SkyscraperCity Forum banner

Willemstad, Curaçao's kleurrijke hoofdstad (met een snufje Aruba)

5693 Views 12 Replies 11 Participants Last post by  Racingfreak
Afgelopen maand ben ik een weekje naar Aruba geweest om mijn broertje te bezoeken die daar nu een half jaar stage loopt. Een heerlijk eiland met prachtige (maar wel erg dorre) natuur, prachtige snorkelplekken, leuke plaatjes en uiteraard fantastiisch weer. Een ideale plek om even lekker te onthaasten, want afgezien van losgeslagen hordes Amerikanen die het eiland per cruiseschip aandoen is het er vrij rustig en vooral familie- en ouderen-geörienteerd. Ook liefhebbers van urban choas zijn er aan het verkeerde adres, want de hoofdstad Oranjestad kent net 30.000 inwoners en slechts een paar straatjes met huis-aan-huis bebouwing in het centrum: de rest doet aan als een ietwat curieuze mix van bedrijventerrein en suburbia. Daarnaast is het meeste historische erfgoed helaas gesloopt, alhoewel er tegenwoordig met meer respect en interesse wordt gekeken naar de oorsprong van Oranjestad, en men nu echt moeite doet om datgene dat aan de sloopkogel is ontsnapt te bewaren.
Om toch nog een een dosis authentieke koloniale architectuur en Caribische stedelijkheid mee te pikken ben ik één dag heen- en weergevlogen naar Curaçao, om een bezoek te brengen aan de hoofdstad Willemstad. En dat is meteen van een heel andere orde: met zo'n 140.000 inwoners beduidend groter, drukker, hektischer en stedelijker dan Oranjestad, maar vooral ook veel mooier. Het is geen toeval dat het oude deel van de stad (Punda/Pietermaai/Scharloo/Otrobanda) op de Unesco Werelderfgoedlijst staat, want het is er werkelijk prachtig - Hollandse architectuur en stedenbouw in pasteltinten en getooid met exotische palm- en mangobomen, de Zaanse Schans op psychedelica.

Ik begin deze serie met een foto-serie van Willemstad, vooral om jullie urbanista's een plezier te doen Later zal ik hier nog wat foto's van Aruba aan toevoegen.

Enjoy!

1. Gouverneurspaleis

2. Sint Annabaai, Koningin Julianabrug en een van de vele cruiseschepen die Willemstad aandoet

3. De Handelskade, gezien vanaf Otrobanda

4. Handelskade (ingezoomd)

5. Handelskade (ingezoomd)

6. Handelskade (verder ingezoomd)

7. Handelskade (verder ingezoomd)

8. Luchtshow, opgevoerd door een paar Fregatvogels

9. Fregatvogel-acrobatiek

10. Woning in de wijk Otrobanda ('De overkant')

11. Kleurrijk huis in het deel van Otrobanda dat zakenman Jacob Gelt Dekker heeft laten restaureren

12. Nogmaals

13. Maar deze kan nog wel een likje verf en wat timmerlieden gebruiken

14. The Lizard King

15. Mooi gerestaureerd huis nabij het busstation van Otrobanda...

16. ...uit in 1742

17. De Breedestraat in de wijk Punda ('De Punt'), het oudste deel van Willemstad, vol met kleine winkelstraatjes

18. De andere kant op gekeken

19. De Koningin Wilhelminabrug, de link tussen Punda en het havenkwartier Scharloo

20. Huis in Scharloo

21. Art Deco in Scharloo

22. De wijk Scharloo wordt momenteel grondig gerenoveerd: deze komt nog aan de beurt

23. Graffiti

24. Straatbeeld

25. Opknapper

26. De drijvende markt van Willemstad

27. Nogmaals

28. De meeste marktkooplui komen uit Venezuela

29. ...

30. Koningin Julianabrug

31. Oude bioscoop in Punda

32. Close-up van de ingang

33. De wijk Pietermaai, een mengeling van prachtig restaureerde en prachtig vervallen huizen

34. Het indruk- en vertrouwenwekkende hoofdkantoor van Dutch Antilles Express, waarmee ik vanuit Aruba heen en weer vloog

35. Pietermaai straatbeeld

36. Vervallen huis

37. Steegje naar de zee, Pietermaai

38. Koningin Julianabrug

39. Curaçao's twee voornaamste inkomsten bronnen, tourisme en olieraffinage

40. Uitzicht over Punda vanuit Otrobanda

41. Wat ingezoomd

42. Otrobanda

De meeste foto's zijn gehost op mijn Skydrive, maar weet niet zeker of ze voor iedereen zichtbaar zijn: zo niet, graag even vermelden, dan host ik ze ergens anders.

Next: Aruba
See less See more
42
1 - 13 of 13 Posts
Leuke serie
Leuke serie van een fijne stad, waar inderdaad nog het een en ander opgeknapt moet worden. Nog in de Synagoge geweest? Dat is een pareltje en volgens mij de oudste in gebruik zijn de synagoge van Amerika.
Mooi. Ook weer heel anders dan bijvoorbeeld Paramaribo. Kan je er trouwens nog een beetje met Nederlands terecht?
Wat een mooi eiland is het, lekker kleurrijk inderdaad, leuke serie!
Mooi. Ook weer heel anders dan bijvoorbeeld Paramaribo. Kan je er trouwens nog een beetje met Nederlands terecht?
In principe leert iedereen Nederlands op school, maar de taal van de bevolking is Papiamento. Maar met Nederlands kun je er zeker wel terecht, er emigreren ook steeds meer Nederlanders heen. Er zit zelfs al een Albert Heijn!

De meeste jongeren spreken Papiamento, Engels, Nederlands en Spaans.
Even off topic

Willemstad is wel stedelijker dan Oranjestad, en dat is mede bepaald door de economische historische geschiedenis van beide eilanden. Het verschil komt in eerste instantie door de bevolkings omvang van Aruba en Curacao, maar ook omdat Aruba meerdere en grotere dorspkernen heeft dan Curacao. Daarnaast was Oranjestad vroeger een kleine vissersplaatsje, terwijl Willemstad fungeerde als een van de grote slavenhandel centra in de regio en was de hoofdstad van de Nederlandse Antillen. Alles op de Nederlandse Antillen draaide vroeger om Willemstad.

De bevolkings omvang van Aruba is momenteel 107,000 en groeiend, was 60,000 in 1986. De groei komt voor een groot deel door de sterk groeiende Arubaanse economie met een relatief lage werkloosheid, met als gevolg een grote stroom migranten uit de regio naar het eiland om de openstaande vacatures te vullen. Oranjestad is met 35,000 inwoners de grootste stad van Aruba. Maar Aruba kent ook een tweede stad San Nicolas met 20,000 inwoners, en opkomende grote dorspkernen als Noord en Santa Cruz.

De bevolkingsomvang van Curacao is tegenwoordig 141,000 inwoners was 144,000 inwoners in 1986, en de diepte punt lag bij 130,000 inwoners medio jaren negentig. Meer dan de helft van de Curacaose bevolking woont in groot Willemstad.

De economie van Curacao is licht herstellende na langdurige jaren van recessie, wat dus de uitstroom van Antillianen uit dat eiland verklaard naar NL gedurende jaren negentig. Door de economische malaise is de omvang van de bevolking op Curacao fors gedaald in de jaren 90 en herstelde langzaam sinds 2000 door emigratie uit voornamelijk Nederland.

Het centrum van Willemstad staat op de Wereld erflijst van Unesco en de monumenten worden een voor een opgeknapt.

Oranjestad is zich later in de jaren negentig fors gaan ontwikkelen door toerisme, en is dus meer toeristisch georienteerd dan Willemstad. Dit kan je duidelijk zien aan de waterfront gebied van Oranjestad. Momenteel is men in Oranjestad bezig met de aanleg van een tram vanuit de cruise terminal naar de winkelstraat van de stad. De overheid op Aruba heeft ook ambitieuze plannen voor Oranjestad om deze stedelijker te maken, zo komt er in de komende jaren honderden woningen in het centrum, 3 parkeer garages, extra ruimte voor winkels, winkelstraten worden verfraaid en de monumentale panden opgeknapt en functioneel gemaakt. Daarnaast wordt de infrastructuur van de stad uitgebried met een ringweg om de stad, en een 4-baans snelweg tussen Oranjestad en de tweede stad San Nicolas.
See less See more
Mooie serie Judazzz. Ben er zelf eind vorige maand, na 24 jaar!!! nog geweest.
Mooi foto's van een mooi eiland. De kleurrijke bebouwing springt er positief uit wat mij betreft. :)
Mooie foto's! Alleen jammer dat ze aan de kleine kant zijn.
1 - 13 of 13 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.