SkyscraperCity Forum banner

Zonnig Dokkum in mei.

6067 Views 17 Replies 8 Participants Last post by  MarkusErikssen
Zo, hier weer een fotoreeks van Dokkum ('t zal ook weer eens niet). Zoals gewoonlijk weer nieuwbouw, maar ook oudbouw voor de fans. Het was een zonnige, redelijk drukke zondag (want het toeristenseizoen is weer op gang gekomen). Ik zie graag reacties, al is het kritiek.

Foto 1: Dit bedrijf is van 1 van de rijkste Friezen, Kooyenga. Hij heeft zo'n 500 werknemers, waarvan slechts 15 in dit gebouw.

Foto 2: Luxe villa's stampen de grond uit in de nieuwe wijk: de Trije Terpen.

Foto 3: Over een paar maanden staan hier ook allemaal woningen.

Foto 4: Ook staan er wat goedkopere woningen voor starters. Wel een kleurrijke wijk.

Foto 5: De nieuwe Karwei is ook bijna klaar op Zuiderschans, gelegen bij de Trije Terpen. Deze staat bijna tegen de nieuwe Gamma aan. Beetje debiel.

Foto 6: Mooie woningen bij het water.

Foto 7: Ik vind dit een lelijk gebouw van Univé. Andere mensen vinden het juist weer mooi. Oordeel zelf.

Foto 8: Toyota komt binnenkort ook naar Dokkum met een nieuwe autodealer. Dit is de ingang van de Trije Terpen/Zuiderschans.

Foto 9: Volkswagen en Volvo hebben hun autodealer inmiddels ook op Zuiderschans zitten langs de toegangspoort naar Dokkum.

Foto 10: Een stukje verderop vinden we 2 nieuwe scholen, Piter Jelles en Dockinga College.

Foto 11: Villa's en mooie starterswoningen in de Trije Terpen. Dit is het visitekaartje van nieuw-Dokkum.

Foto 12: Dat hebben we ook in Dokkum, al is het geen Randstad. Nieuwbouwcomplex Claercamp op achtergrond bij rondweg.

Foto 13: De stad uit. Dokkum skyline.

Foto 14: Vanaf dezelfde plaats als de vorige foto, skyline Leeuwarden in zicht!

Foto 15: Nogmaals skyline-foto met beetje meer zoom.

Foto 16: Dokkum weer in. Dit is het nieuwe Medische Spoedopvang gebouw van ziekenhuis Dokkum, deze week geopend.

Foto 17: De drukke rondweg op een rustige zondag.

Foto 18: Nieuwe Jumbo-winkel langs de rondweg in Dokkum. Achter deze winkel komt binnenkort een Lidl.

Foto 19: Het centrum in! De Hoogstraat met torentje oude stadhuis te zien.

Foto 20: Paar meter verder, de Hoogstraat met in de verte 1 van de 2 molens van Dokkum. Daarvoor licht de Zijl.

Foto 21: Hoogste kerk van Dokkum.

Foto 22: De markt, een dag voor Bevrijdingsdag. Momenteel kunnen Dokkumers stemmen over de nieuwe indeling van de markt die gaat komen.

Foto 23: Gezellig straatje in het centrum met mooie gebouwen links.

Foto 24: Bijna op dezelfde plaats genomen als de vorige foto, de Grote Breedstraat links, dé winkelstraat van Dokkum.

Foto 25: De Grote Breedstraat.

Foto 26: Recente nieuwbouw in het centrum van Dokkum. Hier stond voorheen een kerk.

Foto 27: Normaal gezien een drukke winkelstraat van Dokkum.

Foto 28: Een steegje in het centrum.

Foto 29: De Waag. Dit gebouw splitst de Grote Breedstraat met de Kleine Breedstraat.

Foto 30: Het oude stadhuis aan de Zijl. Ik kon het gebouw niet echt mooi op de foto krijgen dit keer.

Foto 31: De Zijl nogmaals. Prachtige panden, vind je niet?

Foto 32: Het Blokhuis, ook bij de Zijl.

Foto 33: Hier komen schaatsers voor de 11-stedentocht altijd binnen. Een beroemde locatie, een mooie locatie.

Foto 34: De Wortelhaven, kleine, gezellige huisjes.

Foto 35: De Zijl vanaf de andere kant met een molen.

Foto 36: Een kerk in het centrum. Best wel een groot gebouw. De kerk gaat binnenkort denk ik plat voor nieuwbouw.

Foto 37: Een straat richting de Grote Breedstraat met de Waag.

Foto 38: Het centrum weer uit. Nieuwe bejaardenwoningen bij Dongeraheem. Dongeraheem is de laatste jaren flink uitgebreid en kent nu bijna 200 appartementen.

Foto 39: De hoogste flat van Dokkum in Dongeraheem. Dit gebouw is nog niet zo lang geleden opgeknapt.

Foto 40: De stad weer uit, bij de Rondweg van Dokkum. Hier heb je een prachtig zicht op het centrum van Dokkum, maar in deze fotoreeks heb ik er geen foto van. Links zie je een groot nieuw bedrijf op de Hogedijken (industrie) wat recentelijk is geopend.

Foto 41: Nog een gloednieuw gebouw, voorheen gevestigd bij de nieuwe Jumbo van Dokkum. Binnenkort komen daar appartementen.
1 - 18 of 18 Posts
leuke foto's alleen zie ik geen een geest op straat.
foto #19 en #22 zien er erg verlaten uit.
Het is ook Friesland he :lol: Nee, de foto's zijn op een zondag genomen, en normaal gezien is zondag een "dode" dag voor Dokkum. Hier wonen veel gelovige mensen, en die doen op zondag vaak niet meer dan thuis zijn met familie (klinkt stom, is wel zo).
o ok dat geloof ik best en ik zou graag eens een serie van Sneek of Heerenveen willen zien dat lijkt me ook wel bijzondere plaatsen in Friesland.

en foto #33 is mijn favo
Serie van Heerenveen? Doe ik zeer binnenkort wel even als ik in de buurt ben, deze plaats is ook de moeite waard.. Sneek is overigens vorig jaar al hier geweest op SSC.
Verder weer mooie serie van één van mijn lievelingssteden, Sims! Trouwens, dat gebouw van Univé vind ik op zich niet zo`n ramp, altijd als ik Dokkum binnenkom, weet ik dat ik er weer ben in de stad. En nog bedankt voor de informatie, Lidl achter de Jumbo, prima zo. Kan ik na een bezoekje aan Dokkum toch nog mooi de auto volgooien!

Dokkum = :righton:
Bedankt voor de reacties :)

1 van de grootste bedrijven in Dokkum, Enna Aerosols, gaat binnenkort ook nieuw bouwen voor €7,5 in uitbreidingsplan Betterwird 2 (5 hectare voor bedrijven). Wou ik nog even kwijt. Ik zal wel eens foto's maken van een doordeweekse dag in Dokkum, dan zie je meer hoe levendig de stad is.
Een prachtig centrum. Verder niet echt bijzonder.
@ railway stick -> Heerenveen -> :) Ben er ooit geweest, maar dan lijkt Dokkum me toch een stuk mooier. Maar serie van deze schaats/voetbalstad moedig ik aan.
Heerenveen heeft een imago alsof het allemaal beton is daar, dat stond laatst in een bijlage van de Leeuwarder Courant. De stad is zoveel aan het vernieuwen...
Ziet er een leuke stadje uit. Lekker grootstedelijke serie, toch als je vergelijkt met mijn bergwandelingen ;)
Wat ik met Heerenveen vaak heb is dat veel mensen volgens mij denken dat deze stad veel groter is dan het in werkelijkheid is. Met nog geen 30.000 inwoners kun je Heerenveen net zo goed een stadje noemen :D

Zelfs Drachten is bijna een keer zo groot als Heerenveen, terwijl Drachten volgens mij weer vaak als een groot dorp gezien wordt...

OT:
Leuke serie met mooie foto's! Het blijft een leuk en interessant stadje. :)
De foto's hadden van mij alleen wel íets groter gemogen. ;)
Dank voor de reacties :)

Drachten is op zich, voor Friesland, een grote plaats. Ik zeg met opzet plaats, omdat het geen stad is volgens benaming. Drachten heeft ook best wel grote nieuwbouwplannen voor de toekomst. Ze willen, stond laatst in de krant, een toren bouwen die hoger dan de Achmea in Leeuwarden is. Hoe serieus dat is, weet ik niet, maar het was een project waar de gemeente onder andere mee bezig was.
Drachten is gewoon twee industrieterreinen, wat recreatievelden en een paar woonwijken. Ik was daar laatst voor een verkenning of ik wel een foto-serie van 20 stuks kon maken, maar ik denk, dat het niks wordt. Ik was ervoor gewaarschuwd :lol: door plaatselijke mede-forumers.
Heerenveen daarentegen heeft toch meer historie en charme dan Drachten. Het heet niet voor niets `Het Friese Haagje` en met zoveel herenhuizen, states en stinzen maakt Heerenveen haar status wel waar. Vooral omdat er nog grachten zijn en aaneengesloten stedelijke bebouwing is in het centrum. Ik denk, dat veel mensen willen weten of er nog een redelijke `stad` ligt daar achter dat grote Abe Lenstra-Stadion.... en dat is zo.

Edit: taalfoutje eruit gehaald.
Als je aan Heerenveen denkt, denk je aan voetbal of schaatsen. Als je Heerenveen bij Google intypt, krijg je voetbal en schaatsen te zien, maar nauwelijks plaatjes van de stad zelf... Dat zou inderdaad wel eens leuk zijn. Ik kon maar 1 serieus plaatje van het centrum van Heerenveen vinden eigenlijk.
Leuke serie vooral van dat oude stadsgedeelte, alleen jammer dat het zo een verkeerd beeld geeft doordat het echt TE leeg is, je had beter (ik noem maar wat) een doordeweekse woensdag ofzo kunnen nemen.
Hhaha, als ik vandaag foto's had gemaakt, waren de foto's propvol met mensen. Het was echt druk, veel toeristen, en drukte voor moederdag natuurlijk. Maar ik vind het zo irritant om foto's te maken als er allemaal mensen zijn, die kijken altijd zo...
Heerenveen heeft een imago alsof het allemaal beton is daar, dat stond laatst in een bijlage van de Leeuwarder Courant. De stad is zoveel aan het vernieuwen...
Dinsdag of Woensdag wil ik wel even wat foto's maken. Idd veel renovaties en veel bouw op het nieuwe industrieterrein, Ook op de Abe Lenstra Boulevard word veel gebouwd. 3 of 4 nieuwe kantoor gebouwen van rond de 7/8 verdiepingen hoog. Ze zijn al aan het heien :D Back to topic. Leuke foto's :) En gewoon super dat je die Achmea Toren van zo'n afstand kan zien, die toren blijft geweldig. vanaf 15/25 km nog te zien :) ( als het helder weer is )
Mooi zo, Nielsjie, dat je Heerenveen op de foto op SSC wilt zetten. Ik had er plannen voor, maar ik vind dat een bewoner ter plekke zelf vaak een veel betere visie op zijn woonplaats heeft, kijk maar bij onze `vertegenwoordiger` in Dokkum. Dan neem ik binnenkort wel een andere plaats in de buurt. Steenwijk en Drachten liggen ook nog steeds in mijn vizier. Maak iets moois van Heerenveen, zou ik zo zeggen, want het Friese Haagje verdient het om eens opgenomen te worden in de fotogalerij op SSC. Veel succes en plezier ermee :)
Ben benieuwd naar andere Friese plaatsen (steden) :). Ik vond het wel erg mooi om Achmea te zien, net 1 weiland buiten Dokkum. Wist niet dat dat zo was, heel apart :) Als je in Leeuwarden bent, heb je ook altijd 't idee dat je dicht bij huis bent...

Heerenveen ontwikkeld zich wel goed, lijkt me. Dat is een centrale stad!
1 - 18 of 18 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.