SkyscraperCity Forum banner

Zomertemperaturen in hoogbouw

4902 Views 6 Replies 7 Participants Last post by  Rambo L
Ik vroeg me af hoe aangenaam de temperatuur in hoogbouw is in de zomer.
Vaak zie je dat woningen worden gepromoot met stadsverwarming en dubbele beglazing (waardoor warmte wel naar binnen kan, maar niet naar buiten) etc. Allemaal heel leuk, maar als het koud is in de winter, dan kan je altijd gemakkelijk nog wat extra stoken of een dikkere trui aantrekken. Lastiger is het in de zomer.

Ik zal even mijn eigen situatie schetsen:
In woon zelf op de bovenste verdieping (5de) van een appartementencomplex met bouwjaar 2004. Het appartement heeft een raampartij van 8 meter (strekkend van vloer tot plafond) met dubbele glazing gericht op het westen, en een plat dak. In de zomer haal ik temperaturen van 34 graden met schuifdeur open, terwijl het tegelijkertijd in een ruitjeshuis van een vriend slechts 24 graden is. (De grote raampartij zorgt ook voor een temperatuur verschil van 3 a 4 graden van voorin de woning t.o.v. achter.)
(Een grote dure airco lukte het niet om de woning te koelen. De extra warmte vanwege het ramen/deuren dichthouden, kon deze niet compenseren.)
(De warmte is dusdanig dat ik wil gaan verhuizen.)

Het is leuk dat bouwers rekenining houden met warmte isolatie, alleen jammer dat er relatief weinig wordt gedaan aan koelte.

In sommige hoogbouwwerken houden ze er rekening mee door warmte werende ramen aan te brengen en door bijv. rivierwaterkoeling er in te bouwen.

Ik vroeg me eigenlijk af hoeveel de zomertemperaturen zich onderling verhouden in niet-bovenste-verdieping-appartementen, of t.o.v. de begane grond van rijtjeshuizen.
Zou dit appartment bijv. erg warm zijn?
http://www.jaap.nl/te-huur/zuid+hol...rdam/3011xw/wijnbrugstraat/11977784/overzicht
1 - 7 of 7 Posts
Hé dat ken ik. Maar goed, ik woon dan ook in een jaren '30 portiekflat. Dat een huis uit 2004 zulke temperaturen haalt, vind ik wel vrij schokkend.

Je zou een groen dak kunnen overwegen, dat scheelt wel veel geloof ik. Of een airco kopen, die 5 dagen per jaar dat het in Nederland echt warm is, moet je daar wel mee uit kunnen houden.
Zo'n glazen muur aan de zonkant is natuurlijk wel een broeikas. Dat lijkt me inderdaad niet handig bedacht.

Mijn eigen appartement ligt op het oosten, dus dat valt goed mee. Doorluchten blijft wel lastig met ramen aan één kant, ik moet dan echt alles open zetten (dus ook de voordeur) en het dan laten tochten. In de zomer kan het warmer worden dan 25 graden, maar een uur doorluchten met avondlucht kan dan al wel wat graden schelen.
Ik heb (onder meer) een glazen pui met een oppervlakte van circa 15 vierkante meter, aan de oostkant van mijn appartement. In het voor- en najaar is dat ideaal, want als 's ochtends de zon schijnt dan wordt het lekker warm in huis. In de winter is de zon niet krachtig genoeg om het huis goed te verwarmen. En in de zomer... tja, dan kan het heel warm worden. Het warmste wat ik heb meegemaakt was circa 27 graden. Maar zet ik 's avonds wat ramen tegen elkaar open, dan gaat de ergste warmte er wel uit. Ik heb het in ieder geval nog nooit té warm gevonden in huis.

Vooral in de herfst en in de lente profiteer ik flink als 's ochtends de zon schijnt. Daardoor hoef ik maar van ongeveer half november tot half maart te stoken, uiteraard afhankelijk van de weersituatie (waarbij niet alleen de temperatuur maar ook de windrichting en windsterkte van invloed zijn). Over de periode 5 maart 2013 t/m 5 maart 2014 heb ik maar 240 kuub gas gestookt, vooral omdat de winter zeer mild was (andere jaren: 360 tot 420 kuub). Ondanks het beperkte gasgebruik is de temperatuur in mijn appartement (oppervlakte: 120 vierkante meter) in de winter altijd tussen de 21 en 22 graden, dus echt koud is het niet.
Ik heb ook een groot raam (5,5 x 2,2m) op het oosten. Ik woon 5-hoog. 's Zomers soms niet uit te houden. Al kan het gelukkig na het middaguur weer afkoelen.
@njoy: Dat herken ik wel.

In mijn vorige appartement had ik op de bovenste verdieping de woonkamer en beneden de slaapkamers. In hete zomers waren de slaapkamers altijd relatief koel. Wel zo prettig. Op de bovenste verdieping zitten (net onder het dak) is wel warmer dan lager in een gebouw, is mijn ervaring.
Op een plat dak staat de zon volop. Dat is de reden dat het in de bovenste woningen in de zomer het warmste is. Nu helpt grind al wat meer dan alleen een dak met alleen maar bitumen. Een sedumdak helpt al wat meer. Andere mogelijkheden is om bij de bouw te kiezen voor warmte-koude opslag waardoor je in de zomer koeling hebt. Nadeel is dat je flink wat woningen moet hebben om het een beetje rendabel te krijgen.
1 - 7 of 7 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.