Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 25 Posts

·
Registered
20,961 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Vorige week van donderdag 31 juli t/m zondag 3 augustus in Londen geweest. We hadden zeer gunstige vroege en late vluchten waardoor we de volle 4 dagen hebben kunnen benutten. Voor het eerst de CityJet-vlucht van Rotterdam naar London City Airport genomen en dat is erg goed bevallen. Binnen een zucht en een scheet sta je in Londen en vanaf de luchthaven was het ongeveer een halfuurtje naar het hotel toe. Veel sneller dus dan wanneer je helemaal vanaf Heathrow moet komen.

Onze uitvalsbasis was het LSE Bankside Hotel: een campusgebouw van de London School of Economics dat in de zomermaanden als hotel gebruikt wordt. Gelegen op de zuidoever van de Thames direct achter het Tate Modern. Nette basale kamers en een zeer royaal ontbijt met zowel worstjes, bacon, scrambled eggs, gebakken ei etc. als fruit en on-Engels goede nog warme croissants en paint au chocolats. En dat alles voor vrij weinig geld. Een aanrader dus! Ook al vanwege de locatie: ideaal gelegen. De boulevard langs de zuidkant van de Thames is erg leuk om 's avonds met het mooie zomerweer langs te wandelen en stikt van de restaurantjes. Het leek met dit prachtige on-Engelse weer haast wel alsof je op de Maltese boulevard van Sliema of de Libanese Corniche van Beiroet liep. En last but not least, zeker voor de echte skyscrapercity-leden: vanuit de ontbijtzaal zicht op The Shard! Wat wil je nog meer als hoogbouwfan? Ideale uitvalsbasis om eveneens The Shard te bezoeken en veelvuldig te bewonderen.

Bovendien was ik twee jaar geleden aan het eind van de herfst in Londen geweest, zodat ik veel standaard te bezoeken plekken nu links kon laten liggen. Ideaal dus om nu op een totaal andere locatie gehuisvest te zijn (de eerste keer zat ik vlak boven Hyde Park, bij Lancaster Gate) en zo de zuidkant van het centrum van Londen en de zuidoever te kunnen verkennen. Dit stuk Londen bezuiden de Thames heeft me in positieve zin erg verrast. Erg levendig en ook vol met bouwontwikkelingen waaraan ik in deze fotoserie uiteraard ook aandacht zal besteden. Het gigantische aantal torens en degelijke kwalitatief hoogwaardige stadse blokken dat hier uit de grond gestampt wordt is jaloersmakend. De huizenprijzen liggen dan ook echter ietsje hoger dan hier... Wat me verder opviel: totaal geen last van muggen gehad. Terwijl je dat vlakbij een rivier wel zou verwachten. Iemand die weet hoe dat komt? Dat terwijl we toch met de ramen open sliepen met het warme weer.

De laatste keer dat ik op pad was, was ik naar New York toe. Ook al zijn beide steden uiteraard onvergelijkbaar en hebben ze elk hun sterke punten, de levendigheid op straat in Londen geeft wat mij betreft toch een levendigere sfeer dan in New York, waar de terras- en borrelcultuur veel minder aanwezig lijkt in het straatbeeld. De horeca was ook aan de zuidoever van de Thames afgeladen vol en speelde zich grotendeels op straat af. Enkele voetgangersgebieden en -pleinen vind ik ook een pluspunt evenals de grote boulevards afgewisseld door kleinere straatjes. Nog een voordeel boven New York: het beter onderhouden metronetwerk met veel beter onderhouden stations. En tot slot: het Britse Engels. Wat een verademing om dat weer te horen na het Amerikaanse Engels van mijn laatste vakantie.

Ik zal in delen een selectie van mijn foto's plaatsen. Hier het eerste (en tevens grootste) deel, de overige delen zullen snel volgen in dit topic:

Dag 1

1.

London Rotterdam Airport_2065 by JespervdBerg, on Flickr

2. Het zicht vanaf vlakbij het hotel.

St Paul's Cathedral London_2072B by JespervdBerg, on Flickr

3.

London Tate Modern Shakespeare's Theatre_2074 by JespervdBerg, on Flickr

4. Het grote verschil tussen eb en vloed blijft frappant om te zien, evenals de gigantische stroming die dat teweeg brengt. Hier moet je niet invallen. Één van de avonden was er ook een zogeheten "brugspringer" te zien. Er cirkelde een helikopter rond en wij vroegen ons al af waarom: bleek er iemand aan de buitenkant van een brug te hangen die dreigde te springen. Boten met duikers lagen al klaar. Hoe dit afgelopen is weet ik niet, maar wat googelen leerde mij al snel dat dit met enige regelmaat gebeurt. Laten we hopen dat de hulpverleners deze man van gedachte hebben kunnen doen veranderen.

Thames London_2082 by JespervdBerg, on Flickr

5.

London_2086C by JespervdBerg, on Flickr

6.

London_2087B by JespervdBerg, on Flickr

7. Het beruchte vergrootglasgebouw hebben ze aan deze zijde nu maar afgedekt met een net. Hopelijk komt er een elegantere permanente oplossing.

London City_2093B by JespervdBerg, on Flickr

8.

London_2098 by JespervdBerg, on Flickr

9.

Golden Hinde London_2100C by JespervdBerg, on Flickr

10. Borough Market. Hier o.a. nog een verantwoord worstje van cannonandcannon.com gekocht. Laten we hopen dat de Markthal net zo'n succes wordt in Rotterdam.

Borough Market London_2101 by JespervdBerg, on Flickr

11.

Borough Market London_2102B by JespervdBerg, on Flickr

12.

Borough Market London_2106C by JespervdBerg, on Flickr

13. Een Franse verkoper.

Borough Market London_2108 by JespervdBerg, on Flickr

14.

Borough Market London_2111 by JespervdBerg, on Flickr

15.

Southwark Cathedral London_2112 by JespervdBerg, on Flickr

16.

Borough Market London_2114 by JespervdBerg, on Flickr

17.

Borough Market London_2116 by JespervdBerg, on Flickr

18.

Southwark Cathedral London_2118 by JespervdBerg, on Flickr

19.

Southwark Cathedral London_2130 by JespervdBerg, on Flickr

20.

Southwark Cathedral London_2134 by JespervdBerg, on Flickr

21.

Southwark Cathedral London_2136 by JespervdBerg, on Flickr

22. En op naar de eerste attractie. Absurde toegangsprijzen (30 pond, dus dik 40 euro per persoon!). Gelukkig had ik de vorige keer al een hoop andere attracties bezocht en was dit voor deze keer dus de enige keer dat ik toegang hoefde te betalen. The Shard was de vorige keer dat ik er was nog net niet open, dus die moest ik dan nu maar doen.

The Shard London_2137 by JespervdBerg, on Flickr

23.

The Shard London_2138 by JespervdBerg, on Flickr

24.

London_2139 by JespervdBerg, on Flickr

25. Alle dagen prima weer gehad (kortebroekenweer) en dus ook een perfect uitzicht.
The Shard London View_2149 by JespervdBerg, on Flickr

26.

The Shard London_2150 by JespervdBerg, on Flickr

27.

The Shard London_2154 by JespervdBerg, on Flickr

28.

The Shard London Tower_2155 by JespervdBerg, on Flickr

29.

The Shard London City_2157 by JespervdBerg, on Flickr

30.

The Shard London_2167B by JespervdBerg, on Flickr

31.

The Shard London_2169 by JespervdBerg, on Flickr

32. Zicht op het hotel waar ik verbleef, evenals op de uitbreiding van het Tate Modern die in aanbouw is die ik vanuit mijn hotelkamer kon zien.

The Shard London Tate Modern_2174B by JespervdBerg, on Flickr

Zo moet het worden:

bron:
http://www.designboom.com/architect...n-by-herzog-de-meuron-moves-ahead-01-21-2014/

bron:
http://www.dezeen.com/2009/04/07/tate-modern-extension-by-herzog-de-meuron/

33.

The Shard London Westminster_2178 by JespervdBerg, on Flickr

34.

The Shard London View_2181B by JespervdBerg, on Flickr

35.

The Shard Southwark Cathedral London_2182B by JespervdBerg, on Flickr

36.

The Shard London_2184 by JespervdBerg, on Flickr

37. Vanuit de ene hoogbouw kijkend naar de andere.

The Shard London_2189 by JespervdBerg, on Flickr

38.

The Shard London_2192 by JespervdBerg, on Flickr

39.

The Shard London_2194 by JespervdBerg, on Flickr

40.

HMS Belfast London The Shard View_2198 by JespervdBerg, on Flickr

41.

The Shard London_2199B by JespervdBerg, on Flickr

42.

London_2206 by JespervdBerg, on Flickr

43.

City of London_2207 by JespervdBerg, on Flickr

44.

London Tower THames_2209 by JespervdBerg, on Flickr

45.

London Tower_2210 by JespervdBerg, on Flickr

46.

HMS Belfast London_2214 by JespervdBerg, on Flickr

47.

HMS Belfast London Tower_2219 by JespervdBerg, on Flickr

48.

London_2221 by JespervdBerg, on Flickr

49.
London Thames_2222 by JespervdBerg, on Flickr

50.

HMS Belfast London_2225 by JespervdBerg, on Flickr

51.

London Thames_2226 by JespervdBerg, on Flickr

52.

London Hay's Galleria_2228 by JespervdBerg, on Flickr

53.

The Shard London_2234 by JespervdBerg, on Flickr

54.

The Shard London_2236C by JespervdBerg, on Flickr

55.

London Thames_2238 by JespervdBerg, on Flickr

56. In de nieuwe appartementen helemaal rechts lijkt het me niet verkeerd toeven met balkon aan de waterzijde.

London City Thames_2240B by JespervdBerg, on Flickr

57.

Tower Bridge London_2241 by JespervdBerg, on Flickr

58.

Tower Bridge London_2244B by JespervdBerg, on Flickr

59.

The Shard London_2249 by JespervdBerg, on Flickr

60.

The Shard London_2250 by JespervdBerg, on Flickr

61.

London Tower_2253C by JespervdBerg, on Flickr

62. Die rode zee van bovenaf gezien bleken beneden dus neprozen te zijn. Wellicht alvast vooruitlopend op de herdenking van het begin van de Eerste Wereldoorlog 100 jaar geleden?

London Tower_2254 by JespervdBerg, on Flickr

63.

The Shard London_2258 by JespervdBerg, on Flickr

64.

London Tower_2260 by JespervdBerg, on Flickr

65. Op alle pleintjes en grasveldjes in parkjes werd massaal geluncht met dit prachtige zomerweer. Aan de verdorde gele staat van het gras is te zien hoe het weer ook hier al langere tijd uitgesproken on-Engels is.

London_2262 by JespervdBerg, on Flickr

66. Op naar de markt van Covent Garden.
Covent Garden Market London_2264B by JespervdBerg, on Flickr

67.

Covent Garden Market London_2283 by JespervdBerg, on Flickr

68.

Covent Garden Market London_2286C by JespervdBerg, on Flickr

69.

Covent Garden Market London_2291B by JespervdBerg, on Flickr

70. Dankzij Slagathor heb ik hier veel te veel versgebakken nog warme chocoladekoekjes gekocht bij Ben's Cookies :D (twee dozen met in totaal 15 stuks). Later ook nog 4 stuks op Oxford Street gehaald. Allemaal gedurende die dagen met zijn allen opgegeten. Erg lekker en een aanrader! Dank nogmaals voor de tip Slagathor! Ik mis ze nu al weer :(, ook al is het maar beter dat we ze hier niet hebben, want anders zou ik een nieuwe garderobe aan moeten schaffen :D. Ze waren zo calorierijk dat je ze gemakkelijk als lunch kon eten. Lijkt me fantastisch als zoiets ook in bijv. de Markthal zou komen.

Covent Garden Market London_2292 by JespervdBerg, on Flickr

71.

Covent Garden Market London_2296 by JespervdBerg, on Flickr

72.

Covent Garden Market London_2301 by JespervdBerg, on Flickr

73.

Covent Garden Market London_2307B by JespervdBerg, on Flickr

74.

Covent Garden Market London_2310B by JespervdBerg, on Flickr

75.

London City_2313C by JespervdBerg, on Flickr

76.

St Paul's Cathedral London_2316B by JespervdBerg, on Flickr

77.

The Shard London_2317 by JespervdBerg, on Flickr

78.

The Shard London_2319 by JespervdBerg, on Flickr

79.

The Shard London_2323 by JespervdBerg, on Flickr

80.

St Paul's Cathedral London_2324 by JespervdBerg, on Flickr

81.

St Paul's Cathedral London_2336 by JespervdBerg, on Flickr

82.

The Shard London_2337 by JespervdBerg, on Flickr

83. Vanuit m'n hotelraam.
Tate Modern Extension London_2338B by JespervdBerg, on Flickr

84. Een oude en een nieuwe toren.

The Shard Southwark Cathedral London_2342 by JespervdBerg, on Flickr

85.

London City Skyline_2348 by JespervdBerg, on Flickr

86. Het verhaal achter deze ramen zal wel bekend zijn. Reclame-uitingen op dit gebouw werden verboden, dus werden "geheel toevallig" de ramen in deze vorm geplaatst :D.

OXO Tower London_2356 by JespervdBerg, on Flickr

87. Met de South Bank Tower die momenteel gebouwd wordt (volgens mij zelfs deels renovatie en optopping).

London_2376 by JespervdBerg, on Flickr

88.

London City Skyline_2363 by JespervdBerg, on Flickr

89.

London City Skyline_2368 by JespervdBerg, on Flickr

90.

London_2379 by JespervdBerg, on Flickr

91.

London_2382 by JespervdBerg, on Flickr

Wordt vervolgd.

Meer:
https://www.flickr.com/photos/[email protected]/sets/72157646375939143/

·
Registered
1,232 Posts
Leuk begin van je fotoserie!

Dat deels afgedekte (verblindende) gebouw vind ik op foto 29 verschrikkelijk lelijk, maar op foto 89 juist weer erg mooi. Bijzonder is het in ieder geval. The Shard daarentegen is een echt juweel; wát een mooie toevoeging aan de skyline zeg. Ik was voor het laatst in december 2012 in Londen en hoewel The Shard toen al af was, bleef het observatieplatform helaas nog gesloten tot februari 2013. Bij een volgend bezoek aan de Britse hoofdstad ga ik er ook zeker naar boven, ondanks de 30 pond entree :D

P.S. Zo on-Engels is warm en zonnig zomerweer nu ook weer niet hoor. Het regent in Londen op jaarbasis zelfs minder dan in Amsterdam. Misschien zelfs nog minder dan in Vlaardingen ;)

·
Registered
7,714 Posts
Leuke serie, ik heb dat rondje 2 maanden geleden ook gelopen. Die foto van de Thameside Inn is zeker 's ochtends genomen, toen ik daar 's avonds langskwam was het afgeladen vol.

The Shard is inderdaad belachelijk duur, ook vergeleken met andere attracties in Londen. Er stond een lange rij toen ik er was, dus blijkbaar kunnen ze het vragen. Zelfs met een gereserveerd ticket was het nog een half uur wachten. Dit jaar ben ik in een nog duurdere toren geweest, een bezoek aan het bovenste platform was daar €60 (deze optie maar overgeslagen).

·
Registered
20,961 Posts
Discussion Starter · #5 · (Edited)
Dank allen!

@Remski: The Shard vind ik ook een prachtige toevoeging aan de skyline. Blijft een interessant gebouw dat steeds weer opdoemt vanuit verschillende hoeken. Dat vergrootglasgeval heeft inderdaad een aparte vorm en oogt vaak niet al te charmant, daar waar The Shard ook wat mij betreft inderdaad een erg elegante verschijning is. Ik had in november 2012 inderdaad hetzelfde: de toren was al af, maar het observatieplatform inderdaad nog niet open. Ben jammer genoeg vergeten te kijken naar die WC's op grote hoogte met uitzicht. Gek genoeg vond ik het overigens helemaal niet zo extreem hoog aanvoelen. Wellicht omdat je vrijwel overal achter glas staat?

@Michiel: Klopt, die foto heb ik 's ochtends genomen toen we net aangekomen waren en begonnen met het lopen van ons eerste rondje door de stad. Veel straten en cafés zagen er overdag verlaten of gesloten uit, maar waren 's avonds afgeladen vol, evenals de straat ervoor. Ik zal dat verschil in deze serie nog wel een paar keer laten zien. Wat betreft The Shard: gek genoeg konden wij vrijwel meteen doorlopen, terwijl de stad zeker druk was met toeristen. Wellicht omdat we nog vrij vroeg op de dag er waren? (ik denk rond een uur of 12). Je vraagt je af waarom ze zoveel vragen, aangezien deze toren naar ik dacht toch gefinancierd is door een of andere shaykh met te veel geld. De toegang voor veel attracties vind ik in Londen sowieso al erg hoog (zeker vergeleken met bijv. een Rijksmuseum in Amsterdam voor 15 euro), maar deze sloeg inderdaad alles. Maarja, als HHF'er kun je het natuurlijk niet maken om deze níet te bezoeken :D.

Wat me verder opviel aan The Shard: pas 2 jaar open en nu al roestplekken zichtbaar op foto 36... Ook blijf ik me verbazen over het aantal boekenzaken (neem alleen al het aantal vestigingen van Waterstones) in Londen met o.a. zeer uitgebreide geschiedeniscollecties, daar waar die paar boekenzaken met een beetje collectie in Nederland af en toe op sterven na dood lijken.

Afijn, het vervolg:

Dag 2

92. De nieuwe appartementen bij ons hotel in de straat achter het Tate Modern. Ik zag in een krant een advertentie staan: te koop vanaf 4,9 miljoen pond per stuk...

London_2388 by JespervdBerg, on Flickr

93.

London Tate Modern_2389 by JespervdBerg, on Flickr

94. Ook een mooi nieuw blauw blok trouwens dat naast ons hotel stond, met horeca en winkels onderin.

London_2391 by JespervdBerg, on Flickr

95.

London_2398 by JespervdBerg, on Flickr

96.

London_2399 by JespervdBerg, on Flickr

97.

London_2406 by JespervdBerg, on Flickr

98. Verder wandelend het zuiden van Londen in.

London_2407B by JespervdBerg, on Flickr

99.

London_2411 by JespervdBerg, on Flickr

100. Het eerder genoemde blauwe nieuwe blok.

London_2412 by JespervdBerg, on Flickr

101. Een van de net nieuw opgeleverde huizenblokken. Zien er bijna allemaal degelijk en goed uit, met een goed functionerende plint! Ernaast werd nog zo'n nieuw blok gebouwd.

London_2414 by JespervdBerg, on Flickr

102.

London_2415 by JespervdBerg, on Flickr

103. Oudbouw vlak tegen deze nieuwbouw aan. 'S avonds is het hier een stuk drukker.

London_2416 by JespervdBerg, on Flickr

104.

London_2421 by JespervdBerg, on Flickr

105.

London_2422B by JespervdBerg, on Flickr

106.

London_2423 by JespervdBerg, on Flickr

107.

London_2425 by JespervdBerg, on Flickr

108. Lower Marsh. Hier had een drukke markt moeten zijn, maar daar was geen sprake van... Desondanks leuk om dit stukje Londen gezien te hebben.

Lower Marsh London_2426 by JespervdBerg, on Flickr

109.

Lower Marsh London_2431 by JespervdBerg, on Flickr

110.

Lower Marsh London_2429 by JespervdBerg, on Flickr

111.

Lower Marsh London_2432B by JespervdBerg, on Flickr

112. Vogelhuisjes.

Lower Marsh London_2440 by JespervdBerg, on Flickr

113.

London Eye_2444 by JespervdBerg, on Flickr

114.

London Eye_2445 by JespervdBerg, on Flickr

115.

London Eye_2448 by JespervdBerg, on Flickr

116.

Westminster London_2452 by JespervdBerg, on Flickr

117.

Westminster London_2456 by JespervdBerg, on Flickr

118.

London Eye_2459 by JespervdBerg, on Flickr

119.

London_2487 by JespervdBerg, on Flickr

120.

London Eye_2464 by JespervdBerg, on Flickr

121.

London_2499 by JespervdBerg, on Flickr

122.

London_2503 by JespervdBerg, on Flickr

123.

Blues and the Royals London_2505B by JespervdBerg, on Flickr

124.

Blues and the Royals London_2510 by JespervdBerg, on Flickr

125.

Blues and the Royals and Life Guards London_2512B by JespervdBerg, on Flickr

126.

Life Guards London_2515 by JespervdBerg, on Flickr

127.

Blues and the Royals London_2517 by JespervdBerg, on Flickr

128.

Leicester Square London_2525 by JespervdBerg, on Flickr

129.

Leicester Square London_2538 by JespervdBerg, on Flickr

130.

Leicester Square London_2547 by JespervdBerg, on Flickr

131.

Leicester Square London_2549B by JespervdBerg, on Flickr

132.

Leicester Square London_2563B by JespervdBerg, on Flickr

133.

Leicester Square London_2568 by JespervdBerg, on Flickr

134.

Piccadilly Circus London_2573 by JespervdBerg, on Flickr

135.

Piccadilly Circus London_2578 by JespervdBerg, on Flickr

136.

Piccadilly Circus London_2581 by JespervdBerg, on Flickr

137.

Berwick Street London_2584 by JespervdBerg, on Flickr

138. Stripboekenwinkel. Hier staat eveneens een erg drukke markt met etenskraampjes.

Berwick Street London_2588 by JespervdBerg, on Flickr

139.

Soho Square London_2603 by JespervdBerg, on Flickr

140.

London_2609 by JespervdBerg, on Flickr

141.

Centre Point Oxford Street London_2611B by JespervdBerg, on Flickr

142.

Centre Point Oxford Street London_2618B by JespervdBerg, on Flickr

143.

Oxford Street London_2619 by JespervdBerg, on Flickr

144.

Oxford Street London_2620 by JespervdBerg, on Flickr

145. Het straatje naast het hotel, vol nieuwe bouwblokken.

London_2623 by JespervdBerg, on Flickr

146.

London_2632 by JespervdBerg, on Flickr

147. Het verschil met 's ochtends :D Zie foto 103.

London_2633 by JespervdBerg, on Flickr

148. Het verschil met 's ochtends :D Zie foto 105.

London_2638B by JespervdBerg, on Flickr

149.

The Shard London_2636 by JespervdBerg, on Flickr

150.

Southwark London_2639 by JespervdBerg, on Flickr

151. Voor het eerst van mijn leven een musical gezien. Erg leuk om eens mee te maken, ook al zal ik niet snel een veelvuldig musicalbezoeker worden. Mooi gebruik van het decor e.d. bij dit stuk.

Prince Edward Theatre Miss Saigon Musical London_2640 by JespervdBerg, on Flickr

152.

London_2644 by JespervdBerg, on Flickr

153.

Prince Edward Theatre Miss Saigon Musical London_2660 by JespervdBerg, on Flickr

Dag 3

Volgens de weersverwachtingen had dit de slechtse dag moeten worden met wat buien, maar uiteindelijk is het droog gebleven en was het prima weer. De nacht ervoor en vroeg in de ochtend had het wel geregend, dus blijkbaar was de neerslag eerder gekomen dan verwacht. Dit was dus ook de dag dat we naar het Natural History Museum wilden, maar hier toch maar van afgezien hebben door de lange rij.

154.

Kensington London_2672 by JespervdBerg, on Flickr

155.

Kensington London_2674 by JespervdBerg, on Flickr

156. Een bezoekje aan Harrods kon natuurlijk niet ontbreken. Horloges van 60.000 pond en veel verkopers die duidelijk aangenomen zijn omdat ze Arabisch spreken, om zo de vele Arabischtalige steenrijke klanten in hun eigen taal te helpen. Er was i.i.g. genoeg Arabisch te horen. Het was duidelijk merkbaar dat deze rijke Golfarabieren zich vooral in Kensington bij o.a. Harrods en op andere plekken in de stad bij dure warenhuizen concentreren. Daarbuiten zag je ze heel weinig. Ik was zelf nog op zoek naar wat nieuwe stropdassen, maar bij het zien van een prijskaartje van 155 pond (meer dan 200 euro) voor een stropdas bij Harrods heb ik niet meer verder durven kijken :D. Uiteindelijk ben ik op de laatste dag wel geslaagd bij T.M. Lewin met drie stropdassen die een stuk meer binnen mijn budget lagen.

Harrods London_2675 by JespervdBerg, on Flickr

157.

Harrods London_2678 by JespervdBerg, on Flickr

158.

Harrods London_2684 by JespervdBerg, on Flickr

159.

Harrods London_2686 by JespervdBerg, on Flickr

160. Waarom naar Egypte als je ook naar Londen kan?!

Harrods London_2687 by JespervdBerg, on Flickr

161.

Harrods London_2697B by JespervdBerg, on Flickr

162. Peperdure appartementen aan de rand van Hyde Park. Jort Kelder heeft hier weleens een uitzending aan gewijd. Hier verblijven flink wat Golfarabieren.

Kensington London_2705 by JespervdBerg, on Flickr

163. De straat voor het meer gewone winkelvolk: Oxford Street (al vind je ook hier nog warenhuizen waarmee vergeleken onze Bijenkorf maar van het niveau Wibra is :D).

Oxford Street London_2722 by JespervdBerg, on Flickr

164.

Oxford Street London_2724 by JespervdBerg, on Flickr

165. Nog zo'n nieuw bouwblok.

London_2725B by JespervdBerg, on Flickr

166.

London_2728 by JespervdBerg, on Flickr

167.

London_2730 by JespervdBerg, on Flickr

168.

Oxford Street London_2733 by JespervdBerg, on Flickr

169. Dit is waarom ik bepaalde stukken Londen vrij grauw vind ogen. Een rijtje huizen waarvan de gevel weleens een reinigingsbeurt kan gebruiken... Alle typische schoorstenen op een rijtje en vrij weinig groen in de vorm van bomen in de straat.

London_2735B by JespervdBerg, on Flickr

170. Hét topstuk van het British Museum. De vorige keer dat ik er was, was deze nieuwe zaal nog in aanbouw. Nu is deze zaal af en komen hun topstukken hier mooi tot hun recht. Wel was het erg benauwd in het museum en zou een nieuw klimaatsysteem geen kwaad kunnen. Hun Assyrische collectie blijf ik ook nog steeds prachtig vinden.

Sutton Hoo Helmet British Museum London_2751 by JespervdBerg, on Flickr

171.

London_2799 by JespervdBerg, on Flickr

172.

London_2801B by JespervdBerg, on Flickr

173.

London_2803 by JespervdBerg, on Flickr

174.

London_2808 by JespervdBerg, on Flickr

175.

London_2812C by JespervdBerg, on Flickr

176.

Tate Modern London_2819 by JespervdBerg, on Flickr

177.

London_2823 by JespervdBerg, on Flickr

178. Het hotel.

LSE Bankside Hotel London_2824 by JespervdBerg, on Flickr

179.

The Shard London_2828 by JespervdBerg, on Flickr

180. Het blijft een pareltje.

The Shard London_2834 by JespervdBerg, on Flickr

181. Dit was dus ook ongeveer het uitzicht vanuit de ontbijtzaal van het hotel. Wat wil je nog meer als hoogbouwverslaafde?!

The Shard London_2841 by JespervdBerg, on Flickr

182. De heerlijke boulevard aan de zuidoever van de Thames.

London Skyline_2846 by JespervdBerg, on Flickr

183.

London_2847 by JespervdBerg, on Flickr

184.

South Bank Tower London_2849 by JespervdBerg, on Flickr

Zo moet hij worden, komen o.a. 191 luxe appartementen in, deels dus op basis van een oude toren die gestript is:

bron:
http://www.cit.co.uk/portfolio/south-bank-tower-london-borough-of-southwark

185. Leuk pleintje vlakbij de Thames.

London_2853 by JespervdBerg, on Flickr

186. Geweldig gegeten bij dit restaurantje. Studio 6. Een aanrader! Simpele betaalbare gerechten, maar erg goed en lekker. Zelden zulke goede huisgemaakte patat gegeten en ook de eendenborst, kip piri piri en het lamsvlees dat we hadden was perfect. Site: http://www.studio6restaurant.com/

London_2854 by JespervdBerg, on Flickr

187.

London_2864 by JespervdBerg, on Flickr

Wordt vervolgd met binnenkort het laatste deel.

·
Crooswijkert
5,819 Posts
Leuke afwisselende serie JB! Londen blijft echt een van mijn lievelingssteden, zo niet de leukste stad die ik ken. Ik zal als ik weer naar Londen ga de optie om met Cityjet te vliegen ook eens overwegen, scheelt toch weer in reistijd :)

·
Registered
35,075 Posts
Heerlijke series tot nu toe Jesper! :eek:kay: Je hebt de pracht en sfeer van Londen heel mooi en uitgebreid in beeld gebracht. Londen is uiteraard één van die heerlijke wereldsteden waar je nooit uitgekeken raakt en nooit genoeg van krijgt.

Mooi dat je zoveel de tijd hebt genomen om de stad te zien en om ons de sta te laten zien. Ik ben benieuwd naar je laatste deel. :)

Ernstig punt van kritiek: Waar zijn de mooie stadions van Londen in je serie? :D :D :D

·
Registered
4,673 Posts
Fijne serie hoor! Afwisselend en zeer boeiend.

Londen lijkt me toch wel de meest internationale metropool van Europa. Ik vind de gedurfde nieuwe architectuur erg gaaf en stoer, geeft mooie contrasten met oudere architectuur, wat dat betreft heeft Londen een gelaagde architectuur. De City begint zo langzamerhand een hele volwassen maar vooral ook een "eigen" skyline met een uniek karakter te krijgen (gelukkig niet een skyline die ook zomaar van een andere grote stad had kunnen zijn). De skyline van Canary Warf vind ik juist minder bijzonder.

Londen is echt booming, ik volg af en toe ook het internationale forum en van daar weet ik dat er zijn tal van torens in aanbouw zijn verspreid over de stad (grofweg 100 tot 200 meter).

Ik ben nog nooit in Londen geweest, een schande eigenlijk.

·
Registered
20,961 Posts
Discussion Starter · #10 · (Edited)
@EPA: Graag gedaan, al protesteert vrouwlief weleens dat ik te veel foto's maak :D. Die schuifelt liever romantisch over de Thames-boulevard dan steeds te moeten stoppen voor haar wederhelft die zo nodig een mooie hoek ziet om een foto vanuit te maken :D. Ja het is flink afzien, een relatie met een HHF'er :D. Het is geven en nemen. Wat betreft die stadions: nog een reden om nog eens terug te komen, en ter compensatie van mijn foto's moest er door het vrouwvolk uiteraard wat tijd aan winkelen besteed worden :D.

@Remski: op de zuidoever van de Thames was veel meer te beleven dan ik aanvankelijk had verwacht toen wij ons hotel daar uitzochten. Een zeer prettige levendige buurt, waar vast nog veel meer te zien is dan het kleine stukje dat ik ervan gezien heb. Kortom, een erg aan te raden uitvalsbasis!

Bij dezen dan het laatste deel. Deel 3, het sluitstuk. Een soort There and Back Again :D: naar Camden Town en weer terug naar The Shard en home sweet home naar de Metropoolregio Rotterdam :D.

Dag 4

Deze dag vooral doorgebracht in Camden Town. Ik was hier in november 2012 al eerder geweest, maar had niet verwacht dat ik het ook een tweede keer nog zo leuk zou vinden om te bezoeken. Met het zomerweer is het toch weer een stuk levendiger en drukker hier.

Voor wie Camden Town niet kent: deze bestemming ligt iets ten noorden van het centrum van Londen en is goed bereikbaar per metro. Dit gebied heeft wat mij betreft een totaal eigen uniek karakter ten opzichte van de rest van Londen. Je hebt haast het idee dat je in een totaal ander stadje terecht gekomen bent door de totaal andere sfeer en kleinschaligheid ten opzichte van het centrum van Londen. Het ademt nog het meest de sfeer uit van een hippie/Beatlesdorp dat in de hippietijd is blijven hangen. Er zijn hier diverse marktjes die zowel etenswaren als allerlei andere goederen slijten. Door het stadje loopt een kanaal waarover nog geregeld (rondvaart)boten varen die gebruik maken van de sluizen in Camden Town, vandaar de Camden Lock. Wat mij betreft een bezoekje erg waard. En zo denken meer toeristen erover: het is er erg druk en toeristisch. Op de terugweg moesten we zelfs een metrostation zuidelijker nemen, aangezien de halte Camden Town overvol was en ze hier alleen nog mensen uit lieten komen en niemand meer inlieten.

De rest van de middag nog wat inkopen gedaan in het centrum van Londen en vervolgens rond half 5 richting het vliegveld gegaan op weg terug naar huis. De laatste meewoedige blikken geworpen op The Shard en vanuit de DLR-lijn gezien wat we allemaal nog meer hadden kunnen bezoeken en nog te goed hebben voor de volgende keer (Millenium Dome, Canary Wharf, stikte langs deze DLR-lijn en de Thames weer van de vele bouwontwikkelingen, hele blokken tegelijk worden uit de grond gestampt en appartementen voor een niet bepaald schappelijk prijsje verkocht).

Afijn, genoeg geluld, het laatste deel:

188. Camden Town

Camden Town Lock Market London_2871 by JespervdBerg, on Flickr

189.

Camden Town Lock Market London_2873 by JespervdBerg, on Flickr

190.

Camden Town Lock Market London_2875 by JespervdBerg, on Flickr

191.

Camden Town Lock Market London_2879 by JespervdBerg, on Flickr

192.

Camden Town Lock Market London_2881 by JespervdBerg, on Flickr

193.

Camden Town Lock Market London_2884 by JespervdBerg, on Flickr

194.

Camden Town Lock Market London_2890 by JespervdBerg, on Flickr

195.

Camden Town Lock Market London_2893 by JespervdBerg, on Flickr

196.

Camden Town Lock Market London_2894 by JespervdBerg, on Flickr

197. Hoe kom ik om de omroeper heen?!

Camden Town Lock Market London_2907 by JespervdBerg, on Flickr

198.

Camden Town Lock Market London_2910 by JespervdBerg, on Flickr

199.

Camden Town Lock Market London_2911 by JespervdBerg, on Flickr

200.

Camden Town Lock Market London_2915 by JespervdBerg, on Flickr

201.

Camden Town Lock Market London_2920 by JespervdBerg, on Flickr

202.

Camden Town Lock Market London_2931 by JespervdBerg, on Flickr

203.

Camden Town Lock Market London_2936 by JespervdBerg, on Flickr

204.

Camden Town Lock Market London_2938 by JespervdBerg, on Flickr

205.

Camden Town Lock Market London_2940 by JespervdBerg, on Flickr

206.

Camden Town Lock Market London_2941 by JespervdBerg, on Flickr

207.

Camden Town Lock Market London_2950 by JespervdBerg, on Flickr

208.

Camden Town Lock Market London_2954 by JespervdBerg, on Flickr

209. Big Brother

Camden Town Lock Market London_2960 by JespervdBerg, on Flickr

210. Terug in het centrum.

Oxford Circus London_2967 by JespervdBerg, on Flickr

211.

Oxford Circus London_2968 by JespervdBerg, on Flickr

212. Regent Street ingeslagen.

Liberty London_2973 by JespervdBerg, on Flickr

213.

Liberty London_2975 by JespervdBerg, on Flickr

214.

London_2983 by JespervdBerg, on Flickr

215.

London_2984 by JespervdBerg, on Flickr

216.

Cross Station London_2987C by JespervdBerg, on Flickr

217.

Charing Cross Station London_2988C by JespervdBerg, on Flickr

218.

London_2993 by JespervdBerg, on Flickr

219.

The Shard London_2995 by JespervdBerg, on Flickr

220.

The Shard London_3007B by JespervdBerg, on Flickr

221.

The Shard London_2999 by JespervdBerg, on Flickr

222.

The Shard London_3013C by JespervdBerg, on Flickr

223.

The Shard London_3014B by JespervdBerg, on Flickr

224. Vaarwel Shard, vaarwel Londen.

The Shard London_3017B by JespervdBerg, on Flickr

·
Registered
4,673 Posts
@EPA: Graag gedaan, al protesteert vrouwlief weleens dat ik te veel foto's maak :D.
Herkenbaar, heb ik ook wel eens "last" van:lol: En dan probeer ik me nog in te houden. Vooral als ik torens (in aanbouw) fotografeer, "heb je toch al een foto van" of "wat is daar nou mooi aan?". Gelukkig houdt ze het nog steeds vol met me;).

·
Registered
35,075 Posts
^^ Hij heeft er misschien nog wel (veel) meer gemaakt dan hij hier gepost heeft. :D

@EPA: Graag gedaan, al protesteert vrouwlief weleens dat ik te veel foto's maak :D. Die schuifelt liever romantisch over de Thames-boulevard dan steeds te moeten stoppen voor haar wederhelft die zo nodig een mooie hoek ziet om een foto vanuit te maken :D. Ja het is flink afzien, een relatie met een HHF'er :D. Het is geven en nemen. Wat betreft die stadions: nog een reden om nog eens terug te komen, en ter compensatie van mijn foto's moest er door het vrouwvolk uiteraard wat tijd aan winkelen besteed worden :D.
OK. Begrijpelijk. Je moet prioriteiten stellen. ;) ;) ;)

• Like
Reactions: kkpugh726

·
Moderator
47,991 Posts
Door alle nieuwbouw wordt Londen een steeds mooiere combinatie van oud en nieuw. Ik moet er echt weer een keertje heen aangezien de vorige keer al weer bijna 20 jaar geleden was.

·
I am sterdam
4,766 Posts
Gave serie JB van London! Ik kijk haast geen fotoseries meer op het HHF... vaker doen. :cheers:

• Like
Reactions: jb_nl

·
Member
4,561 Posts
Dank voor de uitgebreide reportage. Nog nooit eerder The Shard goed gezien in het straatbeeld.

Op de terugweg moesten we zelfs een metrostation zuidelijker nemen, aangezien de halte Camden Town overvol was en ze hier alleen nog mensen uit lieten komen en niemand meer inlieten.
Volgens mij is dat altijd zo geweest. Het stond vroeger in ieder geval aangegeven op metrokaarten en bewegwijzering.

1 - 20 of 25 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.