Ik vroeg me af hoe aangenaam de temperatuur in hoogbouw is in de zomer.
Vaak zie je dat woningen worden gepromoot met stadsverwarming en dubbele beglazing (waardoor warmte wel naar binnen kan, maar niet naar buiten) etc. Allemaal heel leuk, maar als het koud is in de winter, dan kan je altijd gemakkelijk nog wat extra stoken of een dikkere trui aantrekken. Lastiger is het in de zomer.
Ik zal even mijn eigen situatie schetsen:
In woon zelf op de bovenste verdieping (5de) van een appartementencomplex met bouwjaar 2004. Het appartement heeft een raampartij van 8 meter (strekkend van vloer tot plafond) met dubbele glazing gericht op het westen, en een plat dak. In de zomer haal ik temperaturen van 34 graden met schuifdeur open, terwijl het tegelijkertijd in een ruitjeshuis van een vriend slechts 24 graden is. (De grote raampartij zorgt ook voor een temperatuur verschil van 3 a 4 graden van voorin de woning t.o.v. achter.)
(Een grote dure airco lukte het niet om de woning te koelen. De extra warmte vanwege het ramen/deuren dichthouden, kon deze niet compenseren.)
(De warmte is dusdanig dat ik wil gaan verhuizen.)
Het is leuk dat bouwers rekenining houden met warmte isolatie, alleen jammer dat er relatief weinig wordt gedaan aan koelte.
In sommige hoogbouwwerken houden ze er rekening mee door warmte werende ramen aan te brengen en door bijv. rivierwaterkoeling er in te bouwen.
Ik vroeg me eigenlijk af hoeveel de zomertemperaturen zich onderling verhouden in niet-bovenste-verdieping-appartementen, of t.o.v. de begane grond van rijtjeshuizen.
Zou dit appartment bijv. erg warm zijn?
http://www.jaap.nl/te-huur/zuid+hol...rdam/3011xw/wijnbrugstraat/11977784/overzicht