SkyscraperCity banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Error
5,783 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Deze zomer ben ik in Slovenië geweest voor 1½ week. Een van de eerste steden die ik bezocht heb ik Ljubljana. Een totaal onbekende hoofdstad voor mij, het is ook niet zo'n grote stad (ongeveer 250.000 inwoners). Wel is het verreweg de grootste stad van Slovenië. De stad heeft een klein, maar leuk centrum, maar toch waren we er gauw uitgekeken, en dat terwijl we maar 4 uur in de stad hebben doorgebracht.

De foto's:

1. De trein die ons vanuit Lesce/Bled naar Ljubljana gaat brengen. Het is zaterdag dus rijden veel stoptreinen niet. Dan maar toeslag betalen (€1,05 pp) voor de "Internationale Intercity". Dat is een beetje grote benaming voor drie wagons, maar goed, het is wel comfortabel.

2. Aankomst op station Ljubljana, 40 minuten later.

3. Nieuwbouw buiten het station.

4. Lopend naar het centrum met zicht op de burcht, die boven de stad ligt.

5. Aan de overkant van het hoofdplein, Prešernov Trg. Ook wel het plein van de drie bruggen genoemd. Hier was helaas een basketbaltoernooi aan de gang, dus geen goede foto's van dit plein. De drie bruggen zijn wel min of meer zichtbaar.

6. Nog wel een plaatje van de barokke Franciscaanse kerk, de Frančiškanska cerkev.

7. Op de gallerij beneden, onder de bruggen, zitten openbare toiletten, waar je voor 17 cent gebruik van kunt maken. Je krijgt er zelfs een bonnetje bij :lol: Hier het uitzicht vanaf beneden.

8. Weer boven, langs de rivier de Ljubljanica.

9. Zicht op de overkant. Voor €8 kun je met de rondvaartboot mee. Ik vraag me alleen af of dat geen weggegooid geld is. Waarschijnlijk vaar je een stukje de rivier op en af en zie je evenveel als je hetzelfde stuk loopt.

10. Een steegje omhoog. Hier zijn we ingelopen om naar de burcht te gaan. Hier zijn we geen mens tegengekomen.

11. Trap omhoog.

12. Nieuwe houten loopbrug bij de burcht. Vast en zeker met EU subsidie gebouwd :D

13. De ingang van de burcht. Toegang is gratis, alleen voor rondleidingen moet je betalen. Van de bouw van een burcht werd voor het eerst in de 12e eeuw gesproken, maar opgravingen wijzen erop dat er in de tijd van de Kelten al een soort van vesting was.

14. Het binnenplein. Hier kun je rustig wat eten of drinken, het was niet zo druk.

15. Uitzicht richting Alpen en Prešernov trg.

16. Ingezoomd op het Prešernov trg met de Franciscaanse kerk.

17. Binnen in de kerk in de burcht.

18. De binnenplaats weer. De toren stond helaas in de steigers, deze kun je vanaf veel plekken in de stad goed zien.

19. Amerikanen, waar zijn ze niet?

20. Uitzicht richting station.

21. Er is een kabeltreintje/lift om toeristen naar boven te brengen. Je kan ook gewoon lopen.

22. Ljubljanski grad dus.

23. Typisch straatje.

24. Weer bij de rivier, we gaan nu weer terug naar het centrale plein.

25. Huizen aan de Ljubljanica met de burcht op de achtergrond.

26. Kijkend richting Prešernov trg

27. Een vervallen zolder vol duiven.

28. Weer uitzicht op de burcht. Overal langs de rivier zijn er terrassen te vinden. Slovenië is sowieso een terrassenland. Ook is het nog niet zo duur. Een ijsthee in een zeer toeristisch gebied, langs de rivier, kost €1,40.

29. We hadden het een beetje gezien nu. We hebben nog een rondje gemaakt langs enkele kerken, maar er was niet zoveel open. Ook staan de meeste verscholen in bomen, dus geen foto's. Bovendien had het al geregend en kwamen er weer donkere wolken tevoorschijn, dus we zijn maar terug naar het station gelopen.

30. Nog even een mooi huis op de foto zetten.

31. En we zijn weer op het station....

32. ....om de trein naar huis weer te pakken. Weer de "IC", aangezien er in het weekend nauwelijks stoptreinen rijden. De locomotief staat hier al klaar, de rest van de wagons kwam eraan.

Dit was het dan, bedankt voor het kijken, hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn altijd welkom! :cheers:

·
Registered
4,042 Posts
Afgelopen vakantie ben ik ook nog langs Ljubljana gereden. Zo te zien is het wel een leuke plek om eens te stoppen.

Het mag dan wel relatief gezien een wat kleinere stad zijn, maar ik neem aan dat je je er wel wat langer kunt vermaken dan 4 uur. Of je moet natuurlijk op de Chinese toer gaan en alles vanuit een rijdende bus bekijken.

·
Error
5,783 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Klopt. De kustplaatsen zijn op zich leuker en levendiger. En de natuur is prachtig. De Julische Alpen bijvoorbeeld (Triglavski Narodni Park).

@Ramses: zeker, maar alles ligt echt heel dicht bij elkaar. Ik had nog wel wat tijd kunnen doorbrengen in een museum of op het Prešernov Trg, maar met die drukte en een zwaar commercieel basketbaltoernooi had ik daar niet zoveel zin in.

Bedankt voor de reacties :)

·
Islander
23,596 Posts
3. Nieuwbouw buiten het station.

Foto 3 nieuwbouw?
No, this is an old building, I don't know why Timon thought it was new. :) It's a building of the state broadcaster RTV Sloveni(j)a.

Google Translate :eek:hno: :D
A "terras" in Dutch is this:

And there are many of them in Slovenia.
Ah, indeed there are quite some. I like them.

About the drink, I had it over here, on the westside of the river, just above the bridge ;)
Zlata ladjica (Golden Little Ship). :) It's a nice place, although I prefer the other side of Ljubljanica, directly by the river, but anyway, Zlata ladjica is cool too. :) Did you see the National and University Library (Narodna in univerzitetna knjižnica - NUK) on the other side of the parking? I saw it in Minimundus in Klagenfurt not long ago. :D

·
Error
5,783 Posts
Discussion Starter · #11 ·
No, this is an old building, I don't know why Timon thought it was new. :) It's a building of the state broadcaster RTV Sloveni(j)a.
Posted the wrong picture, my mistake xD

It should have been this one:

1 - 14 of 14 Posts