Afgelopen maand ben ik een weekje naar Aruba geweest om mijn broertje te bezoeken die daar nu een half jaar stage loopt. Een heerlijk eiland met prachtige (maar wel erg dorre) natuur, prachtige snorkelplekken, leuke plaatjes en uiteraard fantastiisch weer. Een ideale plek om even lekker te onthaasten, want afgezien van losgeslagen hordes Amerikanen die het eiland per cruiseschip aandoen is het er vrij rustig en vooral familie- en ouderen-geörienteerd. Ook liefhebbers van urban choas zijn er aan het verkeerde adres, want de hoofdstad Oranjestad kent net 30.000 inwoners en slechts een paar straatjes met huis-aan-huis bebouwing in het centrum: de rest doet aan als een ietwat curieuze mix van bedrijventerrein en suburbia. Daarnaast is het meeste historische erfgoed helaas gesloopt, alhoewel er tegenwoordig met meer respect en interesse wordt gekeken naar de oorsprong van Oranjestad, en men nu echt moeite doet om datgene dat aan de sloopkogel is ontsnapt te bewaren.
Om toch nog een een dosis authentieke koloniale architectuur en Caribische stedelijkheid mee te pikken ben ik één dag heen- en weergevlogen naar Curaçao, om een bezoek te brengen aan de hoofdstad Willemstad. En dat is meteen van een heel andere orde: met zo'n 140.000 inwoners beduidend groter, drukker, hektischer en stedelijker dan Oranjestad, maar vooral ook veel mooier. Het is geen toeval dat het oude deel van de stad (Punda/Pietermaai/Scharloo/Otrobanda) op de Unesco Werelderfgoedlijst staat, want het is er werkelijk prachtig - Hollandse architectuur en stedenbouw in pasteltinten en getooid met exotische palm- en mangobomen, de Zaanse Schans op psychedelica.
Ik begin deze serie met een foto-serie van Willemstad, vooral om jullie urbanista's een plezier te doen Later zal ik hier nog wat foto's van Aruba aan toevoegen.
Enjoy!
1. Gouverneurspaleis
2. Sint Annabaai, Koningin Julianabrug en een van de vele cruiseschepen die Willemstad aandoet
3. De Handelskade, gezien vanaf Otrobanda
4. Handelskade (ingezoomd)
5. Handelskade (ingezoomd)
6. Handelskade (verder ingezoomd)
7. Handelskade (verder ingezoomd)
8. Luchtshow, opgevoerd door een paar Fregatvogels
9. Fregatvogel-acrobatiek
10. Woning in de wijk Otrobanda ('De overkant')
11. Kleurrijk huis in het deel van Otrobanda dat zakenman Jacob Gelt Dekker heeft laten restaureren
12. Nogmaals
13. Maar deze kan nog wel een likje verf en wat timmerlieden gebruiken
14. The Lizard King
15. Mooi gerestaureerd huis nabij het busstation van Otrobanda...
16. ...uit in 1742
17. De Breedestraat in de wijk Punda ('De Punt'), het oudste deel van Willemstad, vol met kleine winkelstraatjes
18. De andere kant op gekeken
19. De Koningin Wilhelminabrug, de link tussen Punda en het havenkwartier Scharloo
20. Huis in Scharloo
21. Art Deco in Scharloo
22. De wijk Scharloo wordt momenteel grondig gerenoveerd: deze komt nog aan de beurt
23. Graffiti
24. Straatbeeld
25. Opknapper
26. De drijvende markt van Willemstad
27. Nogmaals
28. De meeste marktkooplui komen uit Venezuela
29. ...
30. Koningin Julianabrug
31. Oude bioscoop in Punda
32. Close-up van de ingang
33. De wijk Pietermaai, een mengeling van prachtig restaureerde en prachtig vervallen huizen
34. Het indruk- en vertrouwenwekkende hoofdkantoor van Dutch Antilles Express, waarmee ik vanuit Aruba heen en weer vloog
35. Pietermaai straatbeeld
36. Vervallen huis
37. Steegje naar de zee, Pietermaai
38. Koningin Julianabrug
39. Curaçao's twee voornaamste inkomsten bronnen, tourisme en olieraffinage
40. Uitzicht over Punda vanuit Otrobanda
41. Wat ingezoomd
42. Otrobanda
De meeste foto's zijn gehost op mijn Skydrive, maar weet niet zeker of ze voor iedereen zichtbaar zijn: zo niet, graag even vermelden, dan host ik ze ergens anders.
Next: Aruba