SkyscraperCity banner
1 - 20 of 46 Posts

·
Registered
6,116 Posts
Discussion Starter · #1 ·

Premium wil de hoogste zijn

Vanochtend is aan het kanaal de langverwachte Premiumtower voorgesteld. Met 140 meter wordt het de hoogste woontoren van België.

Het project komt aan de Willebroekkaai op een terrein van anderhalve hectare en omvat naast woningen in hoogbouw (160 woningen) en laagbouw (115 woningen) ook kantoren 30.000 vierkante meter), winkels en horecazaken (1.600 vierkante meter). Het beursgenoteerde vastgoedbedrijf Atenor benadrukt dat het dus een gevarieerde bestemming is. Er zullen 600 mensen wonen en 2.500 mensen werken. Ook de omgeving aan de voet van de toren zal met bijzondere aandacht worden ingericht.

Het was uitkijken naar het ontwerp. Atenor had iets bijzonders beloofd. De promotor nam hiervoor de architecten Yves Lion (Parijs) en Michel Verliefden (Brussel) onder de arm. Het is een slanke speelse toren geworden, met een beetje een retrolook.

Volgens Atenor-baas Stéphane Sonneville worden het zeker geen luxeappartementen, maar wel woningen met een zeker comfort. In de gebouwen zijn ook zwembad, cinemazaal en wellnescentrum voorzien. Er is ook veel aandacht voor duurzame ontwikkeling: cogeneratie, regenwaterrecuperatie en een airconditioning met behulp van water uit het kanaal.

De oplevering van de appartementen is voorzien voor februari 2013. Twee jaar eerder zouden de kantoorgebouwen er al moeten staan. De afbraak van de oude Delhaizegebouwen op de site vangt aan in de herfst van dit jaar. Bouwvergunningen zijn er nog niet, maar de stad Brussel heeft zich vorig jaar al principieel akkoord verklaard met de bouw van een woontoren aan het kanaal.

Steven Van Garsse © brusselnieuws.be

·
Zitterd veur ummer
2,093 Posts
Goed nieuws, een mooie aanwinst voor de toch al behoorlijke skyline die Brussel heeft. Was vorige week met de trein naar Gent en vanaf het spoor is de skyline van de Noordwijk indrukwekkend.

·
Registered
1,246 Posts
wauw mooie toren zeg! Ook met mooie stedelijke blokken eromheen:) Zo hoort het! Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren (*kuch* Belle van Zuylen)

·
Moderator
12,819 Posts
^^ Ja, die Belle van Zuylen vind ik een echt monster. De omvang en knettergekke vormgeving doen afbraak aan de schoonheid van Utrecht :(

De Premium is beloning voor jaren geduld. Het moet al van de late jaren '70 geleden zijn dat men in België nog grootschalige woontorens heeft durven bouwen.

Als er geen stokken in de wielen worden gestoken, zal deze toren de skyline van de hoofdstad aanvullen in 2013.

34,876 Posts
Deze toren doet me denken aan canadese projecten (Vancouver, Montreal). Mooi! Gefeliciteerd Brussel. ;)
En Amerikaanse en Japanse en Chinese en Emiraatse en Zuid Amerikaanse en Australische...

Gewoon internationale standaardarchitectuur, niks mis mee overigens best mooi ding.

·
Bike It!
22,248 Posts
Eindelijk nog eens een woontoren in Brussel!
Dat is alweer enkele decennia geleden. De laatste tijd moest Brussel het toch iets teveel met blauwe kantoordozen stellen, terwijl de woontorens toch een ferm sixties- en seventiesgehalte hebben.
Een welkome afwisseling voor de skyline ten noorden van het centrum.
Na de Dexiatoren en de gerenoveerde Financiëntoren de derde kanjer in die buurt, naast de mindere goden.

In Nederland hebben jullie toch niet echt te klagen over nieuwe woontorens, me dunkt.
Ik heb de indruk dat het ontwerp min of meer op de slanke, Nederlandse woontorens geïnspireerd is. En beschouw dit gerust als een compliment.

Het is zoals Skyscrapercitizen terecht opmerkt ook wel wat internationale standaardarchitectuur, maar daar kunnen we hier best mee leven.
Het hoeven niet altijd galerijflats of commieblokken te zijn... ;)

·
Registered
14,150 Posts
Een hele mooie toren. Te zien is dat duidelijk aan de bewoners gedacht wordt met o.a. mooie grote terrassen. Ik denk dat deze toren een voorbeeld is voor andere projecten.

·
AstroNout
5,091 Posts
wauw mooie toren zeg! Ook met mooie stedelijke blokken eromheen:) Zo hoort het! Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren (*kuch* Belle van Zuylen)
Een onzinnige vergelijking lijkt me, deze met de Belle. Dit is een woontoren, de Belle een verticale stad. Daarnaast lijkt dit ontwerp me niet iets voor een icoonfunctie, de Belle daarentegen wel. En dan nog eens de hoogte, de Belle wordt met 262 meter bijna dubbel zo hoog. Goh, wat ben ik blij dat de Belle niet eruit ziet zoals deze, maar dan met een hoogte van 262 meter, kuch.

·
Registered
1,246 Posts
^^ het enige wat ik zeg, is dat ik het jammer vind dat de Belle niet in zo'n (toekomstige) stedelijke omgeving staat als deze, icoonfunctie of niet. Kheb niks tegen de BvZ hoor, prachtige toren, maar de plaats waar ze staat vind ik een van de (weinige) minpunten :)

·
Registered
1,971 Posts
Hopelijk dat die ziekelijke bureaucratie dat project snel goedkeurt! :bash:
Ik haat de Belgische bescheidenheid! Het is een ware schande dat voor een Europese hoofdstad als Brussel waar we hele dagen zitten over te bluffen en op te scheppen, we eigenlijk belachelijk gemaakt worden door vele andere steden zoals Londen, Parijs, Frankfurt, Rotterdam, Amsterdam enz...die momenteel enorm aan het vernieuwen zijn en tal van hoogbouwprjecten gaande zijn.

Hopelijk worden wij Belgen wat ambitieuzer in de toekomst want eerlijk gezegd we kunnen ons niet meten met de rest! Hopelijk komt daar verandering in!

1 - 20 of 46 Posts