SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
14,150 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Weet iemand hoever het in Rotterdam staat met het WIMAX-netwerk?
Dit naar aanleiding van het onderstaande bericht.
In de gehele stad is Amsterdam ook glasvezelkabels aan het leggen (tot groot ongenoegen van UPC die daar een rechtszaak tegen aangespannen had en verloren heeft). Hoever staat het daar in Rotterdam mee?

Overal internetten in Amsterdam
Door PETER OTTE

AMSTERDAM - Sinds dinsdag is het overal in Amsterdam mogelijk draadloos te internetten. Waarmee het eerste Wimax-netwerk in Nederland een feit is. Er is nog wel speciale apparatuur nodig om er mee te kunnen werken, maar die wordt meegeleverd.

Wimax is de grote broer van WiFi, wat meestal wordt gebruikt om thuis of in kleine bedrijven draadloos te internetten. De reikwijdte van Wimax is vele kilometers, in Amsterdam zelfs in theorie 50 kilometer.

Waardoor het gehele gebied binnen de Ring van Amsterdam nu vrijwel gedekt is. Na een postcodecheck op aerea.nl weet je dat zeker en kun je voor €19,95 (tot 15 augustus voor de eerste 500 aanmelders zelfs €9,95) een maandabonnement aanvragen. De benodigde insteekkaart voor je laptop krijg je erbij voor hetzelfde bedrag (na 15 augustus 89,95), zolang de voorraad strekt.

Op den duur is zo'n insteekkaart niet meer nodig. Intel gaat in nieuwe laptops Wimax-ontvangers inbouwen.

Er is wel een maar; de doordringbaarheid van de gebruikte vorm van Wimax is beperkt. Binnen haal je volgens Worldmax-directeur van der Vlist op Webwereld.nl voldoende bereik om goed te werken:,,We hebben het netwerk zo gebouwd dat mensen ook binnen een goede snelheid halen." Volgens haar is dat zeker vergelijkbaar met de binnendekking van umts. "Maar ga niet in de kelder zitten, want dan werkt het niet", aldus Van der Vlist.

·
Registered
217 Posts
^^ UMTS snelheden zijn leuk voor wat opzoekwerk met je mobieltje, maar voor het betere werk niet voldoende. Het kan zich niet meten met ADSL2+ of de snellere kabelabonnementen, en al helemaal niet met glasvezelverbindingen. Op zich een leuk initiatief voor eventjes internetten met de laptop op een terrasje o.i.d., maar m.i. geen vervangen voor het internet thuis.

·
Banned
2,255 Posts
Wimax kan miss wel de kosten drukken van Inet op je mobiel! Zeker als de technologie wat verder ontwikkelt kan het heel erg interessant worden.

·
Registered
413 Posts
^^ UMTS snelheden zijn leuk voor wat opzoekwerk met je mobieltje, maar voor het betere werk niet voldoende. Het kan zich niet meten met ADSL2+ of de snellere kabelabonnementen, en al helemaal niet met glasvezelverbindingen. Op zich een leuk initiatief voor eventjes internetten met de laptop op een terrasje o.i.d., maar m.i. geen vervangen voor het internet thuis.
UMTS kan sinds HSDPA tot ruim 7 Mbps oftewel dezelfde snelheid als de ADSL-lijn waarmee ik nu verbinding heb. Enige nadeel is voorlopig de prijs maar snelheid is allang geen probleem meer buitenshuis.

wat dacht je van overal via skype gratis bellen op je mobiel
Elke keer weer vraag ik me af waarom mensen alleen aan Skype denken als het om VoIP gaat. Skype is in feite een slap aftreksel van VoIP in het algemeen waarbij van open standaarden gebruik wordt gemaakt. SIP is daarvan de bekendste en meest gebruikte. Voipbuster en Budgetphone zijn bekende aanbieders van zeer goedkope tot praktisch gratis telefonie via internet zonder dat daar dure, proprietary apparatuur of zelfs een pc voor nodig is.

·
tunelion
3,116 Posts
mmm misschien omdat onder de leken Skype bekend is door faam en marketing???

zo kan ik wel meer voorbeelden geven dat er betere partijen zijn dan marktleiders in welke sector dan ook.

·
Registered
413 Posts
De massa denkt bij interbellen automatisch aan Skype, net zoals msn'en inmiddels synoniem is geworden voor chatten. Overigens betwijfel ik of Skype wel marktleider is. Misschien wel als je naar het aantal gebruikers kijkt maar qua omzet doen de reguliere providers het met VoIP tegenwoordig toch een stuk beter vermoedelijk.

Het is trouwens best jammer dat mensen niet doorhebben dat je met VoIP zo goedkoop kunt bellen. Via wifi bel ik met mijn mobiel vanuit mijn vakantiebestemming op die manier gratis naar Nederland. En als iedereen VoIP zou hebben en gebruiken op z'n mobiel dan hebben we allemaal genoeg aan een flat fee data-abonnement. Daar gaan de makkelijk verdiende abonnementen van de mobiele telco's. En de OPTA hoeft zich niet meer druk te maken over te hoge tarieven. Tja, als de massa zich eens wat meer zou verdiepen in de technische mogelijkheden...

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Ik heb mijn eigen landline nummer in Londen en San Francisco voor een paar euri per stuk per maand. Dat betekent dus dat iedereen in de VK danwel Bay Area met een beetje normaal belplan mij gratis kan bellen (bellen naar vaste lijn is bijna overal gratis geloof ik). Enige eis is dat mijn Nokia (met ingebouwde WiFi/SIP functies) verbonden is met Internet, maar in de praktijk is dat in 100% van de gevallen dat ik dergelijke (vnl. zakelijke) gesprekken wil ontvangen.

En ben ik er even niet, dan krijg ik op mijn telefoon keurig een voicemail bericht binnen: als wav-bestand via de e-mail. :)

·
Registered
2,195 Posts
@Capzilla, bellen naar en vanuit de VS is toch niet heel duur meer?
Waarom gebruik jij plaatselijke landlijnen als ik vragen mag?

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Ik heb het niet over zelf bellen in de VS of gebeld worden als ik daar ben.

Ik heb het over de mogelijkheid voor mensen in de Bay Area om mijn mobiel te bellen tegen lokaal tarief (gratis). Bel vanuit San Francisco naar 415 963 0917 en het gesprek komt binnen op mijn telefoon via VOIP/WLAN, ook al ben ik nu in Rotterdam. Behalve het maandelijkse leasebedrag betaal ik er ook niets voor.

Zo heb ik dus ook een +44 (0)20 nummer voor Londen.

Voor het VK heb ik overigens wel ook nog een SIM-kaart. Naar Nederland bellen en SMSen is misschien niet duur meer, maar als ik in Londen ben blijven 99% van mijn SMSjes en gesprekken in de regio en een lokale pre-paid is dan toch echt nog vele malen goedkoper dan vanuit Engeland via Nederland naar Engeland te SMSen/bellen.

·
Registered
238 Posts
@ SOL :

mogelijk is dit een status update, in ieder geval meer info over draadloos internetten in Rotterdam (maar geen wimax):

bron : computable

Binnenstad Rotterdam krijgt grote Wi-Fi-zone

"
In Rotterdam-centrum wordt een grote Wi-Fi-hotzone aangelegd. Het netwerk kan onder meer worden gebruikt voor zakelijke toepassingen als beveiligingscamera's, vuilcontainers, energiemeters en buurtagenten. De verbindingen komen tot stand op basis van gebruikersprioriteit en de capaciteit van de zendinstallaties."

lees verder

1 - 15 of 15 Posts