Skyscraper City Forum banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Banned
6,813 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Met het hartje van het land, bedoelen we de Vechtstreek wel te verstaan. Ik ben vandaag jarig en zou voordat ik het bezoek over de vloer kreeg naar Ajax-Feyenoord gaan, maar dat werd afgelast door de sneeuw op de weg.

Maar ik heb van de nood een deugd gemaakt en ben rond het middaguur een rondje gaan wandelen in de buurt van mijn ouders huis. Dat is in Maarssen, aan de rand van Utrecht. Mijn ouders wonen praktisch aan de vecht, een van de mooiste rivieren van Nederland met prachtige landgoederen eraan. De meeste daarvan zijn van rijke kooplui uit Amsterdam geweest.

Het is een geliefde streek, met de Loosdrechtse plassen om de hoek, de vecht met haar schitterende buitenhuizen en mooie dorpjes eraan, de Utrechtse heuvelrug op 5 tot 10 kilometer afstand, de binnenstad van Utrecht op vijf kilometer en nog veel meer.

Vandaag werd ik dus wakker met een mooi pak sneeuw van zeker 30 centimeter, op sommige plekken zelfs meer.

Even over de foto's: ze zijn geschoten met een oude digicam van mijn moeder, aangezien mijn eigen digicam nog in Rotterdam ligt. Daardoor zijn de foto's qua kwaliteit niet optimaal, maar het blijft leuk.

Anyway, dit is mijn verjaardscadeautje naar jullie toe. Let's go!

1 - Op pad zonder echte sneeuwlaarzen. Je zakt ver weg.

2 - En ook de ijspegels zie je overal, onder andere aan de auto's.

3 - De plas waar het huis van Snowflake aan staat.

4 - Hier loop ik de wijk uit, richting Maarssenveense plassen.

5 - De sneeuw in de bomen ziet er prachtig uit!

6 - 1973 of 2010?

7 - De ijspegels hangen aan de goot.

8 - En ook op de auto's zie je nog hoeveel sneeuw er is gevallen.

9 - De molens richting Oud-Zuilen.

10 - Andere molen er naast.

11 - Boerderijen langs de Vecht met de typisch Nederlandse populieren. Een heerlijk Nederlands landschap.

12 - De zwaan probeert zijn kop op te warmen.

13 - Spelen aan de waterrand.

14 - Woonboten en huizen.

15 - Leuke boerderij

16 - Jump baby jump!

17 - Nieuwe bebouwing langs de Vecht. Ik ben geen fan van retro, maar in Op Buuren is het aardig gelukt als je naar het geheel kijkt. Een aantal interessante bouwblokken ook, zeker qua typologie.

18 - Grote geschakelde huizen met achter een verhoogde tuin, een lager gelegen woonkamer en speciale koetshuizen achter. Voor elk huis een. Vrij prijzig, maar wel origineel. Ik ben het bij nieuwbouw tenminste niet eerder tegen gekomen.

19 - Nieuw gegraven meertje met huizen eraan.

20 -

21 - Huis wat vroeger van de eigenaar was van de Manneke Pis friet zaken in Utrecht. Ik ging met die dochter om dus ik kwam er wel over de vloer en het is ook maar 100 meter van mijn ouders huis.

22 - De Urban Villa's bij mij in de wijk met sneeuw. Veel avonturen beleefd hier. Ik heb in deze vijver ooit nog eens een snoek van 1,10 meter gevangen! Dick Advocaat en een paar andere BN'ers hadden hier eerst de loft.

23 - Op de achtergrond zie je een park, waar ik vroeger altijd hutten bouwde en oorlogje speelde als klein kind. Het is een oud en schitterend park.

24 - Van dichtbij de Urban Villa.

25 - Dit huis is een achtergrond geweest bij Stay Loyal.

26 - Het huis is overigens al meer dan een eeuw oud, maar ontworpen naar Amerikaanse stijl.

27 - Winterse setting.

28 - Je vind er af en toe ook kleinere huisjes, dit is aan de rand van de Vecht en het park. Besef je wel dat die huizen vaak al meer dan 300 jaar oud zijn.

29 - Op weg naar het park viel het mij op hoeveel sneeuw er wel niet ligt. Kijk naar de container!

30 - Entree naar het park.

31 - In het park staan honderden jaren oude bomen en er is een kinderboerderij.

32 - Je vind er ook oude bunkers onder heuveltjes, welke met tralies afgesloten zijn. Er zitten nu vleermuizen.

33 - Deze boom heb ik vroeger vaak gebruikt als brug. In het water zit een schildpad die je in de zomer altijd op een andere boomstronk in het midden van de vijver ziet zonnen. Overige beesten die ik wel eens in het park heb gezien zijn konijnen, een vos en ringslangen. En veel vogels natuurlijk, waaronder ook ooievaars en ijsvogels. Nog best wat!

34 - Ik neem dit keer echter de brug net als deze langlaufer.

35 - Er lopen ook gijten en andere beesten rond, maar die zijn van de kinderboerderij.

36 - En als afsluiter een kindje met een leuk verzonnen stunt. De kabelbaan af, staand op een slee en vasthoudend aan de kabelbaan. De beroemdste speeltuin van mijn wijk, de kabelbaanspeeltuin. Vlakbij mijn huis.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit winters rondje, ik wel in ieder geval!

Doc

·
Registered
271 Posts
zeker een mooie streek!
ik moest een paar weken geleden van breukelen naar utrecht, maar er reden geen treinen door een storing. daarom moest ik de bus 120 nemen naar utrecht centraal en het is inderdaad een mooi gebied.

·
Mapmaker
2,492 Posts
Mooie serie Dr Dubai:)

Twee opmerkingen;

Het was de winter van '63 die zo koud was en niet die van '73;) Zeer fraaie foto, dat geluk moet je hebben!

En hier in Denemarken zou de sneeuwdiepte (als ik de fotos eens zo bekijk) als ca 15cm omschreven worden....

·
Moderator
15,304 Posts
En hier in Denemarken zou de sneeuwdiepte (als ik de fotos eens zo bekijk) als ca 15cm omschreven worden....
Denen zijn nou eenmaal zeer bescheiden :D

Prachtige serie, een heleboel favo's met die o zo Hollandse winterplaten van molens in de sneeuw die we in Holland maar eens in de 20 jaar kunnen bewonderen....

Die Daf is natuurlijk helemaal geweldig, net als de langlaufer :)

·
Bas
14,750 Posts
Prachtige serie, Doc, met unieke plaatjes en lekker onverwacht, afwisselend. Staan wel mooie optrekjes rond de Hollandsche Vecht. Ik ben daar als kind ook wel eens langsgereden met papa aan het stuur van de Kever.

Overigens, het middelpunt van Nederland ligt iets ten oosten van het Gelderse dorp Lunteren, tussen Barneveld en Ede.

1 - 10 of 10 Posts