SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 28 Posts

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik ben nu twee keer op het hoogste punt van Zoetermeer geweest, wat eerst 70m en toen 80 m was ;) De enige manier om nog hoger te komen is om jezelf vast te binden aan een van de bladen van de windturbine, dan zou je rond de 120 m zitten. Afijn, ik was daar voornamelijk om het project te updaten, maarja, je hebt daar toch wel een net uitzicht, dus ik heb daar ook een aantal 'skyline' shots en gewoon wat foto's gemaakt van dingen die er toch wel leuk uitzien van boven, dus, aanschouw:

Serie 1 is ongeveer een maand geleden genomen, serie 2 is afgelopen vrijdag genomen.

1.1

1.2

1.3

1.4

1.5

2.1

2.2

2.3

2.4

2.5

2.6

2.7

2.8

2.9

2.10

:cheers: Ohja, als je wilt weten wat wat is, moet ik het wel weten denk ik.

·
Registered
560 Posts
bobdebouwer said:
Nou vooruit, wat zijn dat allemaal voor grijze dingen op de laatste foto? Lijkt me een beetje een laboratorium voor ruimte onderzoek :D
Dat wás het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen + nog een aantal andere rijksdiensten (Verkeer en Waterstaat, CFI).

Het Ministerie is er nu uit, over ca. 2 jaar, na enige aanpassingen en verbouwingen, vestigt de AIVD zich in het gebouw. Er tegenover, aan de andere kant van de tunnelbak, bevindt zich de afdeling Dienst Nationale Recherche Informatie van het AIVD. Min of meer daarnaast zitten politie en brandweer. Een echt 'veiligheidsgebiedje' dus ;)

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Die weg die daar loopt is de Voorweg, en dat is inderdaad een van de oude wegen door Zoetermeer, die ook min of meer over gaat in de Dorpsstraat. Dat huisje met de licht oranje dakpannen was waarschijnlijk vroeger een boerderij, toen dit nog allemaal polder was, en ik denk dat die andere 'oudere' huisjes voor Zoetermeerse begrippen ook redelijk oud zijn, aangezien ze ook aan de bestaande lintbebouwing zijn gebouwd in plaats van verbonden te zijn aan een nieuw stedebouwkundig plan zoals nogal typerend is voor nieuwbouwwijken.

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Voorburg, Rijswijk en Leidschendam zijn voorsteden van Den Haag. Zoetermeer niet. Ik weet dat Zoetermeer de slaapstad was van Den Haag, maar geografisch gezien ligt Zoetermeer net zo ver van Den Haag af als Delft van Rotterdam, Haarlem van Amsterdam. Als jij vind dat Delft een voorstad is van Rotterdam, dan mag jij van mij Zoetermeer een voorstad van Den Haag noemen ;)

Die flats zien er inderdaad niet zo appetijtelijk uit, maar die heb je wel meer steden. Hier staan ze alleen wat dichter bij het centrum :p Er zijn overigens wel plannen om wat galerijflats buiten het centrum te slopen en hiervoor torens in de plaats te zetten, dus wie weet ;)

·
Registered
373 Posts
Ik bedoel het ook eigenlijks ruimgezegd. Het is allemaal zwaar verstedelijkt gebied met een paar echte kernsteden zoals Den-Haag en Rotterdam. Een buitenlander zal het zien als 1 stedelijk geheel met steden als Zoetermeer met een voorstedelijk functie. Voorbeeld: Zoetermeer is groter dan Leeuwarden, maar Leeuwarden heeft een groter verzorgingsgebied en als stad meer functies als Zoetermeer omdat die functies door de grotere steden in de buurt worden gedaan. Leeuwarden is daarom ook een totaal andere stad met hoofdstedelijke fucntie waar diverse activiteiten plaats vinden die je van een hoofdstad mag verwachten, Leeuwarden trekt alles naar zich toe omdat er in de omgeving verder niets is. Maar je hebt misschien gelijk in dat bijvoorbeeld Rijswijk meer een voorstad is omdat Zoetermeer wat losser van al die grote steden staat.

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Ja ok, in dat opzicht heb je inderdaad gelijk. Daarom is het zaak voor Zoetermeer om bepaalde dingen naar de stad te krijgen die andere steden niet hebben, wat redelijk lukt. Verder is de stad ook bezig om meer arbeidsplekken in de stad te krijgen, zodat Zoetermeer - voor zover je daarover kunt spreken binnen de Randstad - meer een zelfstandige stad word, en meer verstedelijkt. Er wordt nu aan de laatste vinex-wijk gebouwd, waarna het inwoneraantal rond de 130.000 zal liggen. Daarna, aangezien de bezetting per wooneenheid omlaag gaat, zal er stedelijker moeten worden gebouwd om het inwoneraantal stabiel te houden, wat denk ik wel goed is voor de stad. De stad snapt dit ook, en je leest al in de krant over 3 varianten, niet meer bouwen, dichter bouwen, en nog dichter bouwen. Wat de keuze daarvan zou worden (ik verwoord de opties nogal raar, maar veel concreter is het ook niet) zal redelijk beeldbepalend zijn voor de toekomst van Zoetermeer lijkt me.

·
Registered
560 Posts
Ik vind het wel erg simpel om een oordeel over Zoetermeer te geven als je alleen maar een paar foto's hebt gezien. Veel mensen zijn bij voorbaat erg negatief over Zoetermeer terwijl ze er nog nooit geweest zijn. Veel mensen die eenmaal in Zoetermeer wonen vinden het een prima stad. Veel voorzieningen en lekker compact.

·
Registered
7,836 Posts
Leuke serie van bekend terrein, een van mijn standaard fietsroutes loopt over het dijkje op foto 1.4. Het voormalige ministerie is groter dan je vanaf straatnivo zou zeggen.

·
Registered
373 Posts
k0en said:
Ik vind het wel erg simpel om een oordeel over Zoetermeer te geven als je alleen maar een paar foto's hebt gezien. Veel mensen zijn bij voorbaat erg negatief over Zoetermeer terwijl ze er nog nooit geweest zijn. Veel mensen die eenmaal in Zoetermeer wonen vinden het een prima stad. Veel voorzieningen en lekker compact.
Mijn oordeel is ook absoluut niet negatief, het is, dat vind ik tenminsten, een apparte stad waar je van moet houden. Ik beoordeel het niet alleen van deze paar foto's maar van ervaringen die ik er van heb, die tot stand gekomen zijn door er bijvoorbeeld langs te rijden of meerdere van dit soort reportages te bekijken. Misschien zou je er idd eerst moeten gaan wonen om er een echt goede mening over te hebben.

·
ruiten drie
868 Posts

Bizarre foto. Van alles door elkaar, het lijkt wel SimCity.

1 - 20 of 28 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.