het 2e plaatje, met de enorme trap, spreekt me erg aan!

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #18 · (Edited)
Tim de Bruijn said:
Leuke ontwerpen. Dat ovale torentje ziet er goed uit. Verder vind ik Hoogstad (buitenruimte!) en MVRDV de leukste ontwerpen. Die andere 2 zien er flitsend uit op de plaatjes door toedoen van een paar handige softwarejongens bij het bureau, maar ik denk dat de praktijk niet ver boven middelmaat uitsteekt.

Wel grappig Tim en ik zitten een keer op 1 lijn :) .
Ik heb dit zelfs tegen de Architecten van MVRDV gezegd .
Dat ze het mooiste hoofdgebouw hadden gecreeerd .
Maar dat mijn voorkeur van buitenruimte en het totaal plaatje van Hoogstad beter vind .
Hoogstad is overigens al wel de ontwerper van het Muziekkwartier dat al wel gekozen is en binnenkort gestart word .

Het MVRDV ontwerp heeft op de bovenste etage ( van de bibliotheek ) een dakterras waar alle Enschedeer of bezoekers mogen verblijven .
Dit vond ik zelf een heel mooi extraatje .
Vooral omdat dat deel van de stad het mooiste zicht heeft op de Boulevard aan de zuidkant en het Centrum van de stad .

@ Iedereen

De grote trap die je terug ziet, zit al bewerkt in het ontwerp van het Muziekkwartier van Hoogstad Architecten .
Dus die is niet nog eens extra aan deze ontwerpen toegevoegd .
Hun moesten het er juist bij inpassen .

We kregen zelfs te horen die avond dat doe grote trap als dienst doet voor Noodgevallen ( wij als Enschede-stad liefhebbers vonden het al prachtig dat er zo'n trap ik verwerkt was ) .
Maar volgens mij wist niemand dat het een noodtrap was / vluchtweg .

-Dit is dus het ontwerp waar de bouw binnenkort van gaat starten / Hoogstad

Muziekkwartier / Hoogte 33 meter top / hoofdzaal +1000 stoelen

Word verbonden met een brug met dit grote Muziekcentrum

Muziekcentrum Enschede
Het Muziekcentrum werd op 9 september 1988 geopend en heeft zich in 15 jaar tijd ontwikkeld tot een van de belangrijke concertzalen van Nederland. De akoestiek van de concertzaal wordt landelijk geprezen en sinds 1998 beschikt deze zaal tevens over een groot symfonisch orgel dat door een legaat werd gefinancierd. In de twee zalen (de concertzaal met 1054 stoelen of 1800 sta-plaatsen voor popconcerten en de arke zaal met 200 stoelen) kunnen muziekliefhebbers jaarlijks terecht voor meer dan 50 series met symfonieorkesten, barok- en kamerorkesten, koren, kamermuziek, nieuwe muziek, wereldmuziek, familievoorstellingen, lunchconcerten, pop- en jazzconcerten. Belangrijke eigen producties van het Muziekcentrum zijn het grensoverschrijdende nieuwe muziekfestival Cross-linx, het 'in residence-project' met het Nederlands Blazers Ensemble, het Anatolië Festival en het Festival Jiddische Muziek.

-Arke zaal - 200 plaatsen vrije zit
-Concertzaal - 1056 plaatsen geplaceerd

Wel jammer is dat deze Schouwburg daardoor leeg komt te staan .
Met werkelijk een prachtige zaal .

·
Registered
6,736 Posts
Discussion Starter · #20 · (Edited)
Ja dat zijn hele mooie plaatjes :) .
Vind vooral de 2 voorzieningen die dit Architectenbureau er in verwerkt heeft een groot pluspunt .
En wel een Hotel als een Bibliotheek die apart gesitueerd is op het Plein .
Ook de ondergrondse leeszaal en ruimte van de bieb is me goed bevallen :) .

@ Markie

Werkzaam voor Onix Architecten ?

Heb deze nog

1 - 20 of 67 Posts