SkyscraperCity banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Error
5,783 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De tweede grote stad die ik tijdens mijn vakantie bezocht heb is Trieste (NL: Triëst, SLO: Trst). Deze stad ligt praktisch in Slovenië. Het ligt op een 'appendix' van Italië, een smal stukje van soms maar enkele kilometers breed. Een kaartje om een indruk te geven:

bron

In de Tweede Wereldoorlog werd het door de Duitsers bezet, maar door de Joegoslaven bevrijd. Na de oorlog is er nog lang gediscussieerd over het land waarin de stad ligt. Pas in 1954 werd het aan Italië toegewezen, toen de Neutrale Zone Triëst in twee zone's werd opgedeeld. Zone A werd Italiaans grondgebied, Zone B Joegoslavisch. Hierna volgde een grote verhuizing van Slovenen die uit Triëst trokken, en Italianen die Istrië verlieten. In 1975 werd het definitief, toen Joegoslavië en Italië de Verdragen van Osimo ondertekenden. Een overzichtskaartje:

bron: wikipedia

Wij verbleven net ten zuiden van Trieste, in Slovenië. Hemelsbreed zal het niet meer dan 8 á 10 km geweest zijn. In eerste instantie zouden we de stad niet bezoeken, omdat het meer dan 35 graden zou worden, maar door zeer zwaar noodweer in de vroege ochtend koelde het meer dan 15 graden af, en een stad bezoeken met 22 graden is heerlijk. Toen we de camping verlieten regende het, en het was aardig solide grijs, dus we verwachtten dat we Trieste ook enkel in de regen zouden zien. Gelukkig is het later toch nog opgeklaard.

1. Het eerste zicht op Trieste, vanaf Muggia.

2. We beginnen in de stad maar met een groot en belangrijk plein, het Piazza dell'Unità d'Italia.

3. Weer het plein. Een overzichtsfoto komt later in de serie nog.

4. Een gebouw net ten noorden van het plein. Ik weet niet precies wat het is, aangezien het verbouwd werd en we niet echt een goede kaart van de stad hadden.

5. Straatje omhoog, op weg naar de burcht.

6. Bijna boven.

7. Stoned :D

8. Naast de burcht zit ook de kathedraal van Trieste. Je kan de toren op, maar boven zit kippengaas, zodat je niet naar beneden kan springen. Helaas belemmert het ook het zicht, daarom kon ik ook niet echt foto's maken zonder dat gaas. Het is ondertussen trouwens aardig opgeklaard.

9. Het is bijna 12 uur nu, en omdat we niet doof willen worden door de klokken, die ook op het uitzichtpunt hangen, gaan we maar door naar de burcht.

10. Binnen. Het was rustig en het zag er verzorgd uit.

11. Doorkijkje door een schietgat in de muur.

12. Binnenplaats.

13. Uitzicht naar het noorden.

14. De binnenplaats met de ingang.

15. De kathedraal. Foto 8 is vanaf die toren gemaakt.

16. Een doorkijkje naar de zee, bij het verlaten van de burcht.

17. De toren van de kathedraal.

18. Op de boulevard aan de kust.

19. Op veel plekken in de stad zijn ze het asfalt aan het weghalen om de oorspronkelijke straatstenen weer tevoorschijn te halen.

20. Canal Grande.

21.

22. De andere kant op kijkend, richting zee.

23. Canal Grande dus.

24. De boulevard aan zee. Links ligt een redelijk drukke autoweg, en een parkeerplaats (80 ct per uur).

25. Gebouw op het Piazza Unità d'Italia.

26. En aan de andere kant.

27. Aangezien ik zelf geen goede foto heb van het plein met het stadhuis (was ook niet mogelijk, stond een of ander podium voor), pak ik er maar een van Imageshack. Deze foto is dus niet van mij.

bron

28. De weg de stad weer uit. Vanaf dit punt is het handig om de luchtcirculatie van je auto op binnen te zetten....

29. ...want het zit hier vol met industrie, met name petrochemische industrie.

30. Even affakkelen.

Dit was het dan, hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn altijd welkom :)

deel 1

·
Registered
9,298 Posts
Ik ben hier vroeger met mijn ouders veel langs gereden onderweg naar Istrië. Helaas hebben we hier echter nooit een tussenstop gemaakt.

·
Registered
2,154 Posts
Hope you enjoyed my city!For sure it doesn't look typical italian,Trieste looks more mitteleuropean!This year we get a boom of dutch turists!

·
Error
5,783 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Hope you enjoyed my city!For sure it doesn't look typical italian,Trieste looks more mitteleuropean!This year we get a boom of dutch turists!
Thanks, I did :) Many Dutch tourists go to Slovenia and Croatia, and pass Trieste on their way home, so that might explain the many Dutch tourists in Trieste. At least I saw many fellow Dutchies :D

Het heeft wat vertraging, maar ik ben bezig met een derde serie (dit keer wel met goed weer :D)

1 - 8 of 8 Posts