Skyscraper City Forum banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 502 Posts

·
Jürgen Leschinger
9,783 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Rodamco ontwikkelt Centrum West in Zoetermeer (regio West)

(25-03-03) Rodamco Nederland en de gemeente Zoetermeer ondertekenden gisteren de realiserings- en verkoopovereenkomst Centrum West. In Centrum West, dat onderdeel is van het Zoetermeerse stadshart, ontwikkelt Rodamco circa 16.600 m2 winkels, horeca en ambachtelijke dienstverlening, circa 1200 m2 fitnessruimte, ongeveer 6400 m2 kantoorruimte, 243 woningen en 710 gebouwde parkeerplaatsen.
Het belangrijkste en meest in het oog springende onderdeel van het project vormt Het Carré. Op de begane grond en de eerste verdieping van Het Carré komen winkels. Dwars door het winkelgebied, in het verlengde van de huidige winkelstraat Westwaarts in het Stadshart, loopt een promenade. Onder het Carré komt een parkeergarage in twee lagen. Op de hoeken van het complex verrijzen drie woontorens en een kantoorgebouw. Blikvanger is de opvallende ‘ufo’, een schijfvormig bouwwerk dat de promenade gedeeltelijk beschermt en twee winkelblokken met elkaar verbindt. Binnenkort begint de bouw, in het tweede kwartaal van 2005 wordt Centrum West opgeleverd.

Bron: www.vastgoedmarkt.nl

Het volgende stukje is van http://www.cie.nl/

Centrum West, Zoetermeer

Aan de westkant van het Zoetermeerse winkelhart wordt een nieuw complex gerealiseerd met een stedelijke uitstraling: twee lagen winkels met daarbovenop drie woontorens, een kantoorschijf en een cirkelvormige ufo die het complex een eigen gezicht geven. Het nieuwe winkelcentrum vormt de overgang tussen het stadshart en de omringende woonwijken en vervult hiermee een belangrijke poortfunctie voor het gebied.

Aan de basis van het ontwerp ligt een stedenbouwkundig plan van OMA met als inzet de stedelijke uitstraling van het gebied te versterken. In het programma van het complex komt dit tot uitdrukking in de opeenstapeling van stedelijke functies. Naast de uitbreiding van het winkelbestand, is voorzien in een groot aantal woningen (ca. 220), kantoren en ruimte voor stedelijke voorzieningen. De begane grond en de eerste verdieping bieden twee extra hoge lagen winkelruimte. Op de hoeken van het winkeldek bevinden zich drie woontorens en een kantoorschijf, met in het midden een opvallende 'ufo', waarin de voorzieningen zijn ondergebracht.

Extra aandacht is besteed aan de randen van het complex en aan het dek van de winkellagen. Aan de buitenrand van het complex bevinden zich, behalve de entreehallen van de woningen, een strook baliekantoren, het woonservicecentrum, een serie appartementen en een opvallend waterscherm. Een promenade, direct bereikbaar vanuit de parkeergarage, loopt dwars door de winkelruimte heen en sluit direct aan op de bestaande winkelstraten van het stadshart. Het dek is vanuit de woningen goed zichtbaar. De 'ufo' is het centrale punt van deze buitenruimte en vormt de verbinding tussen de twee winkelblokken. In aansluiting op mogelijke sportfaciliteiten in de 'ufo', bevinden zich hier drie tennisbanen, houten terrassen, waterpartijen en groen.

De opbouw van het complex volgt een horizontale geleding. De verschillende typen woonkwaliteiten, voortvloeiend uit de positie en de oriëntatie van de woningen, worden tot uitdrukking gebracht in de gevelopbouw. De onderste woningen aan de straatzijde hebben een wintertuin als scherm tegen het verkeerslawaai. De hoogste woningen, met uitzicht tot Rotterdam en Den Haag, hebben brede panoramaramen. De kleinste toren heeft op de top een glazen volume waarin zich extra ruime appartementen bevinden.

De materialen volgen dezelfde horizontale geleding als de opbouw. Hout en glas geven de buitengevel op de begane grond een transparante uitstraling, terwijl de eerste verdieping een meer gesloten karakter heeft door zijn bakstenen gevel, die aansluit bij de onderste delen van de torens. Binnen is het open karakter van de winkelpromenade extra aangezet door beide verdiepingen te voorzien van één transparante gevel in glas en hout, geaccentueerd door diepe houten stabiliteitsschijven. De torens worden elk op een eigen, maar verwante wijze beëindigd, met glas (toren B) of met metaal (torens A en C). Het kantoorvolume is geheel uit baksteen opgetrokken.

·
My train goes everywhere!
2,785 Posts
Dat zier er niet slecht uit... jammer alleen dat het een pluim op een mestwagen betreft!

·
Jürgen Leschinger
9,783 Posts
Discussion Starter · #8 ·
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by 6fran </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik ga daar binnekort nog wel een keertje heen om foto's te maken...</td></tr>
</table>
Zou mooi zijn 6fran ! :eek:kay: Een uitstapje op korte termijn zit er voor mij niet in, denk ik.
Overigens lijkt dit projekt met zijn 4 hoektorens wel een beetje op de Parijse (Nationale) Bieb, maar dat even terzijde...

·
Banned
1,307 Posts
Zelf ben ik volgens mij nog nooit in Zoetermeer geweest.Als het daar dan echt zo saai is dan is dit toch een goed teken.Zo proberen ze het toch wat op te fleuren.

·
Registered
326 Posts
Leuk voor Zoetermeer. Wanneer gaan ze beginnen. Zag trouwens op de gerenoveerde "Inktpot" in Utrecht (bij CS) ook al een UFO geplakt. Komt er een invasie?? Lijkt wel MIB.

·
Lord of the Lampposts
1,548 Posts
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by supercees </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik vrees van wel... ik wil daar nog niet eens dood gevonden worden!</td></tr>
</table>

Ach, als je er maar gelukkig bent daar wat is er dan mis met Zoetermeer. Woon liever in Zoetermeer dan een af andere plaatsje met een bus in de twee uur ergens in Groningen of Overijssel. Dat is voor mij levend begraven worden.

<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by ro2 </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Leuk voor Zoetermeer. Wanneer gaan ze beginnen. Zag trouwens op de gerenoveerde "Inktpot" in Utrecht (bij CS) ook al een UFO geplakt. Komt er een invasie?? Lijkt wel MIB.</td></tr>
</table>

Die ufo op die Inktpot is al een jaar of drie geleden geland.

·
2,785 Posts
Wat er mis is met Zoetermeer? Ik vind het gewoon een oersaai uit de kluiten gewassen dorp!

35,042 Posts
Zoetermeer is best een aardige plaats om te wonen, zeker een plaats met perspectief. Vlakbij Rotterdam en Den Haag, en toch zelf ook nog aardig wat functies, zoals een theater. Mijn tante woont in de hoogste toren van Zoetermeer, de Citytower. Best cool uitzicht, aan de ene kant Den Haag, aan de andere Kant Rijmondcity!

·
Registered
372 Posts
Zoetermeer vind ik júist indrukwekkend omdat het een uit de kluiten gewassen dorp is! Vind het prachtig om te horen dat toen m'n ouders jong waren (die woonden daar) het nog een inwonertal van minder dan 5000 inwoners had. Zo'n supersnel groeiende gemeente kan gewoon moeilijk de groei bijhouden qua functies. In de toekomst kunnen we echter waarschijnlijk veel verwachten van Zoetermeer.

·
2,785 Posts
Zoetermeer mist juist daarom een gevoel... een gevoel dat ik wel kan hebben bij een oud klein dorpje... bij een stad als Rotterdam, of Maastricht bijvoorbeedl. En in steden/dorpen (bijv. Hoofddorp, Lelystad, etc.) zonder gevoel woon ik niet graag!

·
Registered
3,248 Posts
In zoetermeer wonen....Hell no!.

Ik ben niet kapot van dit plan. Ik ben meer voor alle torentjes weg, veel laagbouw en de Hollandsche Meester midden in het centrum!. Dan wel de HM gedeeltelijk gebruiken voor woningen.

Misschien dat ik dan in Zoetermeer wil wonen....

G

·
Zoetermeer... Wat een stads-woestijn. Overigens vreselijk ontwerp zeg. Ik denk dat het na 20 jaar afgebroken gaat worden omdat het zo lelijk is.

1 - 20 of 502 Posts
Status
Not open for further replies.