SkyscraperCity Forum banner

Door de tijd ingehaald of nog steeds mooi?

• 10

Votes: 2 3.4%
  • 9.5

Votes: 0 0.0%
  • 9

Votes: 3 5.1%
  • 8.5

Votes: 0 0.0%
  • 8

• 7.5

Votes: 1 1.7%
  • 7

Votes: 2 3.4%
  • 6.5

• 6

Votes: 5 8.5%
  • 5.5

Votes: 5 8.5%
  • 5

Votes: 6 10.2%
  • 4

Votes: 7 11.9%
  • 3

Votes: 4 6.8%
  • 2

Votes: 4 6.8%
  • 1

Votes: 14 23.7%

Woontoren Emmerhout, Emmen

11754 Views 49 Replies 27 Participants Last post by  zes6
Gegevens
Naam: Woontoren Emmerhout
Plaats: Emmen
Functie: woontoren
Hoogte toren: 55 meter
Jaar: 1972
Architect: ??

Foto's Railway Stick:

Foto: 0591
See less See more
3
1 - 20 of 50 Posts
Ik heb 'em een 8 gegeven. Niet omdat het echt een hele mooie toren is, maar hij is wel redelijk groots en indrukwekkend. Bovendien vind ik de ligging middenin de woonwijk bij het winkelcentrum erg mooi. 'T hef wel wat'.
Ook een 8 omdat:
1.- ik bevooroordeeld ben
2.- na de opknapbeurt de flat er toch redelijk uitziet
3.- Op een ideale plaats midden de wijk/winkelcentrum staat tussen een paar lagere flats
4.- Voor Emmense begrippen een mooie hoogte heeft
Een 9 natuurlijk!

Dit is één van de weinige torens in Nederland waarmee ik een emotionele band heb. Alhoewel ik maar 1,5 jaar aan Laan van de Marel heb gewoond en hier vanuit mijn studie/slaapkamer elke dag tegenaan keek, ben ik toch van deze kolos gaan houden. Als ik in Emmen ben, rijd ik er graag even aan langs, om gewoon weer het gevoel te hebben, weet je. Mischien heeft deze toren in Emmerhout wel de basis gelegd voor mijn hoogbouwpassie. In ieder geval samen met enkele andere grote objecten uit die tijd, zoals het witte gebouw van de Erasmus Universiteit in Rotterdam en het Monster van Cloppenburg.

Vooral als je vroeger vanuit die winkelkuil omhoog keek, leek deze toren erg hoog. En was Emmen voor die tijd erg urbaan, al leek bijna alles in Emmerhout sterk op een DDR-stadswijk met veel plattenbauten. Jammer dat men later geen replica van deze woontoren heeft gebouwd in het stadscentrum, had er nog wel bij gekund op de Weiert bijvoorbeeld.

Arrrgh, bedankt voor het posten.
See less See more
Hij heeft wel iets stoers, maar een echt 'wow!'-gevoel krijg ik er niet bij.
Wel een mooie hoogte voor een stad als Emmen.
7,5/10
Een 5,5 en dan ben ik nog niet echt objectief. De enige reden waarom deze nog een voldoende krijgt omdat ik hem 'vroeger' echt imponerend vond. Daarentegen, echt mooi vind ik deze toren niet, hij is inderdaad ingehaald door de tijd. Maar bekeken vanuit die tijd blijft het geen schoonheid. Ook de gemetselde berging net over de helft verhoogt het esthetisch genot niet. Dat ik in een van deze flatgebouwen ook nog eens een bank en stoel via het trappenhuis naar boven heb mogen brengen omdat deze niet in de lift pasten bevordert mijn oordeel ook niet. ;)
See less See more
Van mij ook een 9:)

Gezamelijk met de andere 3 torens een schoolvoorbeeld van city-vorming.

Baken voor de verrre omgeving.

Enig minpuntje is zoals 909 ook al aangaf, de gemetselde berging op de 13e verdieping.
See less See more
Wat is deze flat eigenlijk verschrikkelijk lelijk!!! Dan mag ik nog uit Emmen komen en de hoogte te gek vinden, dat maakt dit verschrikkelijk inspiratieloze ontwerp nog niet goed. Het spijt me, een 2...
Bizar dat drie mensen tot nu toe een negen geven :lol:
Nog even ter nadere nuancering.

Het gaat er niet om hoe deze flat eruit ziet, eigenlijk moeten mensen het verhaal erachter kennen. De `Architectengroep Emmerhout` (A.C. Nicolai, A.A. Oosterman en J.J. Sterenberg) is wereldberoemd geworden met het op de tekentafel zetten van de unieke woonwijk Emmerhout. Om het centrum ervan dichtbij alle bewoners te brengen, moest er een hoogbouwcluster ontstaan ergens `in het midden`. Daar is men prima in geslaagd en als je naar de opzet van Emmerhout (en eigenlijk jaren daarvoor ook Angelslo) kijkt, kun je rustig concluderen dat hier Nederlandse Architectuurgeschiedenis werd geschreven. Vanuit de hele wereld kwamen planologen en stedebouwkundigen naar Emmen!

Een oordeel in de vorm van een `1` of een `2` zie ik als een verwijzing naar weinig kennis omtrent architectuur in het algemeen, weinig inzicht in vernieuwende stedebouwkundige historie en weinig kennis van opbouw van de stad Emmen na 1945. Want jongens, hier is geschiedenis geschreven in deze wijk. Emmerhout is honderden keren gekopieerd als woonbelevenis, echter nooit meer geëvenaard, zeker niet in Nederland!
See less See more
Ik heb zelf een 6 gestemd, omdat ik me ten dele bewust ben van het belang van die toren op die plek, maar hem nog steeds afgrijselijk vind.
Toren is redelijk goed verborgen.

Voor de mensen die `m afgrijselijk vinden: De toren is tegenwoordig moeilijk te vinden, omdat 40 jaar bomengroei ervoor gezorgd heeft dat `ie verborgen staat tussen het groen. Echter, kom je vanuit Meppen bij Zwartemeer de grens over, zie je deze toren wel. En ook vanuit Ter Apel via Emmer-Compascuüm, dan kun je `m ook wel zien tussen de lintbebouwing door. Maar ben je in de Emmer binnenstad, zit er een Hondsrug plus twee kilometer sparrenbos voor, je ziet de Woontoren Emmerhout óf van veraf uit het oosten komend, of als je er direkt in de buurt bent. Ik had er nog moeite mee `m op de foto`s te krijgen, zòveel bos als daar is in Emmerhout.

De toren en alle hoogbouw er om heen vormen geen storend element in de wijk, vroeger zag je vooral deze 15-hoog flat vanuit alle uithoeken. Vanaf de plek waar ik destijds woonde is hij ook niet meer zichtbaar vanwege de overdadige bomengroei in de buurt.
See less See more
een absoluut gedrocht, dus een 10. ik moest gelijk aan een sloppenwijk in rio denken.
een beetje zoals; wanneer je iets extreem vies te eten krijgt, dat de smaak gewoon interessant en zelfs lekker wordt.:banana:
Een 9 natuurlijk!
Dit is één van de weinige torens in Nederland waarmee ik een emotionele band heb.
Een oordeel in de vorm van een `1` of een `2` zie ik als een verwijzing naar weinig kennis omtrent architectuur in het algemeen...
Tja, de een stemt op basis van uiterlijk vertoon van het gebouw zelf, de ander kijkt naar de inpassing in de bestaande stad, nog een ander stemt op basis van een geclaimde bijbehorende geschiedenis, en weer een ander stemt op basis van emotionele banden met het pand of met de stad of streek. Door deze diversiteit aan beoordelingswijzen kun je toch weinig met de uitslag van zo’n poll, net zomin je wat kan met denigrerende opmerkingen naar stemmers die hun score laten afhangen van andere factoren dan je eigen. Overal valt wel wat voor te zeggen en overal valt wel wat tegenin te brengen, maar in het algemeen is de ene beoordelingswijze niet zoveel beter dan de andere.
See less See more
Nog witter!

Ramses, je hebt volkomen gelijk. Ik gooi er soms nog wel eens een opmerking in, welke bedoeld is om bepaalde reacties uit te lokken en de discussie levendig te houden. Gelukkig kennen we elkaar al langer, en kunnen we er om lachen omdat het toch maar om een forum gaat. Ondertussen hebben wèl 3 personen een 9 en 1 persoon een 10 gegeven (!)..... Gaat dus goed met de flat Emmerhout.

Ik wil graag nog even deze woontoren in het zonnetje zetten. Drie foto`s van dit object uit het najaar van 2009, toen Kosimodo en ik op een zondag langs de sporen uit onze jeugd trokken door de Laan van de Marel en het winkelcentrum Emmerhout.

De flat na de verfbeurt vanaf de westzijde:

Vanaf de zuidzijde van het winkelcentrum, toen nog in een kuil gelegen:

Tenminste één fabrikant van witte betonverf heeft hier goed aan verdiend:

Bijna 40 jaar oud .... en nog als nieuw! :) Zie je ook het penthouse bovenop? Jazeker!
Eigen foto`s, vriendelijk ondergebracht bij www.imageshack.us
See less See more
3
Door de lengte-breedte verhouding heeft deze (ordinaire) flat een iets slanke vorm. Dat maakt dat ik nog net een voldoende geef. 5.5/10
1 - 20 of 50 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.