SkyscraperCity banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Bas
14,383 Posts
Discussion Starter · #1 ·
INLEIDING. Friesland heeft een overschot aan natuurgebieden. Vorige week viel het jaarboekje van natuurbeschermingsorganisatie `It Fryske Gea` in de bus en dat was voor mij aanleiding te zoeken naar een plek in deze prachtige provincie, waar ik nog nooit geweest zou zijn. Mijn oog viel op de Duurswouder Heide, een 200 hectare groot natuurgebied, waarvan ik dacht dat het niet vrij toegankelijk zou zijn. Niets bleek minder waar, je kunt erin, maar je moet wel weten waar. En op zondag 27-11-2010 was het zover, we maakten de gecombineerde rode-en blauwe paaltjeswandeling van ongeveer 8 kilometer in vrieskou en kraakhelder weer.

Duurswouder Heide. Het grootste aaneengesloten heideveld van Friesland. Het ligt een beetje afgelegen, dichtbij Moskou en Petersburg, dat zegt al genoeg. Wie van Drachten naar Emmen rijdt komt op gegeven moment de afslag Wijnjewoude tegen. Daar draaiden wij vanaf de Opperhaudmare de Merkebuorren op, een klinkerweggetje richting het gehucht Duurswoude. Er staat helemaal niks aangegeven, maar via het Breeberchspaed kon het avontuur beginnen, bij het eenzame kerkje van Duerswâld. Met dank aan Google, deze expeditie vergde dus inderdaad de nodige voorbereidingen. Geniet van 15 winterfoto`s :).
Let op: Dit is een rustgevende fotoreportage.

01. Bij het NH Kerkje van Duerswâld (uit het jaar 1250!) is een klein parkeerterrein. Hier begon de wandeling:

02. Na 500 meter zijn we al tussen de vennetjes en tevens in wintersferen bij -4 graden Celcius:

03. We beklimmen al snel een uitkijkheuvel, vanwaar wij drie pingo-ruïnes zien, overblijfselen uit de laatst ijstijd. Het grootste meer heet toepasselijk `Modderpoel` :lol: :

04. Het heideveld is omgeven door gemengd bos, dat zie je niet zo vaak:

05. Diepe tractorsporen hier, maar gelukkig bevroren:

06. Soms moet je stukje van het pad af om vennetje te ontdekken. Deze plas heeft nog geen naam:

07. Erg stil hier aan de zuidzijde van de heide. Een berk aan de rand van het Waskemeer:

08. Met de laagstaande zon komt er wel eens een schaduw van de fotograaf op het plaatje:

09. Zuidzijde van het Waskemar, met op de achtergrond een kolonie brandganzen in open water:

10. Het omliggende bosgebied wordt goed beheerd. Complimenten aan Staatsbosbeheer!:

11. Alweer bijna aan het einde van de wandeling. Het noordelijkste vennetje bij de `Biskopsreed`. Hier ligt 1,5 cm ijs en ik zakte er eventjes doorheen:

12. Nog een doorkijkje vanaf de noordkant van de Duurswouder Heide:

13. In dit prachtige natuurgebied laat ik een tag achter van Holland Hoogbouw Forums op een bankje :) :

14. We zijn weer terug bij het kerkje. Hier het enige huisje, goedbewaakt, in de direkte omgeving:

15. Dat was vroeger armoede troef in deze omgeving. Ze konden niet eens een kerktoren bouwen. En wie onder de 16 jaar is, heeft hier zonder ouder(s) niets te zoeken, ha ha:

16. En dan hier nog de door ons zo ongeveer gelopen route. Na drie uren in de kou zochten we de auto maar weer eens op. Bedankt voor het kijken, reacties welkom! :)

Bronvermelding kaart staat onderin. Verder: Eigen foto`s, 15 stuks, 27-11-2010, Wijnjewoude-Duurswoude bij Drachten, vriendelijk ondergebracht bij www.imageshack.us

·
Moderator
16,916 Posts
Mooie foto's RS. Ik heb wel een keer tegen wijnjewoude gevoetbald vroeger :D

·
Mapmaker
2,425 Posts
Leuk dit.. vroeger veel gewandeld. Mijn Pake en Beppe woonden in Siegerswoude, daar net om de hoek:)

Toepasselijk die pingos in het winterweer...

1 - 7 of 7 Posts