SkyscraperCity banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 69 Posts

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vandaag staat dit artikel in het Belang van Limburg:

Duurste woning ooit

Indische industrieel bouwt huis met 27 verdiepingen voor 700 miljoen euro.

Mumbai - De Indische industrieel Mukesh Ambani (53) bouwt aan de rand van de sloppenwijken in Mumbai de duurste privéwoning ooit. Zijn decadente optrekje van 27 verdiepingen kost een miljard dollar (meer dan 700 miljoen euro).

Ambani's stulpje in cijfers
- 20,6 miljard euro is het vermogen van Ambani
- 700 miljoen euro bedraagt de kostprijs van het huis
- 50 toeschouwers kunnen in de bioscoopzaal
- 1 fitnesszaal, dansstudio en zwembad
- 160 wagens passen in de garage
- 3 helikopterlandingsplaatsen worden gecontroleerd vanuit een verkeerstoren
- 37.000 m2 bewoonbare oppervlakte
- 600 personeelsleden

De vader van 3 kinderen is nu al rijker dan Bill Gates. Momenteel staat Mukesh Ambani 4de op de ranking, maar verwacht wordt dat hij in 2014 de rijkste mens ter wereld zal zijn.

Villa Leopolda
Tot nog toe stond villa Leopolda, aan de Franse Rivièra, bekend als de duurste privéwoning ooit. De 44-jarige Russische miljardair Mikhail Prokhorov bood vorig jaar 500 miljoen euro voor het ietwat megalomane vakantieverblijf dat onze koning Leopold II in 1902 liet bouwen. Toen de rijke Rus begin dit jaar door de crisis terugkwam op zijn bod, besliste de Franse rechtbank dat Prokhorov zijn voorschot van 40 miljoen euro niet terugkreeg.

Hier een ander artikel met foto over hetzelfde bouwwerk:
http://aavaas.com/2007/11/04/mukesh-ambanis-new-house-anthill/

·
Banned
3,985 Posts
Volgens mij heb jij niet helemaal zitten opletten, dit gebouw is allang af en veelvuldig besproken (ook op het HHF) :D

-edit- Vandaag? in het belang van Limburg? Wauw niemand in Limburg zit op te letten ;)

·
Registered
4,042 Posts
Wel apart zo'n hoge toren met slechts 1 appartement. Het ziet er qua ontwerp niet zo doordacht uit, het is een rommelig ding. Heeft die Mukash Armani hem zelf ook getekend?

wikipedia

·
Registered
4,294 Posts
Eeeeh. Pervers is 1 ding, architectuur een ander. Net als de Taj Mahal is het een pervers ding. Maar architectonisch vind ik het helemaal niks. Jullie?

·
Registered
14,150 Posts
Leuk gebouw in een leuke wijk. Als dit een sloppenwijk is, wat is Rotterdam-West dan? Of het Oude Noorden (Rotterdam)?

Ik vind het goed dat deze man deze toren bouwt. Ik had begrepen dat het een sociaal iemand is en dat een deel van het personeel ook in deze toren komt te wonen.

Waarom sommigen dit project pervers vinden, begrijp ik niet helemaal. Ik bedoel: hij had voor dat geld ook een te verhuren kantoortoren neer kunnen zetten of (zoals Nederlandse pensioenfondsen) kunnen investeren in staatsobligaties om domweg rente te trekken. Wat dat betreft is de vermeende perversiteit veel dichter bij huis te vinden: bijv. een Milleniumtoren die half leeg staat of het Blaakgebouw van Fortis. Deze man bouwt tenminste niet voor de leegstand.

·
Registered
4,294 Posts
"Deze man bouwt tenminste niet voor de leegstand."
Vooropgesteld dat hij met zijn gezin zoveel mensen in dienst nemen dat de dichtheid van deze toren op redelijk niveau komt :).
Pervers ja, en inderdaad niet minder pervers dan bouwen voor de leegstand in steden die daarmee hun economisch potentieel bedreigd zien.
Vraag is of deze toren als Paleis een zinnig en qua schoonheid interessant perspectief biedt. Nogmaals, is dit de Taj Mahal van de 21e eeuw?

Ik vind van niet.

·
Registered
14,150 Posts
"Deze man bouwt tenminste niet voor de leegstand."
Vooropgesteld dat hij met zijn gezin zoveel mensen in dienst nemen dat de dichtheid van deze toren op redelijk niveau komt :).
Pervers ja, en inderdaad niet minder pervers dan bouwen voor de leegstand in steden die daarmee hun economisch potentieel bedreigd zien.
Vraag is of deze toren als Paleis een zinnig en qua schoonheid interessant perspectief biedt. Nogmaals, is dit de Taj Mahal van de 21e eeuw?

Ik vind van niet.
Wat is dan zo pervers aan dit project?

·
Banned
13,695 Posts
Wat is dan zo pervers aan dit project?
In de straten er om heen liggen mensen dood te gaan op straat omdat ze geen geld, huis en weet ik veel wat hebben. Als je dat niet pervers vindt moet je jezelf toch eens na laten kijken.

·
Registered
14,150 Posts
^^
Dus dan vind jij het ook pervers als ik in Rotterdam voor 4500 euro per meter een appartement koop? Immers, elk mens is evenveel waard en ik kan ook voor 1700 euro per meter kopen en met het verschil vele meters kopen in India opdat meer Indiers een dak boven hun hoofd hebben.
Je doet alsof Indiers niets weten van de rijkdom in het westen en dat wij geen probleemeigenaar zijn omdat we er niet wonen. Wellicht ben je er ook voor dat Indiers die in Nederland wonen extra belasting gaan afdragen omdat de gemiddelde Indier in Indie armer is dan de gemiddelde Nederlander.

Om je vraag te beantwoorden: nee, ik vind het niet pervers. Evenmin dat ik het pervers vind dat Nederlanders op vakantie gaan naar India terwijl een Indier nog geen geld heeft om zijn eigen stad te verlaten.

·
Banned
6,813 Posts
Subsidies aan een land als India direct stopzetten. Wat een geldverspilling dit zeg.

En sodemieter op met argumenten dat dit gebouw zoveel bijdraagt aan de welvaart van de arme bevolking omdat er een paar man personeel in dienst zijn.

Als de rijken daar niet willen betalen, waarom wij wel dan?

·
Registered
14,150 Posts
Subsidies aan een land als India direct stopzetten. Wat een geldverspilling dit zeg.

En sodemieter op met argumenten dat dit gebouw zoveel bijdraagt aan de welvaart van de arme bevolking omdat er een paar man personeel in dienst zijn.

PVV-er geworden?

Is onderstaande geen verspilling? Misschien zelfs wel pervers: een nieuwe bus is nergens voor nodig terwijl 30.000 Rotterdammers moeten rondkomen van een bijstanduitkering.

·
Registered
1,192 Posts

Ongelooflijk, wat een domme opmerkingen.

Subsidies aan wat voor projecten dan ook stopzetten, omdat we er achter komen dat er een Indiër is die genoeg geld heeft voor een duur huis? Ik zal je even uit de droom helpen: er zijn miljonairs in vrijwel alle landen waar ontwikkelingshulp naartoe gaat. Wij geven die hulp om een kansarm gedeelte van de bevolking te helpen, niet om deze miljonairs te helpen.

Ik denk persoonlijk wel dat deze man veel heeft bijgedragen aan de groei in welvaart van India. Economische ontwikkeling in India en China is een enorme kracht achter het verminderen van de armoede geweest en daar is deze man onderdeel van.

En dan nog de laatste opmerking: omdat wij onze plicht om kansarmen te helpen niet moeten laten sturen door het wel of niet ondersteunen door lokale miljonairs.

·
Registered
2,140 Posts
^^
Dus dan vind jij het ook pervers als ik in Rotterdam voor 4500 euro per meter een appartement koop? Immers, elk mens is evenveel waard en ik kan ook voor 1700 euro per meter kopen en met het verschil vele meters kopen in India opdat meer Indiers een dak boven hun hoofd hebben.
Ik zit er een beetje in dubio over, mag je als je duizend mensen helpt één stervend persoon negeren die je zou kunnen helpen? Het is allemaal ontzettend gebaseerd op een door mensen gecreëerd narratief als 'pervers' of 'liefdadigheid'.
Als ik een miljoen aan scholing voor achterstandskinderen uitgeef en vervolgens in het gezicht spuug van een zwerver op straat, ben ik dan beter dan iemand met een uitkering die die zwerver een kwartje geeft? Of slechter?

Mijn eerste reactie op een project als dit is dat het idd pervers is, maar als ik dat wil onderbouwen kom ik toch bij wat grote vraagstukken uit waar ik geen antwoord op weet.

·
Kees
3,292 Posts

En dat zegt iemand die pas naar een pokertournooi is geweest in een land met een vrij gesloten structuur en met honderden miljoenen mensen die nog in armoede leven.

En baggeraar van Oord, die was zeker ook slecht bezig, toen de Palmeilanden werden aangelegd. Terwijl bekend werd dat de Pakistaanse bouwvakkers in mensonterende toestanden leefde.

1 - 20 of 69 Posts
Status
Not open for further replies.