SkyscraperCity banner

1 - 20 of 64 Posts

·
Registered
476 Posts
Discussion Starter #1
Astronaut Donald Petitt nam vanuit het Internationaal Ruimtestation ISS deze foto van de (ruime) regio rond Antwerpen.

Centraal op de foto is uiteraard Antwerpen, met Zuidelijk de Noordrand van Brussel en helemaal Noordelijk kan je nog net Rotterdam zien opdoemen.
Zuidwestelijk van Antwerpen kan je nog Gent zien liggen, en ook de Brabantse stedenrij is makkelijk te herkennen.

De beroemde overdreven straatverlichting op Vlaamse wegen is ook duidelijk te herkennen, je kan bijna de grens tussen Vlaanderen en Nederland zien lopen door gewoon op de straatverlichting af te gaan :)

Donald Petitt in het ISS

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
En terecht, veiligheid gaat boven alles. Er zijn nog héél veel onverlichte en schaars verlichte wegen in Vlaanderen, dat heb ik op mijn nachtelijke fietstochten van vorige nacht en een week ervoor wel gemerkt. Het enige voordeel (?) van geen verlichting is dat je wat witte puntjes aan de hemel ziet.

·
The only way is up
83,373 Posts
^^ En een kleinere energierekening. In Nederland levert de verminderde verlichting trouwens geen stijgend aantal verkeersdoden op, dus zo onveilig hoeft het niet te zijn.

·
D’r is mor ain Stad!
3,395 Posts
ƒƒ;28160400 said:
En terecht, veiligheid gaat boven alles.
Terecht? Persoonlijk vind ik het weinig nut hebben dat in België snelwegen overal verlicht zijn... Sterker nog; wegen buiten de bebouwde kom hoeven (op kruispunten/splitsingen en scherpe bochten na) helemaal niet verlicht te worden. Dit komt het milieu ten goede en het scheelt ook nog eens ontzettend veel energie.

De onverlichte Nederlandse wegen zijn over het algemeen zelfs veiliger dan de verlichte Belgische wegen, dus een verlichte weg hoeft absoluut niet veiliger te zijn.

·
Just another user
4,934 Posts
ƒƒ;28160400 said:
En terecht, veiligheid gaat boven alles. Er zijn nog héél veel onverlichte en schaars verlichte wegen in Vlaanderen, dat heb ik op mijn nachtelijke fietstochten van vorige nacht en een week ervoor wel gemerkt. Het enige voordeel (?) van geen verlichting is dat je wat witte puntjes aan de hemel ziet.
Het voordeel van geen verlichting is dat je rem- en gevarenlichten duidelijk ziet. Overdreven verlichting zorgt alleen maar voor te kleine pupillen waardoor je bij het verlaten van de snelweg geen moer meer ziet en in de afrit van de bocht al crasht. Ik zie meer in LED verlichting in de vangrail zodat je de contouren van de weg goed kunt volgen en door het niet zien van deze lichtjes je ook weet dat iets het zicht op deze blokkeert.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Mooie foto, het verschil tussen Vlaanderen en Nederland is goed te zien. Niet alleen de snelwegen, maar ook dat in Nederland gelukkig véél compacter gebouwd wordt.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Het voordeel van geen verlichting is dat je rem- en gevarenlichten duidelijk ziet. Overdreven verlichting zorgt alleen maar voor te kleine pupillen waardoor je bij het verlaten van de snelweg geen moer meer ziet en in de afrit van de bocht al crasht. Ik zie meer in LED verlichting in de vangrail zodat je de contouren van de weg goed kunt volgen en door het niet zien van deze lichtjes je ook weet dat iets het zicht op deze blokkeert.
Met vangraillichtjes of reflecteerpalen (cfr. Duitsland) zie je geen moer van de omgeving (vlak naast de weg en zo), lijkt me ook belangrijk om weten.
Functioneel gezien begrijp ik dat een bepaalde lamp geen hele nacht moet branden als er één keer iemand voorbij rijdt. Op dat vlak moet een lamp met bewegingssensor sowieso mogelijk zijn, toch zeker in deze tijd.

Maar ik zie straatverlichting (en verkeerslichten) eerder als kunst, een aanvulling in het straatbeeld. Voor mij is verlichting iets artistieks, maar toch uniform. Over het algemeen vind ik de Belgische verlichtingspalen ook mooier dan de Nederlandse, en dat heeft niet alleen met vertrouwdheid te maken.
Het is ook handig om het soort weg aan te duiden: bvb. gele T-vormige lampen (van die hoge) voor autostrades, dubbele gele gebogen lampen voor expreswegen, enkele gele gebogen lampen voor gewestwegen, oranje voor andere (wijk- en regionale) hoofdwegen, blauwe voor woonstraten. Bij die 2 laatste ook verschillende armaturen per subcategorie. Zo vergroot je de herkenbaarheid van een weg en weet je op welk soort weg je bent.

Een heel belangrijk aspect is dat de meeste wegwijzers (in België althans) niet verlicht zijn, en dan biedt straatverlichting de enige uitkomst, dan ben je niks met reflectorpaaltjes en zou je de wegwijzers alleen kunnen lezen als je er toevallig met je koplampen op schijnt.
Daar had ik een klein jaar geleden ook last van toen ik van Ravensburg terug naar Dornbirn reed in het donker. Hierdoor ben ik verkeerd gereden, aangezien ik de pijlen niet kon lezen. Dan moest ik mijn fiets opheffen en mijn voorlicht erop richten, en dan kon ik het nog niet lezen. Gelukkig ging mijn licht niet met een dynamo, anders kon ik nog eens aan mijn wiel blijven draaien tot ik de pijlen kon lezen.

·
Bike It!
22,143 Posts
Die overdreven verlichting langs de Belgische wegen draagt inderdaad weinig bij tot de verkeersveiligheid. Belgen rijden dan gewoon 's nachts even hard als overdag, met zware ongevallen tot gevolg.
Uiteraard moeten dorps- en stadscentra steeds goed verlicht zijn, net zoals kruispunten en afritten.
De rest dient gewoon om de overtollige electriciteit van de kerncentrales te benutten. Energiereus Electrabel heeft daarvoor uitstekend lobbywerk verricht.
Het kan veilger zijn voor de fietsers, maar dan zie iki het geld van de overheid toch liever besteed worden aan veiliger fietsinfrastructuur.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
Met vangraillichtjes of reflecteerpalen (cfr. Duitsland) zie je geen moer van de omgeving (vlak naast de weg en zo), lijkt me ook belangrijk om weten.
Hier heb je wel gelijk in. In Duitsland zag ik ooit amper hoe scherp een bocht van een knooppunt was. Toen begreep ik meteen het nut van verlichting in NL op snelwegen.
Wat België teveel doet doet Duitsland te weinig.

Ik vind op verlichte snelwegen rustiger en relaxter rijden omdat je meer overzicht heb op de weg. Je kan verder kijken. Zeker als het druk is. Maar van mij hoeft ook niet alles verlicht te worden. Rechte stukken in gebieden waar amper mensen wonen hoeft van mij niet verlicht te worden.

·
D’r is mor ain Stad!
3,395 Posts
^^ Sowieso vind ik het onzin om in onbewoonde gebieden wegen te verlichten, of dit nu een snelweg of een B-weg is maakt verder weinig uit. Je hebt niet voor niets (groot) licht op je auto en soms zul je je snelheid iets moeten aanpassen op de situatie. Ik ben dan ook blij met de situatie in Nederland; verlichting waar het nodig is en verder niet. ;)

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Dan hoop ik dat jullie echt overal wegmarkeringen hebben. Hier in de omgeving van Diepenbeek (en hier niet alleen) zijn er dikwijls landwegen die enkel uit een lap asfalt bestaan, waardoor je je dus niet kan oriënteren. En o ja, er zijn niet alleen fietsers met vast licht, sommigen hebben een dynamo en moeten dus blijven trappen om wat te zien ;) Ook 's nachts fiets ik graag door onbewoonde gebieden, morgenavond moet ik zelfs sowieso door eentje. Gelukkig hebben wij lintbebouwing :banana:

·
Registered
4,042 Posts
ƒƒ;28198048 said:
Gelukkig hebben wij lintbebouwing :banana:
Hoe kan je nou gelukkig zijn met lintbebouwing? Daar kan ik me nou echt niks bij voorstellen. Ik vind het enorm zonde van het landschap, want alles lijkt in dat geval te worden opgeofferd aan bebouwing (dat is vrij vaak het resultaat daarvan). Dorpen en steden zijn niet meer duidelijk te herkennen, want alles loopt in elkaar over zodat een grote ondefinieerbare brij aan bebouwing ontstaat.

Kan je misschien aangeven wat jij er wel bijzonder aan vindt?

·
Bike It!
22,143 Posts
Ik hoop maar dat ff dat ironisch bedoelde.
Aan lintbebouwing is geen enkel voordeel. Noch estetisch, noch voor het milieu, noch voor de natuur, noch voor de economie, noch voor de verkeersveiligheid enz...
Lintbebouwing is de grootste schande van België.

1 - 20 of 64 Posts