SkyscraperCity banner

1 - 18 of 18 Posts

·
Maybe or not...
34 Posts
Discussion Starter #1
LEEUWARDEN - Zes jaar stond het gigantische bedrijfscomplex van De Boer Stalinrichting en Brouwers Stalinrichtingen in Leeuwarden-West leeg. Maar nu is er dan toch een koper, ESBO Vastgoed van Jan Boomsma uit Opeinde en Lieuwe Steendam uit Drachten.

Het zakenduo, dat eerder het Friesch Paarden Centrum in Drachten kocht, heeft een visioen: ,,Dit gebied wordt de Kop van West, zoals Rotterdam de Kop van Zuid heeft''.

ESBO zal de panden eerst verhuren voor maximaal vijf jaar. Daarna gaat de boel plat en wordt het gebied omgetoverd tot een luxe woonlocatie met torens van ,,minimaal vijftien verdiepingen''.

In westelijk Leeuwarden gaat de komende tijd gebeuren, meent oud-Leeuwarder Boomsma sinds enkele jaren sprak met de Rotterdamse stedenbouwkundige Riek Bakker. Zij was destijds adviseur van de gemeente Leeuwarden over ruimtelijke plannen.

„Zij wees mij er op dat de nieuwe zuidwestelijke invalsweg heel belangerijk voor Leeuwarden gaat worden.” Deze zal de Haak verbinden met de binnenstad. Als het zover komt, ligt het complex plotseling om een toplocatie, verklaart hij.

De transactie van een slordige €2 miljoen beslaat 13.000 vierkante meter grond aan de marshallweg, waarvan 8000 bebouwd. Daarbij komt nog een lap grond van 5500 vierkante meter aan de overzijde, naast brada.

ESBO splitst de 6 panden op en doet de kavels in de verhuur. Er zijn volgens Boomsma genoeg gegadigden. Na 5 jaar moeten de huurders er uit, opdat de projectontwikkeling kan beginnen.

De bestemming moet dan worden gewijzigd worden, en moet ook een oplossing gevonden worden voor de slachterij van buurman Aaldert Wildeboer (Brada). Hij wil bij een goed bod vast wel verhuizen, meent Boomsma

·
Bas
13,672 Posts
Kop van West. Leuk plan. Moeten ze een vleesbedrijf ook nog eens opkopen om vervolgens de boel daar plat te leggen. We weten onderhand best wel, dat daar in het westelijke oude industriegebied gewoon nog braakliggende terreinen té over zijn, al jaren niet in gebruik. Het oogt ook niet, daar tussen de westelijke rondweg, de Harlingertrekvaart en het stationsemplacement. Dus mag daar op korte termijn wel iets gebeuren. Ik vind echter de termijn van vijf jaar verhuren van al die schuren die er nu staan, een beetje lang.

O ja en de verwijzing naar de Kop van Zuid is dus een hele eer voor ROTTERDAM.

Even off topic: aanstaande maandag staat er in Leeuwarden ook iets anders te gebeuren: Het einde van het betaalde voetbal in deze stad. Heb ik uit een andere betrouwbare bron vernomen.... :cheers:

·
Fagus Sylvatica
5,870 Posts
Jemig...Wat een "Kop van..." plekken krijgen we nog in dit land!

Minimaal 15 verdiepingen! Niet gek! Alleen zit dat vliegveld ook ten westen van Leeuwarden. Gaan ze daar niet lopen zeuren?

·
Registered
4,143 Posts
Dit lijkt inderdaad erg op een 1 april grap, mocht het echt waar zijn zou het natuurlijk heel leuk zijn. Vliegveld moet gewoon ophouden met zeiken, het CBD van Leeuwarden moet ook nog verder ontwikkeld worden met de Achmeatoren 2 en een woontoren zou daar ook niet misstaan.

·
Registered
290 Posts
Ideale plek voor nieuwe torens! Die verspreide plannen van de laatste jaren zijn leuk, maar ik zie graag een concentratie verschijnen rond het stationsgebied. Krijgen Avéro en Achmea eindelijk gezelschap.

Het westelijk stationsgebied kan inderdaad een aantrekkelijke woonlocatie worden. Ik herinner me het structuurplan voor Leeuwarden-West van een paar jaar geleden, waarin dit al onderkend werd. De Harlinger Trekvaart moest een as worden van het Leeuwarder centrum naar een nieuw recreatiegebied rondom de Schenkenschans (hoog uitzichtpunt) en Van Harinxmakanaal (water, inclusief een nieuwe plas). Aan de trekvaart zouden appartementen moeten komen.

En inderdaad, zoals gezegd: Rotterdam mag zeer trots zijn dat steden die stad als voorbeeld zien!

·
Registered
290 Posts
im_from_zw038 said:
beetje vreemd, laatst toch het bericht dat in leeuwarden niet meer hoog gebouwd gaat worden?
Dat klopt volledig, maar dat was onacceptabel voor de gemeente. Eerlijk gezegd kan ik me absoluut niet voorstellen dat de stad werkelijk op slot gaat. Er gaan tenslotte niet eens vliegroutes over de stad. De banen zijn zo gesitueerd, dat de vliegtuigen langs de stad vliegen.

Dat hoogbouwverbod doorkruist dusdanig de visie van de gemeente op het stationsgebied, dat dat verhaal ongetwijfeld nog wel een staartje krijgt. Ik heb er alle vertrouwen in...

·
Banned
3,985 Posts
hengelo heeft geloof ik ook nog een 'kop van' toch? Ook in zwolle al iets gehoord over de 'kop van''....originaliteit is ver te zoeken tegenwoordig (om maar niet te spreken van torens met dezelfde naam, gejatte ideeen etc.)

1 - 18 of 18 Posts