Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 145 Posts

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Nu ik een vast contract voor onbepaalde tijd heb gekregen bij mijn werkgever kan ik me echt gaan verdiepen in een huis in dé stad van Nederland.

Eén probleem, behalve huurwoningen en koopwoningen heb je tegenwoordig ook allerlei andere woonvormen zoals Te Woon en MVE-woningen.

Heeft iemand ervaring met een van deze woonvormen? Heb jij een koop- of een huurhuis? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar moet je op letten als je als starter een huis koopt danwel huurt?

·
The only way is up
88,179 Posts
Nu ik een vast contract voor onbepaalde tijd heb gekregen bij mijn werkgever kan ik me echt gaan verdiepen in een huis in dé stad van Nederland.

Eén probleem, behalve huurwoningen en koopwoningen heb je tegenwoordig ook allerlei andere woonvormen zoals Te Woon en MVE-woningen.

Heeft iemand ervaring met een van deze woonvormen? Heb jij een koop- of een huurhuis? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar moet je op letten als je als starter een huis koopt danwel huurt?
Ik zou cker ff bij Vereniging Eigen Huis kijken als ik jou was. Je kunt er heel veel (gratis) advies en ondersteuning krijgen.

35,042 Posts
Kopen is voor de toekomst vaak handiger dan huren. Maar als starter zonder dubbel inkomen kom je al snel uit op een bouwval 'op zuid' met de hypotheek die je kunt krijgen.

Je kan dan denk ik beter huren zolang, dan krijg je meer waar voor je geld denk ik. Vesteda heeft nog wel leuke appartementen op leuke plekken voor een leuke prijs.

·
Gewoon Blijdorup weet je
892 Posts
Hoi Stefan. Ik heb toevallig afgelopen woensdag de sleutel gekregen van mijn zogenaamde MVE-woning. Ik heb hem via www.bergopschoor.nl gekocht. Deze MVE woningen zijn vaak stukken goedkoper dan op de particuliere woningmarkt en voldoen aan alle eisen wat betreft bijvoorbeeld isolatie.
Grootonderhoud wordt geregeld via de vve waar je maandelijks en bijdrage voor betaald. Dus het dak, de draagmuren, de gevel, dakgoot, fundering, ramen, riolering, trappenhuis e.d. is allemaal voor het WBR. Een MVE woning kan je alleen maar terug verkopen aan het WBR. Een onafhankelijk taxateur kan de waarde van je woning bepalen. Op deze link staat alles nog een keer beschreven -->> http://www.bergopschoor.nl/mve_popup.htm

Nadeel van zo'n MVE-woning is wel dat je te maken hebt met het WBR. Het is een log en burocratisch systeem met veel te weinig baliekantoren. Ik zelf woon nu in de wijk Middenland en moet voor bepaalde zaken helemaal naar de Spaanse Weg ergens voorbij Spangen. Minder dus.

Maar..... Ik ben tot nu toe zeer tevreden. Voor een starter is het echt een uitkomst.
O ja, als je een hypotheek neemt, informeer dan ook gelijk naar bepaalde kortingen die je als starter kunt krijgen.

Succes! :)

·
visit the world
8,182 Posts
^^ Is het niet zo dat je, als je het binnen x (5?) jaar verkoopt dat dan eerst aan het WBR moet dan of x% van de winst aan hun moet afstaan. Of misschien heb ik nu net weer een andere vorm van die tussenconstructies in mijn hoofd...:)

WBR is inderdaad erg log apparaat...maar dat is eigenlijk toch op een of andere manier wel vaker met de corporaties...

Ik heb dan gelukkig nu wel iets ruims en nieuws kunnen kopen op Zuid maar dan eigenlijk ook alleen met de winst uit de verkoop uit de eerste woning...links of rechtsom blijft het gewoon erg lastig als starter en ja zelfs als doorstromer met 1 inkomen!

Ik ben dan wel lid van VEH, maar tot nu toe heb ik ze nog nooit gebruikt...kan het meeste als bouwkundige zelf wel af, maar ik zie het meer voor iets achter de hand bij die gevallen van dat je er toch niet zelf uitkomt of moet aan beginnen....

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Thanks voor alle info tot nu toe. Ik ga het de komende dagen eens aandachtig tot mij nemen. Dat MVE-verhaal klinkt toch wel aanlokkelijk. Is er een ware run op zulke huizen, of kan je vrij gemakkelijk aan zo'n huis komen?

·
Registered
544 Posts
Thanks voor alle info tot nu toe. Ik ga het de komende dagen eens aandachtig tot mij nemen. Dat MVE-verhaal klinkt toch wel aanlokkelijk. Is er een ware run op zulke huizen, of kan je vrij gemakkelijk aan zo'n huis komen?
Ik zit zelf in de hypotheken als acceptant bij een geldverstrekker. Als je eens wat wil weten PM me maar. Misschien kan ik iets voor je betekenen of kan ik je met iets helpen als er dingen onduidelijk zijn.

Kan je sowieso op weg helpen met maximale hypotheekberekeningen, zodat je weet wat je ongeveer kan lenen en in watvoor prijsklasse je kan gaan zoeken.

Je hebt vast wel gelezen dat vanaf januari de hypothekenwereld aan banden is gelegd met een nieuwe gedragscode voor de geldverstrekkers. (met als belangrijkste punt, lagere maximale hypotheken!) Inmiddels is de markt hierop ingespeeld en zijn er langzaam aan weer meer mogelijkheden om uitzonderingen te maken op deze gedragscode in bepaalde gevallen in geval van hoger opgeleiden (HBO en HBO +) etc.

Nadelig puntje, de rente is op dit moment sterk aan het stijgen!

Nadeel van MVE woningen is dat je gebonden bent aan verstrekkingen via het NHG. Prima instutuut, maar afwijkingen in de acceptatie zijn niet mogelijk. Wel lagere rente voor je geldlening. Let goed op de voorwaarden van een MVE woning. Besef wel dat een groot voordeel verloren gaat aangezien vaak een deel van je winst niet in jou portemonnee terechtkomt bij verkoop.

Succes in ieder geval! Genoeg leuke plekjes in Rotterdam voor de starters!

35,042 Posts
^^

Ben zelf ook bezig met een woning in Le Medi in Bospolder. Probleem is alleen dat ik nog op uitzendbasis werk voor de gemeente via content (nu een jaar). Ik heb volgende week hypotheek gesprek bij rabobank maar ik weet nu al dat het in huidige situatie niet lukt. Mijn vriendin heeft wel een contract, tijdelijk maar met intentieverklaring. Weet jij of ik dat ook moet hebben? Ik neem aan van wel.

·
Registered
544 Posts
^^
Lastig in te schatten. Met NHG zal het denk ik niet mogelijk zijn. Je vriendin zal geen probleem hebben om haar inkomen mee te laten tellen voor NHG. Jij wordt gezien als flexwerker waardoor NHG alleen kan toetsen op basis van je gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar. Weet dus niet wat je inkomenssituatie is geweest de afgelopen drie jaar, maar volgens mij was je toen nog aan het studeren, toch?

Een hypotheek onder de normen van de geldverstrekker is dan de enige optie. Als zij een goed gevoel hebben bij jullie en jullie toekomstperspectieven dan heb je kans dat een bank erin stapt en het doet. Maar ja, wil jij met 2 'onzekere' inkomens (dus jaarcontracten) een financieel ' zware' last aangaan als een hypotheek.

In jou situatie zou ik sowieso naar een bank gaan waar je een persoonlijk gesprek hebt met iemand van de bank. Hij/zij kan dan op basis van die gesprekken toch een beter beeld vormen van jullie en jullie toekomstperspectieven.

Werk zelf bij een verzekeraar en wij doen alleen zaken via intermediairs (dus hypotheekshops, hypotheker, maar ook vrijwel alle assurantie tussenpersonen in Nederland) en dat is een kanaal waar ik zelf in jou situatie uit zou blijven.

Ook voor jou geldt wat ik tegen Nexxd heb gezegd. Als er iets onduidelijk is, of je hebt vragen over hypotheken, gooi er maar ff PM uit of zet het het hier maar ff in het cafe.

35,042 Posts
^^

Ok bedankt. Heb aanstaande maandag dus gesprek bij Rabobank. Mijn vader heeft ook wel beetje verstand van zaken maar die is nu op vakantie. :)

Ik werk inderdaad pas sinds een jaar, daarvoor enkel studie en weekendbaantje.

Als ik nog vragen heb zal ik je PM-en.

·
Registered user
435 Posts
De gemeente Rotterdam heeft een brochure opgesteld van subsidiemogelijkheden en kortingen die het Rijk, de gemeente Rotterdam en de diverse woningcorporaties bieden. Je kunt deze brochure bij het CIC ophalen. Lijkt me voor iedere starter (maar ook voor anderen natuurlijk) buitengewoon handige informatie.

Er zijn namelijk érg veel verschillende kortingen mogelijk bij de aankoop van een (voormalige) corporatiewoning. Het punt is alleen dat vrijwel iedere corporatie met een ander systeem werkt, wat betekent dat je bij de ene corporatie bijvoorbeeld 30% korting op de aankoop van een bestaande woning krijgt en bij de andere maar 10 of 15%, maar dan wel weer een winst/verliesdeling hebt. De vraag is dus of je nú voor hoge korting wilt gaan of dat je kiest voor minder risico bij een tegenvallende markt in de toekomst.

En dan is er voor nieuwbouw weer de onlangs verbeterde starterslening. Die geeft koopstarters (dus niet alleen jongeren) in een middeldure nieuwbouwwoning de mogelijkheid om een deel van de lening voor enige jaren renteloos af te sluiten. Nou ligt de prijs van een middeldure woning in Rotterdam wel boven de €163.500, dus zal het voor de gemiddelde starters met een enkel salaris niet op te brengen zijn, maar met z'n tweetjes waarschijnlijk weer wel.

Kortom, er is zeeeeer veel en zeeeeer divers aanbod voor de starters op de woningmarkt. Absoluut de moeite van het verdiepen waard.

PS. Ik laat binnenkort zelf een goede, goedkope koopwoning (85m2, €129.000kk) vlakbij station Schiedam Centrum en alle grote uitvalswegen achter. Is praktisch Rotterdam... ;)

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Ik heb een MVE-woning, verkregen van het WBR via vd Schee & vd Velde Makelaardij. Koopprijs was € 140.000 en VVE is € 72,-. Het is een maisonette van 83 m2 op de 3e en 4e verdieping met twee slaapkamers aan het Boslandwerf.

Ik ben er zeer tevreden mee, en de MVE houdt in dat je gegarandeerd kan verkopen op het moment dat jij wilt. In het eerste jaar wordt de winst 50/50 gedeeld, met elke jaar een afloop van 10 voor de makelaar. Na 5 jaar is de volledige winst dus voor de eigenaar. De verkoopsprijs wordt overigens wel bepaald door een onafhankelijke partij.

Al met al zag ik alleen voordelen en ben van mening dat ik een vergelijkbare woning niet voor 140.000 had kunnen kopen zonder MVE-regeling.

Hier woon ik, alleen een galerij dichter bij het water:

Meer MVE woningen in de buurt.

35,042 Posts
Ik huur nu dus zelf een corporatiewoning en ben op zich heel tevreden. Voorzieningenniveau is super, oppervlak ook en balkon ligt ideaal op de zon. Probleem is alleen dat als ik erop vooruit wil gaan qua woning en locatie ik al heel snel over de 2 ton heenga en dus iig niet meer in aanmerking kom voor bovengenoemde regelingen.

Ik ben toch wat huiverig voor bijvoorbeeld blijdorp. Er staan daar veel leuke woningen te koop, maar door de leeftijd zijn de panden veelal wat in verval en ben je erg afhankelijk van een goede VVE om een goede investering te doen. En erger nog ook de VVE's in de omgeving hebben invloed op jouw vastgoed. Als er veel slechte VVE is een buurt zitten kan de boel gaan verloederen.

·
Registered user
435 Posts
@Skyscrapercitizen
Sommige van die regelingen zijn wel degelijk ook boven de 2 ton van toepassing. In ieder geval is er nog de starterslening van de gemeente Rotterdam, want die geldt voor nieuwbouwwoningen met een VON-prijs tot €231.000. Meer info over die regeling vind je hier. En een overzicht van woningen waarop de regeling van toepassing is, vind je hier.

·
Registered
1,979 Posts
^^ niet bang zijn om een oude woning in een goede wijk te kopen (jaren dertig woningen blijven in trek). Ik heb in 2004 een (starters-)woning in :)dorp gekocht voor 128.500. Beetje eigenhandig opgeknapt (nieuwe badkamer, schilderwerk, nieuwe vloeren) en 2 jaar later binnen 5 dagen verkocht voor 149.500 (vraagprijs). Dat klussen had ik nooit eerder gedaan, was slecht een kwestie van durf, logisch denken en aanpakken. Bovendien is de regelgeving voor VVE's strenger geworden, waardoor iedere VVE verplicht is te reserveren voor onderhoud. Het grootste nadeel aan een oude woning is dat het onderhoud altijd meer is dan bij nieuwbouw. Ook de gehorigheid van de woning viel wat tegen.

1 - 20 of 145 Posts