SkyscraperCity banner

Wat moet er gebeuren met de winkeltijdenwetgeving in Nederland?

1 - 20 of 394 Posts

·
Registered
20,605 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Wat vinden jullie?

Mede kom ik nu met deze topic vanwege die heerlijk ruime koopavond vandaag! Zoals het eigenlijk zou horen te zijn naar mijn mening.

Mijn mening en voorstel:

Mijn voorstel om Rotterdam levendiger te maken, en dan wat mij betreft in alle grote steden en hun voorsteden: verander de winkeltijden wet! Verruim hem, maak hem vrijer. Ipv wat die christen****** (vul een viervoeter met staart in op de plaats van de sterretjes) nu willen doen met sluiten van de koopzondag (als dat gebeurd breekt er echt een burgeroorlog uit denk ik tussen het seculiere Rdam en de veluwe :lol: ), juist dit verder toestaan, altijd koopzondag (goed voor de economie, veel winkels geven al aan nu op die dag het meeste omzet te maken, en ook veel jongeren, zoals ik, die een bijbaantje hebben op zaterdag kunnen zo op zondag toch naar de stad!) en, in de zomer alle winkels open tot 9 uur op normale dagen (in de winter is dit niet nodig, want dat laat het Nlse klimaat niet toe, alhoewel bijv in de weken met kerst en sinterklaas dit wel zou kunnen, met mooie sfeervolle verlichting), en zoals nu het geval is, op koopavond, vrijdag dus, tot 11 uur. Want dat is zo jammer aan NL: dat je in de zomer met goed weer zo op moet letten dat je op tijd bent omdat alles zo idioot vroeg dichtgaat. Dus laten we in de zomer andere winkeltijden hanteren, en dan eventueel 's ochtends gewoon wat later opengaan of een siesta houden. Zou denk ik ook de winkeliers ten goede komen en de levendige sfeer op straat. Zonde toch, dat het nu al doods is in de zomer met nog lang licht, omdat die winkels dan perse dicht moeten. Ook heel raar vinden jullie niet, dat je nu bijv geeneens in het restaurant van de V&D (la place) 's avonds kan eten door de winkeltijdenwet? Of als je er aan het eten bent laat in de middag dat je daarna snel wegmoet omdat ze moeten sluiten :eek:hno:

En laat dan ook het openbaar vervoer 's avonds langer doorrijden, zonde dat je in NL zo op je tijd moet letten of je nog wel naar huis kan komen, dag en nacht zou er gewoon OV beschikbaar moeten zijn.

Ik snap ook niet waarom die Chr. Partijen zich ermee durven te bemoeien, als wij standaard koopzondag willen dan doen we dat zelf wel! Wij leggen toch ook niet staphorst op om verplicht open te zijn op zondag? Dan moeten ze bij ons ook niet het omgekeerde gaan doen! Het CDA zei dan laatst wel met de EU verkiezingen bang te zijn voor de partij die nu in Turkije aan de macht is vanwege het secularisme, maar het CDA, CU SGP etc zijn allemaal net zo erg en totaal niet seculier, het liefst zouden ze het Bijbels Gristelijke Koninkrijk der Nederlanden stichten!

Overigens hoorde ik vandaag dat er een initiatief op handen was (van de PvdA meende ik) om bakkers toe te staan om op zondagochtend op te zijn. Maar dat zal door het bijbelgenootschap wel weer als heidens en des duivels bestempeld worden en geblokkeerd worden...

·
Registered
14,150 Posts
Ik snap de link met Rotterdam niet helemaal.
Winkeliers in het centrum van Rotterdam mogen van maandag tot en met zaterdag tot 10 uur 's avonds open zijn op grond van de wet, maar ik merk daar bar weinig van.......
Dat het zo rustig is in het centrum van Rotterdam ligt dus niet aan regels die het verbieden open te zijn op bepaalde tijden.

·
Registered
20,605 Posts
Discussion Starter · #3 ·
ok, apart, want ik hoorde dat het in andere steden wel maar tot korter zou mogen, waarom blijven ze dan niet langer open? zou een goudmijn zijn.

Ik snap niet waarom sommige christenen zo moeilijk doen over op zondag open toestaan, als een winkelier op zondag open wil zijn moet hij dat gewoon kunnen en wil een ander dat niet dan is diegene gewoon dicht, klaar, zo gaat dat in wel meer landen, in Syrie zie je bijv. dat op vrijdagmiddag veel van de islamitische zaakjes even dichtgaan en dat op zondag de christelijke winkels dicht zijn. Geen probleem, men doet gewoon wat men wil.

hoe is dan eigenlijk de koopavond tot 11 uur geregeld? Wettelijk gezien.

·
Bas
14,384 Posts
Het nog langer openhouden van winkels heeft twee gevolgen: Het wordt gemiddeld rustiger en dus saaier op straat, en doordat personeel en energie betaald moeten worden, gaan produkten in prijs omhoog. Er is alweer een trend aan de gang om koopzondagen en koopavonden af te schaffen, zo rustig als het dan is. Bovendien doet op koopzondagen niet iedere winkelier mee, en als dat in de gaten loopt bij het winkelend publiek, blijft dat ook weg.

De islamitische winkels zijn vaak ook op zondagen open, dat vind ik wel best. Iedere geloofsrichting moet dat voor zichzelf kunnen bepalen. Maar verder ben ik niet zo`n grote voorstander van een winkeltijdenverruimingsidee (scrabble: wat is hiermee de woordwaarde? :lol:)

·
Registered
5,750 Posts
^^
Ik denk dat als je gisteren in het centrum van Rotterdam was geweest dat je wellicht tot een andere conclusie was gekomen. Het was hutjemutje, afgeladen bommetjevol in het centrum. Ook tot laat in de avond. Het is juist wanneer de winkels in het centrum dichtgaan dat er vaak een doodsesfeer heerst (m.u.v enkele gebieden).

Dus graag vaker open! Zorgt voor meer mensen op straat en meer werkgelegenheid. Is ook goed tegen de onveiligheidsgevoelens. :)

·
Registered
4,042 Posts
Wat vinden jullie? .... Ipv wat die christen****** (vul een viervoeter met staart in op de plaats van de sterretjes)
Ik vind het jammer dat deze mensen meteen weer op zo'n manier worden benoemd. Wil je een fatsoenlijke discussie aangaan, behandel je tegenpool dan wel met respect.

Ik stem overigens voor de optie anders: Laat iedere winkeleigenaar voor zichzelf bepalen wanneer hij zijn winkel open doet, maar bouw wel een soort van bescherming in voor huidige werknemers die vanwege geloofsovertuiging niet op zondag willen werken. Nieuwe werknemers kun je er wel op selecteren.

·
Registered
6,069 Posts
^^
Ik denk dat als je gisteren in het centrum van Rotterdam was geweest dat je wellicht tot een andere conclusie was gekomen. Het was hutjemutje, afgeladen bommetjevol in het centrum. Ook tot laat in de avond. Het is juist wanneer de winkels in het centrum dichtgaan dat er vaak een doodsesfeer heerst (m.u.v enkele gebieden).

Dus graag vaker open! Zorgt voor meer mensen op straat en meer werkgelegenheid. Is ook goed tegen de onveiligheidsgevoelens. :)
Het grootste nadeel is uiteindelijk dat het ten koste gaat van de kleine ondernemer. Je bent als kleine ondernemer verplicht om mee te gaan met ruimere openingstijden, omdat het anders gewoon omzetverlies is (klanten komen voor een dichte deur te staan). Als het winkelgebied uit allemaal grotere zaken bestaat of onderdeel van een groter geheel dan is het alleen maar goed, maar het kan de definitieve doodsteek (denk daarbij aan zaakjes waar de eigenaar (bijna) altijd aanwezig is) betekenen voor 'die leuke kleine winkeltjes' in een winkelgebied. Ken het centrum van Rotterdam er niet goed genoeg voor om te bepalen of dit zo is.

In Amsterdam zou ik er voorstander voor zijn als het gaat om de Nieuwendijk, Kalverstraat, Leidsestraat, daarbuiten zou ik erg oppassen.

·
Registered
14,150 Posts
Het grootste nadeel is uiteindelijk dat het ten koste gaat van de kleine ondernemer. Je bent als kleine ondernemer verplicht om mee te gaan met ruimere openingstijden, omdat het anders gewoon omzetverlies is (klanten komen voor een dichte deur te staan).
Dat hoeft niet zo te zijn.
Ten eerste kun je er als kleine winkelier voor kiezen om ter compensatie dicht te gaan op de tijden dat er bijna geen publiek is (bijvoorbeeld de ochtenden van de doordeweekse dagen, dan werken de koopkrachtige mensen).
Ten tweede kunnen de kleine winkeliers in een stad zich organiseren en afspreken ter compensatie op bepaalde tijden dicht te gaan. Een winkelcentrum wordt zo al snel toch wat minder gezellig op die tijden waardoor de stroom bezoekers aan het winkelcentrum gereguleerd wordt.

Als het winkelgebied uit allemaal grotere zaken bestaat of onderdeel van een groter geheel dan is het alleen maar goed
Dat denk ik van niet. Als die winkels open zijn, dan zullen mensen naar die winkels gaan op bijvoorbeeld zondag ipv naar een ander winkelcentrum dat juist alleen op de onhandige (10-18) tijden open is.

In Amsterdam zou ik er voorstander voor zijn als het gaat om de Nieuwendijk, Kalverstraat, Leidsestraat, daarbuiten zou ik erg oppassen.
Dit gaat dus ten koste van winkeliers buiten die gebieden, want mensen zullen winkelen op zondag en de avonduren prefereren.

·
Member
4,559 Posts
Bron: RTV Rijnmond

'Meer koopzondagen Alexandrium'
25 juni 2009

Wethouder Schrijer van Rotterdam gaat bekijken of winkelcentrum Alexandrium iedere zondag open kan. Nu nog mogen de winkels alleen op de eerste zondag van de maand hun deuren openen. De deelgemeente Alexander weigert die regels tot nog toe te veranderen. Uit een onderzoek dat de winkeliersvereniging heeft laten uitvoeren zou blijken dat klanten behoefte hebben aan de zondagsopening. Schrijer noemt het megawinkelcentrum belangrijk voor de economie en werkgelegenheid. Hij wil daarom met het deelgemeentebestuur gaan praten.

Alexandrium trekt na de stadscentra van Amsterdam en Rotterdam de meeste kopers per jaar. Van alle winkelgebieden uit de top-10 is Alexandrium het enige dat niet iedere zondag open is. Schrijer gaat ook onderzoeken of hij heel Rotterdam als toeristisch gebied kan aanwijzen. Met dat stempel mogen alle winkels in de stad iedere zondag open. Den Haag heeft dat al eerder gedaan.

·
Premium Member
12,972 Posts
Ik ben vóór verruiming (zoals zo te zien tot nu toe iedereen hier). In deze tijden vind ik van de zotte dat ik op zondag op de AH-to-go in station Duivendrecht ben aangewezen als ik nog even snel wat wil kopen.

·
Registered
20,605 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Ik vind het jammer dat deze mensen meteen weer op zo'n manier worden benoemd. Wil je een fatsoenlijke discussie aangaan, behandel je tegenpool dan wel met respect.

Ik stem overigens voor de optie anders: Laat iedere winkeleigenaar voor zichzelf bepalen wanneer hij zijn winkel open doet, maar bouw wel een soort van bescherming in voor huidige werknemers die vanwege geloofsovertuiging niet op zondag willen werken. Nieuwe werknemers kun je er wel op selecteren.

Als je mijn redevoering verder had gelezen dan had je voor gestemd, aangezien ik ook zeg dat iedereen het zelf moet kunnen bepalen ipv dat een paar fundamentalisten voor ons gaan bepalen dat we dicht moeten zijn. Dat kunnen we zelf wel bepalen. Iemand die z'n zaak dicht wil houden op zondag mag dat van mij van harte doen, maar geef anderen die absoluut open willen de vrijheid om dat te doen!

Jep, dat is waar, maar soms ben ik redelijk gefrustreerd door deze types, die aan de ene kant van alles roepen over de islam, maar tegelijkertijd vergeten dat wij in Nederland nog steeds net zoveel orthodoxe achterlijkheid hebben in iets wat voornamelijk de veluwe heet en dat nog steeds ons regels probeert op te leggen. Vandaag weer zo'n voorbeeld, las ik een interview met Rouvoet, wat een domme onwetende man! Die het had over dat de immigranten "gewend waren te komen uit islamitische landing zonder scheiding tussen kerk en staat", onzin, er is maar 1 land met een echte islamitische staatsinrichting (Iran) en dan heb je enkele golfstaten met nogal wat ondoorzichtige wetgeving en het koninkrijk Saoudie Arabie zonder grondwet, voor de rest zijn het allemaal uiterst seculiere naties, waarbij de staat boven de kerk staat en zich hier niet de les door laat lezen. Jep, de meesten zijn nog steeds dictaturen, maar wel uiterst seculiere dictaturen, neem bijv, Syrie. Dan klagen wij hier dat Hizbollah en Hamas mee mogen doen aan de verkiezingen in Libanon en Palestina, maar tegelijkertijd houden we de dictatoren in stand en zijn extremistische christelijke partijen zoals de SGP of de Republikeinen in de VS met duizenden doden op hun geweten geen enkel probleem.

en ontopic: jep ik denk ook dat het de levendigheid zal vergroten, gooi de winkels dan maar later open hoor, kijk dan hoe weinig mensen er 's ochtends winkelen in vergelijking tot op zaterdag, zondag en de koopavonden! Het was inderdaad 1 en al bruisend leven en ook veel relaxter doordat je niet zo op je tijd hoefde te letten van: ojee dalijk gaat alles al dicht. En ik denk ook dat de kleine zaakjes dan gewoon wat later opengaan, het gros van de mensen kan tijdens werktijden nou eenmaal niet winkelen. Dus lijkt het mij niet meer dan logisch om dan maar wat later open te gaan of een soort siesta en dan dan langer op te blijven. Gewone dagen (en dan ook zondag) open tot 9 uur en op de koopavond op vrijdag tot 11 uur.

Hiermee ben ik het compleet eens:

Mij lijkt het dat je als winkelier vooral open wilt zijn op de tijden dat er veel publiek aanwezig is. Dat is in ieder geval niet van 8 tot 16, wanneer veel mensen werken. Een eenmanszaak zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om van 12 tot 20 open te zijn.

·
Registered
4,042 Posts
Als je mijn redevoering verder had gelezen dan had je voor gestemd,
Als je mijn reactie had gelezen dan begrijp je dat ik niet zo zwart-wit vóór stem. Dan nog maar een keer voor de duidelijkheid:

Ik stem voor een meer genuanceerde versie: Winkeliers mogen van mij part zelf bepalen of ze zondag hun winkel opendoen, onder voorwaarde dat ze rekening houden met hun werknemers die wél waarde hechten aan hun zondagsrust. Het mag dus niet zo zijn dat een chef opeens roept dat de winkel voortaan op zondag open is en de werknemers dan maar hun persoonlijke waarden moeten opgeven (niet alleen voor Christenen, maar ook voor bijvoorbeeld Islamieten). Wanneer een werknemer aangeeft wel een religieuze rustdag te willen, dan mag deze niet zonder pardon worden ontslagen. Deze regeling geldt dan alleen voor werknemers die nu al in dienst zijn. Nieuwe werknemers mag je erop selecteren of ze wel of niet op zondag willen werken.

·
Registered
14,150 Posts
Bron: RTV Rijnmond

'Meer koopzondagen Alexandrium'
25 juni 2009

Wethouder Schrijer van Rotterdam gaat bekijken of winkelcentrum Alexandrium iedere zondag open kan. Nu nog mogen de winkels alleen op de eerste zondag van de maand hun deuren openen. De deelgemeente Alexander weigert die regels tot nog toe te veranderen. Uit een onderzoek dat de winkeliersvereniging heeft laten uitvoeren zou blijken dat klanten behoefte hebben aan de zondagsopening. Schrijer noemt het megawinkelcentrum belangrijk voor de economie en werkgelegenheid. Hij wil daarom met het deelgemeentebestuur gaan praten.

Alexandrium trekt na de stadscentra van Amsterdam en Rotterdam de meeste kopers per jaar. Van alle winkelgebieden uit de top-10 is Alexandrium het enige dat niet iedere zondag open is. Schrijer gaat ook onderzoeken of hij heel Rotterdam als toeristisch gebied kan aanwijzen. Met dat stempel mogen alle winkels in de stad iedere zondag open. Den Haag heeft dat al eerder gedaan.
Ik denk dat hier eerder sprake is van nood breekt wet. Het gaat nu erg slecht met de winkels in Alexandrium. Ook komt er steeds meer winkelruimte leeg te staan. Dat is nooit een goed visitekaartje.

·
Registered
34,649 Posts
^^ Maar dan nog is het openstellen van Alexandrium I, II en III wat mij betreft een hele goede zaak. Het maakt het ook mogelijk om de verdere invulling van dit gebied (er wordt al langer over o.a. een bioscoop nagedacht) ter hand te gaan nemen.

·
Bas
14,384 Posts
Eigenlijk zijn winkels te lang open.

^^ Alargule, ik ben de enige die eigenlijk tegen verruiming van de winkeltijdenwet is. Het hoeft van mij niet zo nodig, dit heeft te maken met hele andere inzichten dan tot nu toe werd aangenomen. Mijn mening heeft geen religieuze of ouderwetse (conservatieve) achtergrond, maar in een tijd, waarin iedereen klaagt WAAROM alles duurder wordt, kun je je afvragen hoe dat komt.

Mensen gaan niet meer eten, mensen gaan niet extra drinken, kortom de consumptie per hoofd van onze bevolking neemt echt niet toe, als er een winkeltijden-verruiming komt. De kosten voor de detaillist nemen echter wèl toe, want in de 20-40% extra tijd dat zijn toko geopend is, moeten personeel en energie doorbetaald worden. Bij een gelijkmatig consumptiepatroon en een niet meer groeiende bevolking, kun je de kosten, die gepaard gaan met zo`n langere openstelling, maar op één manier terug verdienen. Winkelprijzen omhoog! Snapt iedereen dit nu eens eindelijk?

O ja, en eigenlijk moeten de meeste winkels wel op dezelfde tijden geopend zijn, het heeft soms weinig zin om op hetzelfde tijdstip de ene winkel wèl en de andere winkel niet open te houden. Koopzondagen mogen van mij ook wel afgeschaft worden, winkelpersoneel heeft er niet veel aan, ze worden dan in de meeste gevallen er toch niet extra voor beloond. Tot slot: Winkels moeten ook worden schoon gemaakt en bijgevuld, die tijd die hiervoor rest wordt ook steeds krapper. Dus: Laat nagenoeg alle winkels nu maar lekker geopend op werk-en zaterdagen tussen 08.00 en 20.00 uur (of tot 22.00 uur dan maar), dan kunnen wij op zondag lekker iets anders gaan doen.

·
Registered
5,750 Posts
^^
Maar mensen zijn wel meer gaan consumeren sinds WOII en sinds het moment dat de welvaart toenam. Toegegeven mensen gaan niet meer eten of drinken. Maar ze doen dat wel gevarieerder. Ipv de aardappelen met bloemkool of boerenkool iedere avond halen mensen nu een Kapsalon, een AH roerbakmaaltijd, of gaan dineren van Mc Donalds tot aan een michelinsterren restaurant. Dat brengt met zich mee dat er ook een heel ander aanbod aan winkels ontstaat. Volgens jouw beredenatie zou een winkel pas heel goed draaien op het moment dat hij 1 dag in de week open is, waardoor al de klantenstromen voorspelbaar plaatsvinden en hij zo weinig mogelijk personeel nodig heeft. Lijkt me persoonlijk nogal onlogisch.

Op Manhattan zitten al vele jaren kleine supermarkten die 24 uur per dag open zijn. Die zijn tot op heden ook niet failliet gegaan. Wat dichter bij huis, in Tsjechie zijn er Tesco supermarkten die ook 24 uur per dag open zijn. Het is er welliswaar s'nachts doodstil maar klaarblijkelijk is er toch voldoende vraag voor.

Verder, als je kiest voor het ondernemersschap dan is er geen 40 urige werkweek, dan ben je dag en nacht met je onderneming bezig. Nadeel van het vele werk is relatief weinig vrije tijd. Aan de andere kant, als je het heel goed doet dan zit je ook niet vast aan een voor afgesproken basissalaris. Je plukt zelf alle vruchten van je arbeid. En je wordt niet gedwongen om een eigen zaak te beginnen. Dat doe je toch vanuit een bepaalde overtuiging.

Afgelopen vrijdagavond waren de winkels in Rotterdam tot 23.00 uur open. Heb het sinds een lange tijd niet zo druk en gezellig gezien. Op een normale vrijdagavond rond 22.00 is het een sfeerloze bijna doodse boel op de lijnbaan. Voor mij dus nog een reden om voor een verruiming van de winkeltijdenwet te zijn.

·
Registered
99 Posts
^^Ik werk zelf op Zuidplein en daar hebben we sinds september een proef gehad t/m maart om elke zondag open te zijn. Die proef slaagde ( dat is logisch want de kest drukte zat in die periode) dus werd er gekeken naar een vervolg in de trand van het hele jaar open op zondag. Van de 150 winkels was er maar 10% op tegen en we zijn sinds dien open elke zondag van de maand.

Het gaat zelfs zo goed op zondag dat nu bijna alle winkels open zijn op zondag. En de zondag is vaak heel erg druk en gezellig. Eerst waren de winkels huiverig omdat we noormaal nooit in de zomer op zondag open waren maar tot nu toe is het heel druk.

En we hebben het niet gedaan omdat het economisch minder gaat of tegen de leegstand. Nee we willen concurreren tegen het centrum van Rotterdam. En dat lukt want waar in het centrum de bezoekers aantalen afnemen stijgt het bij ons. Afgelopen jaar met 10 % zelfs.
En die leegstand kennen we niet want er staan nagenoeg niets leeg. Er is zelfs sprake van uitbreiding van het winkelcentrum.

·
Registered
5,750 Posts
^^

Hoe willen ze gaan uitbreiden dan? Het winkelcentrum zit toch ingesloten tussen een aantal grote doorgaande wegen en OV knooppunt van Zuidplein?
Een grote renovatie van Zuidplein zou ik wel toejuichen (tezamen met het OV knooppunt).

Ik vraag me wel af of het klopt dat het centrum van Rotterdam steeds minder bezoekers trekt. Die ervaring (lees gevoel) heb ik zelf allerminst. Maar goed ik heb ook geen cijfers die mijn gevoel kunnen onderbouwen. :)

·
Registered
3,157 Posts
De winkels moeten open gaan wanneer ze dat willen in Rotterdam.
Die C1000 bij me in de buurt daarom een genot. Die is altijd tot 21:00 open en zondag tot 17:00/18:00. Zelfs op kerstavond en kerstdagen, nieuwjaar, pinksteren, koninginnedag, enz.
Dat is die C1000 bij de Rijnhaven.

Zeker voor de driehoek, Zuidplein en Alexandrium moeten we ruime openingstijden hebben. De eerste 2 hebben dat al, Alexandrium niet dankzij één of andere Gristen Unie.

Ben al blij dat hier al heel lang de winkels standaard op zondag open zijn in het centrum en nu dus ook op Zuidplein.

·
Registered
99 Posts
^^Het Zuidpleintheater gaat naar de overkant bij Ahoy evenals het zwembad.

Op de plek van het verplaatste zwembad komt het nieuwe bus station en op de vrijgekomen plaatsen van het theater en het oude busstation komt de uitbreiding van het winkelcentrum

1 - 20 of 394 Posts