Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 26 Posts

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zijn ze nu helemaal gek geworden? Een kollosaal kantoorpand midden op wat een prachtig plein kan worden en bovendien voor een paar prachtige panden? Njah, ik begrijp het niet helemaal geloof ik. Nijestee had denk ik beter een écht mooi kantoorpand kunnen laten bouwen op een plek buiten de stad!

Voor de niet Groningers: het gaat om een oud stukje gedempt kanaal, het "Damsterdiep". Op dity moment scheuren daar veel auto's en bussen en heb je er parkeerplaatsen. Er komt een parkeergarage onder en een groot nieuw kantoorpand (25 meter hoogte). Het doet mij verdacht veel denken aan het zaailand.

Had er toch gewoon weer een haven van gemaakt :(

Stad krijgt 'tweede Vismarkt'
Richold Brandsma
groningen - Het Damsterdiep moet in 2009 in een nieuwe jas zijn gehuld. De gemeente hoopt volgend jaar augustus te beginnen met de aanleg van de parkeergarage, een plein daarboven en een kantoorgebouw voor Nijestee. De bouwwerkzaamheden duren naar schatting drie jaar.

Het kantoorgebouw wordt 25 meter hoog, de hoogste kant komt tegen de Europaweg aan te liggen. Tussen het gebouw en de Steentilbrug komt een plein dat de vergelijking met de Vismarkt kan doorstaan. Het plein is tegelijk het dak van de parkeergarage. Dat krijgt een dusdanige constructie dat het geschikt is voor het houden van evenementen.

De parkeergarage gaat ruimte bieden aan bijna 600 auto's. Aanvankelijk was het de bedoeling meer parkeerplaatsen te creëren, maar de kosten van een nog grotere garage zijn enorm. Zo enorm dat het heel moeilijk zou zijn die kosten weer terug te verdienen. Daarnaast wordt gevreesd dat een grotere garage de gebouwen in de omgeving zou kunnen aantasten.

Met de nieuwbouw hoopt de gemeente dat het Damsterdiep meer onderdeel wordt van de binnenstad. De uitgangen voor voetgangers van de garage zijn gericht naar de Nieuweweg en Steentilstraat. Dat moet de looproutes naar het centrum veranderen en een impuls geven aan het zuid-oosten van de binnenstad.

De in- en uitgang voor auto's komt nabij het kruispunt met de Europaweg.

In het kantoorgebouw neemt Nijestee haar intrek. De corporatie heeft haar kantoren nu verspreid over de stad. In het gebouw komen ook appartementen, bedoeld voor kortdurende verhuur.

Het damsterdiep aan het begin van de vorige eeuw. Zoiets is toch veel mooier om te hergraven? Maarja, dan kun je dr weer geen auto's kwijt...bah...

Zoals het er nu uitziet. Veel auto's. Deze zullen gelukkig wel verdwijnen van het nieuwe plein!

Het gebouw komt trouwens pal voor een paar karakterestieke pandjes te staan. Erg jammer.

·
Your advertisement here?
6,838 Posts
Ik ben niet overwegend pessimistisch over dit plan, maar ik sta ook nog niet te juichen. Als er dan toch een kantoorgebouw voor die pandjes moet staan, maak em dan meteen ook wat hoger dan 29 meter...

·
Registered
2,880 Posts
Jammer dat er inderdaad geen plannen zijn om die hele handel daar weer uit tegraven. Voor de omgeving vind ik dit pand veel te groot. Ietsje meer gevoel voor de omgeving kon toch wel :sleepy: lijkt net of we terugkeren naar de jaren 70'.
Dat er een pand komt ok, maar zet panden van deze breedte en misschien hoogte aan de randen van het standscentra. Ben zeer zeker voor hoogbouw, maar wel zoveel mogelijk buiten de historische centra :)

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
Discussion Starter · #5 ·
@ Vinman: helemaal mee eens. Overigens waren er plannen om de boel uit te graven, alleen werd het te duur geacht. Ik kan me alleen niet voorstellen dat een garage bouwen goedkoper is dan een stuk gracht graven. Hét grote verschil is alleen dat zo'n garage zichzelf terugebetaald, en dat er meer mensen bij t centrum kunnen komen, economie bla..blablabla...bla...... Ik blijf het jammer vindne. Maar goed, laten we hopen dat het te bouwen pand in ieder geval nog bijzonder word.

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
Discussion Starter · #8 ·
ai ai ai....de ene na de andere vergelijking gaat op...Langerekt plein, garage, nieuwbouw, gedempte gracht...snif....

Ik weet overigens niet hoe gezellig het op zaailand is. Die keren dat ik er ben is er in ieder geval geen hond te bekennen en verwonder ik me over de hoogte en de saaiheid. Maar misschien is dat op marktdagen anders? Het enige dat echt mooi is aan Zaailand is het gerechtsgebouw en het uitzicht op zowel de Frieslandbank als Achmea en Avero!

·
Weestwel?
1,713 Posts
Eisso said:
Ik weet overigens niet hoe gezellig het op zaailand is.
Niet? Volgens mij weet je dat best wel.

Eisso said:
Die keren dat ik er ben is er in ieder geval geen hond te bekennen en verwonder ik me over de hoogte en de saaiheid.
Zie je wel, je weet het wel ;)

Eisso said:
Maar misschien is dat op marktdagen anders?
Ja, maar dan ook alleen op marktdagen. Dan is het best wel een ok plein.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Mochten jullie ooit nog handtekeningen nodig hebben om dit "plan" te stoppen dan kun je terrecht bij half Leeuwarden vermoed ik. Een Zaailand wens ik geen enkele stad toe, en al helemaal Groningen niet.

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
Discussion Starter · #13 ·
hmm....Misschien Smink en de rest van de gemeenteraad op excursie sturen naar de buurstad? Kunnen ze direct zien hoe andere dingen juist weer wél goed uitpakken (!!!!)

@ Rdj: ik had nog de hoop dat iemand me kon overtuigen dat het wel meevalt met t Zaailand en dat ik er vast op de verkeerde momenten kom, maar die illusie kan ik dus opzij schuiven. We're doomed. dE PLANNEN ZIJN AL IN EEN TE VER GEVORDERT STADIUM OM HET TERUG TE SCHROEVEN VREES IK. pROTESTEREN HEEFT GEEN NUT.....EN TOT OVERMAAT VAN RAMP HEB IK OOK NOG EENS ONBEWUST DE CAPSLOCK INGEDRUKT....SNIF...ZUCHT

·
Stadtaffe
2,731 Posts
beetje te hoog voor op die plek inderdaad. het gebouw komt trouwens halverweg het damsterdiep, en niet direct naast het viaduct. het langgerekte plein idee vind ik voor deze plek niet eens zo'n slecht idee. de looproute richting het centrum is nu al druk belopen, en dat zal alleen maar beter worden, zoals ook bij de westerhaven gebeurde. goed voor de winkels in dat gebied, en ik denk dat we een stukje binnenstad bij hebben op deze manier.

maargoed, koffie klinkt ook wel aantrekkelijk ;)

·
Your advertisement here?
6,838 Posts
Ik denk dat dit planologisch gezien een beetje zonde zal zijn om hier een nieuw bouwwerk neer te zetten. Wil je de binnenstad niet aantasten, dan moet je hier een (heel) kwalitatief hoogwaardig stukje architectuur neerzetten, en geen geel bakstenen ding met triplex afgewerkte 'details'. Maar ik ben bang dat het dat wel gaat worden...

·
Registered
291 Posts
Vreselijk nieuws voor ons thuis, mijn ouders hebben een restaurant (Gonzales) aan het Damsterpdiep, aan de parkeerzijde net over de steentilbrug. Precies naast de te realiseren kantoorpanden. En dat terwijl er eerst plannen waren voor een prachtige gracht. :eek:hno:

·
Stadtaffe
2,731 Posts
aan de kant van de steentilbrug komen toch geen hoge kantoren?

ik denk dat de grotere toeloop van mensen vanaf de parkeergarage naar de stad misschien juist wel goed kan zijn voor de horeca in dat gebied. kijk wat er gebeurd is in de a-straat en brugstraat nadat de (parkeergarage) westerhaven werd geopend, daar zitten echt ongelovelijk veel nieuwe eetgelegenheden, zal vast wel lucratief zijn.

misschien betekenen deze plannen juist wel een impuls voor je ouders restaurant>?

1 - 20 of 26 Posts