SkyscraperCity banner
1 - 13 of 13 Posts

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gisteren (27 mei) naar Groningen geweest om te genieten van al het vrouwelijk schoon en natuurlijk het weer. Ook al had ik het na een uur al bekeken vanwege die hitte, toch nog een respectabele serie van 25 foto's. Geniet!

01. Ubbo Emmiussingel. Links het gemeentekantoor met onder andere de politie en de dienst RO/EZ, recht voor ons de oude Synagoge achter het gele huisje.

02. De oude Synagoge aan de Folkingestraat, wat vroeger het hart van de Joodse buurt was. Het gele huisje ervoor is van een oude vriend van mij, hij heeft er nu een zaak in kant en klare maaltijden. Loopt best goed zegt ie :)

03. De Folkingestraat. Eén van de gezelligste winkelstraten naar mijn mening. Het was hier dus ook best druk.

04. Nog meer Folkingestraat.

05. Na de Folkingedwarsstraat te zijn ingelopen kwam ik dit uitzicht op de Aa-kerk tegen. Vond het wel een leuke compositie met die container op de voorgrond.

06. Lezend aan de voet van de Aa-kerk.

07. De Brugstraat, is wel eens eerder in een fotoserie van mij voorbij gekomen.

08. De Aa-kerk gezien vanaf de kruising Brugstraat - Kleine Der Aa

09. Rondvaartboot aan de Kleine Der Aa.

10. De Academie voor de Bouwkunst met daarachter de Kunstacademie. Misschien zit ik na de zomer wel in de laatstgenoemde...

11. 1 million dollar toillet seat ontworpen door Rem Koolhaas...

12. Intertoys aan de Kleine der Aa.

13. Let u vooral op de schone dame rechts op de foto.

14. Ik begin die hangende lampen steeds vervelender te vinden. Zonder die lamp was dit een leuke foto geweest.

15. De A-kerk is met 76 meter nog best een beeldbepalend onderdeel van de Groningen Skyline. De Gasunie is 87 meter, en de Martinitoren 97 meter (allebei niet aanwezig in deze serie)

16. De Hoge der Aa. Dure huizen kan ik je verzekeren.

17. Vind de lezende man.

18. Nog maar weer een keer de A-kerk. Een erg fotogenieke kerk, ik vind hem misschien nog wel mooier dan de Martinitoren.

19. Pas toen ik uit deze straat liep zag ik dat dit een dependance was van de rode buurt. Ja, dat is dus hoogstwaarschijnlijk een hoerenloper.

20. Niet overal in Groningen is het druk.

21. De Ossenmarkt, dat glazen bakje is de ingang van de parkeergarage eronder.

22. Het andere deel van de Ossenmarkt is onaangeroerd, en nog lekker groen.

23. Woonboten en jaren 50 woningen aan de Spilsluizen.

24. De St Jozefstoren, ook wel bekend als de Dronkemanstoren, gezien vanaf de Oosterstraat.

25. Tot slot nog één keer de A-Kerk. En een hanglamp.

Bedankt voor het kijken, en zoals altijd, worden op en aanmerkingen sterk gewaardeerd!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Erg mooie serie hoor! Zoals gonzo hierboven al zei is Groningen ook echt wel een soort van grachten stad, mooie evals, grachten dus en veel kleine straatjes en steegjes. Ook de Aa kerk doet aan Amsterdam denken. ok, de opmerkingen dan maar! Dit natuurlijk als tips voor volgende ke(e)r(en), want afzeiken doen we hier niet :)

- Het nadeel van een zonnige dag is dat je last kunt hebben van hard licht, fel zonlicht wat dan (in het ereste geval) enorm gaat contrasteren met de schaduwen, waardoor een groot deel van de foto to donker wordt. Je kunt echter de foto dan niet lichter maken, want het zonnige deel is wel okee, en zou dan weet te licht worden. Voorbeelden van hard licht zijn de foto's 8, 15. Toch blijven foto's met dit weer een stuk mooier, maar let daar dus op! :)

- Er zitten een aantal erg mooie composities in! Veel streetscenes (vanuit de straat genomen), wat simpel is maar ook heel goed kan uitpakken. Voorbeelden van straatniveau foto's mét goede compositie: 5, 8 en 18

- Je hebt bijna perfect goed op de mensen gelet met foto's maken, alleen bij foto 3 zijn de dames wel erg dominant aanwezig, wat de aandacht afleidt. Maarrrr... bij een goede streetscene zijn mensen op een foto natuurlijk niet verkeerd. Anders krijg je zo'n uitgestorven sfeer. Beetje combinatie zoeken dus.

- Dan m'n favo: 18! Mooie compositie, mooi scherp en geeft wel een bepaalde sfeer met het water en de grachtenpandjes.

- Tot slot:
bobdebouwer said:
De Academie voor de Bouwkunst met daarachter de Kunstacademie. Misschien zit ik na de zomer wel in de laatstgenoemde...
Cool! :cool: Wat doe je nu op dit moment dan?

·
Registered
1,159 Posts
leuke dorp. Typisch. Wel leeg, alsof het een spookdorpje is.

·
moi!
110 Posts
Hey Bouwbob, leuke serie. Inderdaad altijd kunst met extreme zon om de de platen toch goed te krijgen. Klein detail voor je info over Grunn: Op foto 22 staat het Guyotplein en niet een gedeelte van de Ossenmarkt (alhoewel het er wel gewoon naast ligt)

·
heanig an
4,554 Posts
Aanvulling op Lichtstad:
Het is niet erg als dames prominent in beeld zijn, maar dan moeten ze geen dikke reet hebben of een HEMA-slip aan hebben die door de broek heen drukt. ;)

Tip voor foto 14: Doe een stapje naar links, een stap naar voren, ga gehurkt zitten en je hebt geen last meer van de hanglamp. 25 was ook met een stap naar links op te lossen.

Verder vind ik het een erg mooie serie van DÉ STAD van noord Nederland. Misschien wel de mooiste die ik tot nu toe hier gezien heb. :eek:kay:

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Discussion Starter · #12 ·
@ G0nz0: Die opmerking hoor ik wel vaker over Groningen, terwijl Groningen nog net iets chaotischer is dan Amsterdam naar mijn mening. Maar ik denk dat we dat maar gewoon als compliment moeten zien!

@ Lichtstad: Bedankt, aan dat soort reacties heb ik een boel! Ik doe nu havo, morgen en overmorgen nog 2 examens en dan ben ik binnen! Ik heb een toelatingsexamen voor de kunstacademie lopen, maar ik ben er nog niet. Nog even duimen dus!

@ Awais: Ik ben dan ook niet in het centrum geweest (Vismarkt, Grote Markt), met dat soort mooi weer is het er veel te druk, niet echt ideaal om foto's te maken.

@ Twinnyrob: Dank je, ik dacht dat het Guyyotplein gewoon onderdeel van de Ossenmarkt was. Weer wat geleerd!

@ Winus: Had ik al een paar keer geprobeerd, maar er liepen erg veel voetgangers over het toch al kleine voetpad. De weg ernaast is een drukke busroute, dus je begrijpt dat ik er niet erg lang wou blijven stilstaan...

@ Cborg: Bedankt, ik ben er zelf ook erg tevreden over.

@ Dr. Dubai: Niet alleen nieuwe hoogbouw is mooi ;)

@ Darulez: Ach joh laat hem toch, wat een boer niet kent dat vret ie niet. Wat dat betreft zijn sommige randstedelingen net boeren :)

@ Winus (alweer) Ook dat is Groningen!

·
Banned
7,712 Posts
mooi hoor, jong
grunn=nl#5
ehv-arn-nmgn-hrlm-ldn mogen kiften om de volgende plek

1 - 13 of 13 Posts