SkyscraperCity banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Registered
3,236 Posts
Discussion Starter · #1 ·
DEN HAAG - De bouw van drie of vier enorme windmolens langs de snelweg A4 in de buurt van het Prins Clausplein is plotseling hoogst onzeker geworden.
Windmolen.

Het levert ‘beleidsmatig problemen’ op om de molens daar te plaatsen, zo schrijft het Haagse college van burgemeester en wethouders in antwoord op vragen van D66.

Begin vorig jaar was het stadsbestuur juist nog uiterst positief over de komst van de turbines. Die zouden tussen de tachtig en honderd meter hoog moeten worden en genoeg stroom kunnen opwekken voor 4000 tot 4400 huishoudens. Door een bijzondere verlichting konden ze een opvallend element aan de skyline van Den Haag toevoegen, zo was toen het idee.

Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat er geen technische problemen zijn, maar bestuurlijke. Welke die precies zijn, maakt het college niet bekend. Wel staat in de antwoorden dat de gemeente ook bezig is met het maken van plannen voor de Vlietzone en de molens zouden een gevaar kunnen zijn bij de ontwikkeling van dit gebied.

Het onderzoek naar de windmolens heeft inmiddels wel 133.000 euro gekost aan inhuur van externe deskundigen en ambtelijke inzet.

Het college van b en w neemt binnenkort een definitieve beslissing over de windmolens.

D66 vroeg om opheldering omdat de gemeenteraad al in 2002 instemde met een plan van die partij om snel windmolens te bouwen in bijvoorbeeld de buurt van het Prins Clausplein. Een jaar geleden was toenmalig wethouder Pieter van Woensel (VVD, milieu) er nog van overtuigd dat er er snel vier grote molens zouden komen. „Een echte grote klapper gaan we straks maken. Met heel grote windmolens langs de A4,’’ sprak hij toen.

·
Registered
14,150 Posts
Mensen komen er steeds meer achter dat windmolens de horizon sterk kunnen vervuilen. Overigens is het altijd goed om te zien dat een overheid zelf vastloopt in de regelgeving.

·
Just another user
4,936 Posts
Op een aantal plaatsen staan ze best mooi in het land, zoals in West-Friesland. Naar zee klinkt als een mooie oplossing, maar dat kost wel een stuk meer...

·
Registered
2,152 Posts
@Cymen:

Het voordeel echter van de zee is dat de wind er vaker en harder waait dan op land. Het rendement van die dingen zal er dus veel hoger liggen.

·
Illustrateur
13,092 Posts
Maar ja, reparatie van die klapwieken is ook meteen een stuk duurder. Schijnt naast het neerplanten een grote kostenpost te zijn. Maar meer dan we nu op het land hebben zou ik niet willen. Het landschap is me ook wat waard. Duitsland is het voorbeeld van hoe het niet moet. Wat een treurige en doldraaiende boel is het daar zeg.

·
Captain
3,356 Posts
Ik vind 't ook geen gezicht zo in dat vlakke Hollandsche polderlandschap. Een jaar of 4 geleden reed ik door Noord-Holland en ik wist niet wah'k zag. " 't Moet niet veel gekker worden"; dacht ik bij m'n eigen. 't Is te hopen dat dat ondertussen ook niet gebeurd is. Het begrip 'dynamische skyline' krijgt op die manier inderdaad een heel letterlijke betekenis, maar doordat die dingen zo'n lompe uitstraling hebben, wordt dat ook meteen weer onderuit gehaald.

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Ik vind windmolens wel mooi, maar het merendeel van de mensen is het niet met me eens. Op zee is toch geen landschap dat beschermd moet worden dus waarom niet daar. De Noordzee is heel erg groot en het waait er altijd.

Dit is toch prachtig:

Gemaakt vanaf de boot richting Newcastle.

Overigens denk ik niet dat windmolens de perfecte oplossing zijn. Zonnepanelen zijn denk ik beter, maar minder goed toe te passen op een grote schaal, zeker in Nederland. Zonnepaneelparken in de woestijn daarentegen zijn denk ik wel een oplossing; de zon schijnt er bijna altijd en intenser dan hier. Voor de Arabische landen is het een oplossing voor als de olie 'op' is.

Ik zag in de buurt van Amsterdam dat er zonnepanelen op het geluidsscherm langs de snelweg waren aangebracht. Dat zijn nou leuke initiatieven die vaker moeten worden genomen.

·
Annoying member
6,969 Posts
Maar ja, reparatie van die klapwieken is ook meteen een stuk duurder. Schijnt naast het neerplanten een grote kostenpost te zijn. Maar meer dan we nu op het land hebben zou ik niet willen. Het landschap is me ook wat waard. Duitsland is het voorbeeld van hoe het niet moet. Wat een treurige en doldraaiende boel is het daar zeg.
Juist! Dan maar blackouts en torenhoge energierekeningen omdat onze electriciteit vnl wordt opgewekt met aardgas waarvan de prijs gekoppeld is aan die van de olie, die nog enorm gaat stijgen de komende jaren. Dat is beter voor het land!

·
Registered
2,195 Posts
Juist! Dan maar blackouts en torenhoge energierekeningen omdat onze electriciteit vnl wordt opgewekt met aardgas waarvan de prijs gekoppeld is aan die van de olie, die nog enorm gaat stijgen de komende jaren. Dat is beter voor het land!
Okee, over blackouts gesproken, hoe wil jij stroom opwekken als het niet waait? Dat is een groot probleem met wind, het is niet te vertrouwen...

·
Bas
14,380 Posts
Niet wonen bij windmolen, ook niet in de buurt van de A4.

Wat veel mensen niet beseffen, is dat windmolens lawaai maken. Als ze langs de A4 zulke krengen neerzetten, hoop ik niet dat er mensen wonen in een straal van 1 kilometer rondom zo`n windmolen. Want dan is het gedaan met je nachtrust bij sommige windrichtingen. Kennissen van mij hier in de buurt wonen op zo`n 400 meter afstand van zo`n monster en doen bij zuidwestenwind geen oog meer dicht `s nachts. Ze gaan de boel thuis binnenkort stevig isoleren.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Het zijn ook gewoon verschrikkelijk lompe, lelijke, oneconomische dingen. Daarnaast verpest het het landschap compleet.

1 - 12 of 12 Posts