Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 39 Posts

·
Zitterd veur ummer
2,097 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zuid-Limburg staat bekend vanwege z'n heuvels en het lieflijke platteland. Toch is dit stukje Limburg een van de meest verstedelijkte gebieden van Nederland en kent naast het mooie heuvelland ook veel stedelijk gebied. In deze serie laat ik het mooie heuvellandschap zien, maar ook de steden en een van de grootste industrieele complexen van Nederland.

1. Het landschap nabij Sittard.

2. Een woonwijk in Heerlen.

3. Een stoomtrein in het heuvelland, je waant je even 100 jaar terug...

4. In dit straatje in Sittard groeide Toon Hermans op.

5. Een creatie van Kollhoff in Maastricht.

6. Vakwerkhuisjes in de mist.

7.

Zuid-Limburg groeide en bloeide door de komst van de mijnbouw. In Geleen verrees de grootste mijn van Europa. Toen deze mijn gesloten werd, kwam er vervangende werkgelegenheid in de vorm van (o.a.) chemische industrie. Oorspronkelijk was DSM (Dutch State Mines) de eigenaar van het 800 hectare grote terrein. Momenteel zijn op het Chemelot terrein (wat een lekkere naam is dat toch :eek:hno:) zo'n 15 bedrijven gevestigd, waaronder de grootverbruikers DSM en Sabic. Onderstaand een stukje van een van Nederlands grootste industriegebieden.

8.

En hier het nu nog lelijke centrum van Geleen. Overigens wordt het centrum flink aangepakt. Honderden appartementen, winkels, horeca en parkeergelegenheid moeten het nu nog dode centrum opfleuren. Het braakliggend terrein op de voorgrond is inmiddels de bouwplaats voor ruim 120 appartementen, winkels en een parkeergarage.

9.

10.

Het kan doorgaan voor een voorstad van Parijs, maar dit is een sloopflat in de Sittardse wijk Stadbroek. In deze achterstandswijk is de laatste jaren veel gesloopt en de vervangende nieuwbouw ziet er stukken beter uit. Overigens zagen de flats er voor de leegstand ook heel wat beter uit.

11. Veel wijnbouw is er nog niet, maar het begint op te komen.

12. Zomaar een buitenwijk van Heerlen.

13. Maastricht vanaf de Sint-Pietersberg.

14.

De Limburgse steden liggen in een hoefijzervorm. Binnen in het hoefijzer ligt het rustige platteland.

15. De A76 en het Chemlotterrein te Geleen.

16. De Eyserbosweg laat menig wielrennershart sneller kloppen...

17.

Geleen heeft de industrie, buurstad Sittard heeft de kantoren van deze industrieele ondernemingen. Hier het Europese hoofdkantoor van Sabic.

18. Het centrum van Maastricht vanaf de Sint-Pietersberg.

19. Het dorpje Eys.

20. Geleen.

21.

En ook in Sittard staan galerijflats. Hier een van de 5 Limbrichterveldflats, dit zijn gelukkig ook de enige galerijflats van de stad.

22.

23.

Voor Limburgse begrippen is Heerlen de onbetwiste hoogbouwstad. Met zo'n 10 gebouwen met minimaal 15 verdiepingen overtreft Heerlen ruimschoots Maastricht. In de verte zie je de Woontoren Imstenrade, de hoogste woontoren van Limburg.

24.

25.

26.

Sittard vanaf de Kolleberg. Van links naar rechts: de 80 meter hoge Petruskerk, De Limbrichterveldflats (zie fot 21), het ziekenhuis (dat over zo'n 2 jaar gesloopt wordt vanwege een nieuw ziekenhuis tussen Sittard en Geleen in) en de Baseliek. De flats staan een stuk buiten het centrum, de foto geeft een vertekend beeld. Helaas heb ik hier digitaal gezoomd, waardoor de foto niet bepaald denderend is...

27.

28. [email protected]

29. De markt van Sittard.

31. Maastricht.

32.

·
Registered
5,413 Posts
Heel erg leuke serie! Favo's: #1, 18 en 29

#16 Klopt, in de verte zie je de Eyserbosweg, die eindigt bij de zendmast. Op foto #25 zie je 'm ook volgens mij. Deze weg wordt gezien als de zwaarste 'klim' van Nederland. :master:

Bedankt! :eek:kay:

·
Registered
1,134 Posts
Zuid Limburg heeft beslist de fraaiste en verassendste dorpjes van Nederland. Ook heeft het het mooiste landschap. Maar het is een hel om daar te fietsen. Je gaat kapot, maar zo heerlijk als je minutenlang aan het afdalen bent.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Daar moet ik ook eens naartoe. Maar als ik eerst 100 km naar daar moet rijden om dan aan die klimmen te beginnen geraak ik niet op 1 dag heen en weer ^^ Gelukkig heb ik familie in (Belgisch) Limburg wonen, da's al een pak dichter.

·
Registered
7,022 Posts
Ben net terug uit dit landschap, Fantastisch, net zoals de foto's :eek:kay: .
En inderdaad van Limburg heb je geen 2 gebieden in Nederland.
Allereerst zijn de heuvels, voor Nederlandse begrippen erg hoog, en een waar genoegen.
Plus de stedelijke dichtheid, die absoluut hoog genoemd kan worden in deze streek (Landgraaf, Sittard, Geleen, Maastricht, Heerlen, Kerkrade, Brunssum), staat mooi in contrast met de prachtige omgeving.
Op dat laatste punt moet ik Twente ook veel krediet geven, en al hebben we voor Nederlandse begrippen redelijke heuvels om onze stad liggen.
Ze zijn niet te vergelijken met die van Zuid-Limburg.

·
Registered
1,214 Posts
Mooie foto's. Mijn moeder komt er vandaan en ik kom zeker wel eens per maand in Zuid-Limburg. Inderdaad een uniek stukje Nederland (hoewel sommige grensdelen wel geannexeerd lijken door Duitsers :eek:hno: )

·
Zitterd veur ummer
2,097 Posts
Discussion Starter · #7 ·
@DvW
Ondanks dat de Eyserbosweg niet de langste en ook niet de steilste heuvel is van Zuid-Limburg, wordt de Eyserbosweg idd gezien als de zwaarste heuvel van Nederland. Met m'n fiets met 3 versnellingen heb ik wel eens in de omgeving gefietst, maar het nooit aangedurft om de heuvel te beklimmen. Wel soms te voet opgelopen (maar dat is ook wel heel wat makkelijker...)

@ff
Mocht je eens in Zuid-Limburg willen fietsen, dan kun je me rustig laten weten. Als inwoner van de streek ken ik wel wat leuke routes (wel m.n. in het noordelijke deel van Zuid-Limburg). Daarnaast maak ik ook wel eens graag een fietstocht, dus misschien kunnen we eens een tocht maken.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
@ff
Mocht je eens in Zuid-Limburg willen fietsen, dan kun je me rustig laten weten. Als inwoner van de streek ken ik wel wat leuke routes (wel m.n. in het noordelijke deel van Zuid-Limburg). Daarnaast maak ik ook wel eens graag een fietstocht, dus misschien kunnen we eens een tocht maken.
Aha, ik heb ook maar 3 versnellingen ^^ We spreken er nog wel over ;)

·
Banned
217 Posts
:cheers: I really enjoyed these photos, and they give a great taste of Holland. Thanks

·
Registered
5,885 Posts
Voor mij als hoge noordeling is het haast als kijken naar foto's van een buitenland. Toch Nederland, maar heel anders, hehe
Mooie natuur, leuke dorpjes en op Maastricht na steden die mij niet echt aanspreken. Maar mooie foto-serie.

·
Registered
1,367 Posts
Ik ben er een dikke maand geleden ook weer een weekeinde geweest (in Epen). Wat is het toch een fantastisch mooi gebied.
Bedankt voor deze fraaie reeks!

·
nymphomaniacal pigeon
2,690 Posts
Plus de stedelijke dichtheid, die absoluut hoog genoemd kan worden in deze streek (Landgraaf, Sittard, Geleen, Maastricht, Heerlen, Kerkrade, Brunssum), staat mooi in contrast met de prachtige omgeving.
Man oh man. Je snapt er werkelijk niks van. :eek:hno:

;)

@ Julesstoop

Buiten Epen richting het zuiden geweest? Omgeving rondom de gehuchten Terziet en Diependal, daar ging ik vroeger met mijn ouders altijd heen. We verbleven in een oude vakwerkhoeve in Diepdal.

Edit: De Woeste Hoeve (pics gevonden van i-net):

·
Registered
1,367 Posts
@1+2=3
Dit keer niet, maar vroeger ben ik daar wel eens geweest. Mijn ouders hadden toen een appartement/huisje gehuurd dat precies op de Nederlands/Belgische grens ligt. Heel mooi wandelen daar inderdaad. En een heel afgelegen gevoel, bijna Bretons ofzo.

·
Registered
1,881 Posts
Leuke serie en interessante beschrijvingen.
Favo = #17, mooi gebouw, en ook dat kunstwerk vind ik goed.

·
Registered
1,214 Posts
Buiten Epen richting het zuiden geweest? Omgeving rondom de gehuchten Terziet en Diependal, daar ging ik vroeger met mijn ouders altijd heen. We verbleven in een oude vakwerkhoeve in Diepdal.
Dat is inderdaad een mooi stuk. In die vakwerkhoeve woonde vroeger een oud vrouwtje, ben er nog eens ooit op de thee geweest. Inmiddels wonen er anderen in, maar je kunt er nog steeds overnachten. Altijd als ik er langs kom (toch zeker 1 a 2 keer per maand) is het volgeboekt. Zuid-Limburg wordt steeds populairder bij de 'Hollanders', dat merk je vooral in de lange weekenden. Dan zijn sommige wandelroutes net zo druk als de Kalverstraat :lol: Ook een mooie wandelroute is via de bosrand en Teuven (Belgie) naar kasteel Beusdael en dan via Sippenaken weer terug naar Epen. Dat kasteel is echt prachtig.

1 - 20 of 39 Posts