SkyscraperCity banner
1 - 13 of 13 Posts

·
Registered
4,594 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Ik vertoef met een groepje een aantal weken in het zuidwesten van Hongarije. Van te voren hadden we geen idee wat we er van moesten verwachten. We zijn hier sinds zaterdag en we vermaken ons prima. We zitten in een groot huis met een zwembad. Zuidwest Hongarije is een dunbevolkt gebied met een heel afwisselend landschap. Er zijn grote uitgestrekte glooiende landschappen maar ook een bebost laaggebergte met toppen tot 700 meter. De mensen zijn heel vriendelijk, het weer is uitstekend (zonnig met 25 tot 35 graden) en het eten is ook lekker. Wij vinden het hier een stuk welvarender dan we hadden gedacht: de grote wegen zijn goed, de binnenwegen wat minder, maar daar wordt ook aan gewerkt. De dorpjes zijn meestal heel netjes, maar ietwat saai.

Ondanks dat het best welvarend is hebben de mensen een compleet andere levensstijl: in de dorpjes heeft iedereen nog een eigen moestuin en er hangt een hele relaxte sfeer hier. De dorpsgemeenschappen zijn volgens mij nog heel hecht, maar buitenstaanders worden hartelijk ontvangen. Hier leven ook veel zigeuners, vaak in slechtere huisjes buiten het dorp, deze mensen zijn heel vriendelijk en we hebben er totaal geen last van gehad.

Lang genoeg getypt, hieronder volgen een aantal foto's van Váralja -een heel klein dorpje op het platteland dat tegen het zogenaamde Mecsekgebergte ligt- het is volgens mij een typisch Hongaars dorpje. Daarna volgen een aantal foto's van Pécs, een provinciestad met ongeveer 160.000 inwoners.

Váralja en omgeving:
#1 We beginnen in het "centrum" van Váralja:

Mainstreet Váralja by fotovandaag, on Flickr

#2 Door het dorp loopt een beekje, deze is echter helemaal drooggevallen. Het is hier al wekenlang droog en het is al wekenlang boven de 30 graden geweest. Deze week is het met een graadje of 27 iets koeler:

Dry stream bed by fotovandaag, on Flickr

#3 De kerk vanaf een zijstraatje, we gaan het dorp uit om het nabijgelegen bos te verkennen:

Church in Váralja by fotovandaag, on Flickr

#4 Een straatje:

Street in Váralja by fotovandaag, on Flickr

#5 Ondanks de droogte en de hitte zijn de bossen nog aardig groen. De bossen zijn heel uitgestrekt en we vonden veel sporen van wilde dieren. We zagen ook mooie roofvogels en allerlei soorten bijzondere vlinders:

Woods around Váralja by fotovandaag, on Flickr

#6 Via de bossen kwamen we op de heuvels:

Hills around Váralja by fotovandaag, on Flickr

#7 Váralja vanaf bovenaf:

Váralja from the hills by fotovandaag, on Flickr

#8 Één of ander gehucht verderop, die namen zijn moeilijk te onthouden:

Another small town by fotovandaag, on Flickr

Via de bossen en de heuvels liepen we in een rondje richting de andere kant van het dorpje, we kwamen toen langs een wijkje waar volgens ons zigeuners moeten wonen. De huizen zien er een stuk minder uit dan in het dorp. De mensen die er woonden hadden ook een veel donkerder uiterlijk dan de mensen in het dorp.

Gypsies by fotovandaag, on Flickr

#10 Een clustertje woningen:

Bad part of Váralja by fotovandaag, on Flickr

#11 Het wijkje was via een landweggetje te bereiken, op dat weggetje liepen allemaal ezels en geiten.

Donkey and goat by fotovandaag, on Flickr

Pécs
Pécs is met een 160.000 inwoners de grootste stad in het dunbevolkte gebied. De stad ziet er heel schoon en verzorgd uit, het heeft mediterraanse sferen door de gekleurde gebouwen. Naast de leuke bouwwerken en wat winkels is er verder niet heel veel te beleven, het heeft op ons de indruk van een ietwat slaperig provinciestadje gegeven:

#12 De winkelstraat met terrasjes:

Pécs shopping street by fotovandaag, on Flickr

#13 Theater:

Pécs city hall by fotovandaag, on Flickr

#14 Winkelstraat met het stadhuis (dat torentje):

Pécs city centre 3 by fotovandaag, on Flickr

#15 Mainsquare van Pécs. Er zijn Byzantijnse bouwwerken. Die koepel is ook gebruikt als moskee tijdens de Ottomaanse bezetting. In Pécs zijn door de Ottomaanse bezetting nog steeds relatief veel moslims:

Pécs city centre 2 by fotovandaag, on Flickr

#16 De stad is kleurrijk en ziet er vrolijk uit:

Pécs city centre by fotovandaag, on Flickr

Dat was het even voor vandaag, ik plons een zwembad weer even in;). Binnenkort andere Hongaarse dorpen en steden en ook Budapest natuurlijk. Budapest is veruit de grootste stad van het land en zal een ander Hongarije zijn dan we hier beleven.

·
Registered
1,300 Posts
Dat ziet er goed uit idd! Toch ook nog maar es die kant op. Ben 2 x in Budapest geweest en dat vond ik echt 1 van de leukste steden waar ik geweest ben. Mss ook idd omdat je er vooraf niet zoveel van verwacht (in die tijd las ik me helemaal niet in vantevoren maar boekte ik gewoon en liet me verrassen)

Pecs is al een heel oude stad heb ik me laten vertellen. En (ja komt ie weer) komt ook voor op de Unesco lijst. http://whc.unesco.org/en/list/853. Niks van gezien? zo ja dan verwacht ik natuurlijk wel een fotootje in het unescodraadje ;)

·
mentula agricolæ vulgaris
1,330 Posts
Jaj de szép Magyar községet!

Lekker onthaasten daar. Heel Hongarije ziet er volgens mij hetzelfde uit.

·
MP
10,113 Posts
Fijne Midden-Europese gezapigheid :) De moskee op foto 15 lijkt een hoge minaret te hebben, maar beter kijken leert dat 't een zendmast is, grappig.

Van de woordkeuze "mainsquare" snap ik dan weer niks. Zo noemen ze dat in Hongarije vast niet (dat is daar fö ter of zo), waarom zou je dan een Engels woord gaan gebruiken? Je hoort ook mensen praten over de "Old town" van Warschau, wat is dat toch voor malle mode.

·
1,330 Posts
Engels beheersen de Hongaren over het algemeen matig, zeker in een wat naar binnen gekeerd gewest als het zuidwesten. En het is fő tér. Hoofdplein.

·
Registered
4,594 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
Ik weet niet hoe dat plein heet, ik heb het proberen op te zoeken en kwam alleen "main square" tegen, vandaar dat ik het zo maar even heb genoemd.

Vandaag zijn we op een nog hogere heuvel geweest nabij Váralja:
#17 Nog maar een keer de kerk, nu een keer via een ander kiekje:

Church Váralja 2 by fotovandaag, on Flickr

#18 Er groeiden ondanks de droogte van allerlei soorten bloemen op de helling:

Flowers by fotovandaag, on Flickr

#19 Nog een keer het dorpje:

Váralja by fotovandaag, on Flickr

#20 Af en toe wat uitproberen:

Top of the hill by fotovandaag, on Flickr

#21 Het Mecsekgebergte:

Mecsek mountains by fotovandaag, on Flickr

#22 Het pad naar boven:

Untitled by fotovandaag, on Flickr

#23 Om een beeld te krijgen van een straat in Váralja:

Untitled by fotovandaag, on Flickr

·
Registered
12,442 Posts
Het landschap vind ik eerlijk gezegd niet spectaculair. Het soort heuvellandschappen dat je in heel Europa tegenkomt. De steden zien er mij óók niet geheel uniek uit. Maar charmant is het wel. Bijkomende charme aan Hongarije is de afwijkende taal.

·
Registered
4,594 Posts
Discussion Starter · #9 ·
^^Klopt helemaal. Hongarije is vooral een plek waar je lekker tot rust kan komen. Nogmaals de mensen zijn heel vriendelijk en gastvrij. De dorpen en steden zijn niet heel gezellig, er zijn bijvoorbeeld weinig terrasjes. Wij hebben een leuke vakantie hier, maar we zullen hier niet een tweede keer komen denk ik.

Nog wat foto's van Szekszárd, ook al een ietwat saai (maar wel redelijk verzorgd) provinciestadje:
#24 De stad heeft wel een leuk kerkje:

Church Szekszárd (Hungary) by fotovandaag, on Flickr

#25 Nog twee keer:

Church Szekszárd by fotovandaag, on Flickr

Church Szekszárd 2 by fotovandaag, on Flickr

#27 Vanaf het hoofdplein:

Church Szekszárd by fotovandaag, on Flickr

#28 In veel Hongaarse stadjes kom je vaak imposante overheidsgebouwen tegen. In Szekszárd staat dit imposante neoclassicistische gebouw, volgens mij is het een gemeentehuis of een overheidsgebouw van een provincie of een district:

Countyhouse in Szekszárd by fotovandaag, on Flickr

Donderdag 19 juli zijn we bij het Balatonmeer geweest, het was met een graadje of 35 heet. Dan is het Balatonmeer wel verfrissend. De omgeving van het meer is mooi, maar ontzettend toeristisch. Het meer zelf is niet super schoon en ook hiervoor hoef je niet 1400 kilometer te reizen, om lekker aan het strand te liggen kun je beter naar Kroatië. Maar goed het land(schap) en Hongaarse cultuur leren kennen is voor mij wel de moeite waard, verder vind ik de mensen heel vriendelijk en hun manier van leven spreekt mij wel aan. Genoeg getypt, hier nog een aantal foto's van het Balatonmeer:

#29 De Hongaarse costa's:

Summer at Balaton (Hungary by fotovandaag, on Flickr

#30 Het is een heel ondiep meer, in het midden maximaal 3 meter. Je kunt heel ver het meer inlopen. Met wekenlang 30+ en de vele toeristen is het ook niet gek dat het meer viezig begint te worden.

Balaton by fotovandaag, on Flickr

·
1,330 Posts
Balaton, smerige modderpoel... :p Probeer eens wat van de wijnboertjes aan de noordoever. Kun je proeverijen doen en als je het lekker vind kun je 2-literflessen meenemen naar huis. Mijn flessen zijn alweer bijna leeg.

·
Registered
4,594 Posts
Discussion Starter · #11 · (Edited)
^^Smerige moederpoel vind ik wat overdreven;) Maar het is inderdaad niet het mooiste en schoonste meer, de waterkwaliteit van het Gardameer lijkt me nog beter en de omgeving en de dorpjes zijn daar sowieso een stuk mooier.

Maar we vermaken ons nog steeds heel goed ondanks de tegenvallende dorpjes en stadjes. De mensen zijn supervriendelijk en gastvrij. Afgelopen zaterdag kwamen we een bruiloft tegen, het hele dorp was uitgelopen voor de bruiloft en er werd ons van alles in de hand gedrukt waaronder heerlijke zelfgemaakte cake en een paar flessen wijn die van wijnboertjes uit de streek kwamen. De wijn was heerlijk. Voor vanavond zijn we uitgenodigd voor een etentje bij de buren, ze gaan Hongaars koken, ik ben benieuwd.

In ieder geval nog een aantal foto's. Gisteren was de eerste mindere dag wat weer betreft, 's morgens regende het licht en het was met een graadje of 23 "koel". Een goede dag om Pécs nog een keer te bezoeken, we hadden namelijk de helft van de stad nog niet gehad. Vandaag is het alweer zonnig en zal het wel weer richting de 30 graden gaan:):

Een aantal foto's van de parade die aan de bruiloft vooraf ging:
#31 Ze droegen klederdracht wat een beetje Zuid Duits aandeed:

Hungarian wedding by fotovandaag, on Flickr

#32 Later kwamen de ietwat oudere dames, maar altijd een vriendelijke glimlach op de gezichten:

Hungarian weddig 2 by fotovandaag, on Flickr

#33 De lokale fanfare sloot de stoet:

Hungarian wedding 3 by fotovandaag, on Flickr

Gisteren (zondag 22 juli) hebben we Pécs weer bezocht. 's Morgens was er een hele grote markt waar echt van alles te koop is.

Market Pécs by fotovandaag, on Flickr

#35 Heel veel verse groenten, volgens mij hebben bijna alle Hongaren een eigen moestuin:

Market Pécs 3 by fotovandaag, on Flickr

De markt was opgedeeld in een voedsel, kleding en zelfs (levende) dieren. Ergens achter op de markt werden zelfs puppies verkocht. De meeste puppies zagen er redelijk uit, maar sommige waren veel te jong, echt belachelijk. Wie smelt er niet voor:

Market Pécs 4 by fotovandaag, on Flickr

Later die dag zijn we het centrum ingegaan om de rest van de stad te bekijken:
#36 Ik heb eindelijk ontdekt dat dit het "Széchenyi-plein" heet:

Széchenyi square by fotovandaag, on Flickr

#37 Als je verder het oude centrum in loopt kom je in een gedeelte waar minder winkels zijn maar de gebouwen interessanter worden:

Pécs by fotovandaag, on Flickr

#38 Dit was vroeger een moskee, vandaag de dag wordt het als kerk gebruikt. Officieel heet het "Gázi Kászim pasa dzsámija":

Gázi Kászim pasa dzsámija by fotovandaag, on Flickr

#39 We gaan verder noordelijker. De stad ligt aan de voet van het Mescekgebergte en een deel van het centrum ligt al op de stijle hellingen. De noordelijke buitenwijken liggen echt tegen de stijle hellingen aangeplakt. Sommige straatjes geven een San Francisco gevoel (of Istanbulgevoel;)). Eerst nog interessant gerenoveerd pand:

Hotel Arkadia by fotovandaag, on Flickr

#40 Er zijn veel van dit soort trappetjes:

Pécs 9 by fotovandaag, on Flickr

#41 Als je een beetje hoger op de berg komt kom je de Dom tegen, deze ligt echt aan de rand van het centrum, het is een indrukwekkende verschijning:

De Dom van Pécs by fotovandaag, on Flickr

De Dom van Pecs 2 by fotovandaag, on Flickr

#43 De hoofdingang:

De hoofdingang van de Dom by fotovandaag, on Flickr

#44 Als je dichtbij de kerk staat zie pas hoe indrukwekkend het gebouw is. Men is in de 4e eeuw al begonnen met een klein gebouwtje en het bouwwerk is steeds verder uitgebreid:

De Dom vanaf de zuidkant by fotovandaag, on Flickr

#45 Dit soort lommerijke straten vind je rondom de Dom:

Street in Pécs 3 by fotovandaag, on Flickr

#46 Nog een keer het Széchenyi-plein met het stadhuis:

Cityhall Pécs by fotovandaag, on Flickr

Na de stadswandeling hebben we de auto gepakt en zijn we naar een TV toren gereden die op een berg net buiten Pécs staat. Aan de kant van Pécs begint het Mecsekgebergte heel plotseling en het gebergte lijkt een muur vanaf Pécs. De weg naar de TV toren -deze staat op een top- is echt heel stijl. De berg waar de toren op staat is ruim 500 meter, de toren zelf is 175 meter hoog, het uitzicht over de stad en het omliggende gebergte is fenomenaal. De TV toren is op foto 15 te zien.

#47 De schaduw:

shadow of TV-Tower near Pécs by fotovandaag, on Flickr

#48 De stad met op de voorgrond boomrijke en welvarende buitenwijken (het Beverly Hills van Pécs):

Pécs from TV-tower 2 by fotovandaag, on Flickr

#49 Ingezoomd op het centrum:

Pécs from TV-tower by fotovandaag, on Flickr

#50 Het Mecsekgebergte, het gebergte kun je een beetje met de Eifel en de Ardennen vergelijken, het is alleen wat steiler:

Mecsekmountains from TV-Tower Pécs by fotovandaag, on Flickr

#51 We zijn terug gereden via Orfu, daar liggen ook wat stuwmeertjes:

Orfu lakes by fotovandaag, on Flickr

·
Registered
4,594 Posts
Discussion Starter · #13 · (Edited)
Na ruim 3 weken Hongarije weer terug in het kille en grijze Nederland. Ik ben heel blij dat ik Hongarije heb leren kennen. Ondanks de ietwat saaie dorpen en provinciesteden vind ik het een heel fijn land, dat komt vooral door de mensen en hun manier van leven. De meeste mensen zijn zelfvoorzienend, ze hebben hun eigen groentetuin vaak met wat vee. In die tuintjes wordt van alles verbouwd. Er zijn overal veel fruitbomen. In principe hoeven de mensen niet eens naar de supermarkt. De Hongaren zijn heel gastvrij, we zijn een paar keer uitgenodigd om bij mensen thuis te eten en dit hebben we ook gedaan, de ene keer had de vrouw des huizes een haan geslacht en er soort goulash van gemaakt en andere keer kregen we een gerecht van varkensvlees, alles wat we kregen was uit eigen tuin. Ook zijn we bij een wijnproeverij geweest, ik heb niet veel verstand van wijn, ze hadden veel droge witte wijn, smaakte goed trouwens. Verder zijn Hongaren heel bewust van hun omgeving en duurzaam bezig, het is echt not done om eten weg te gooien en je vindt geen vuiltje op straat, de steden en de dorpen zien er over het algemeen brandschoon uit (dat is i.i.g. in Zuidwest Hongarije en Budapest zo).

Genoeg getypt, hieronder volgen nog een aantal foto's van een dorpje en nog een aantal van het Mecsekgebergte:

#52 We zijn nog bij een dorpsfeest geweest van een gehuchtje -"Kismányok"- in de buurt van ons vakantiehuis. Ook daar werden we hartelijk ontvangen en kregen we goulash en palenka's (fruitschnaps). Deze man stond er op dat we een rondleiding kregen met paard en wagen door het dorp en omgeving:

Met de taxi in Hongarije by fotovandaag, on Flickr

#53 We naderen het "centrum" van Kismányok:

Kismányok 1 by fotovandaag, on Flickr

#54 Katholieke kerk:

Catholic church Kismányok by fotovandaag, on Flickr

#55 Er wordt veel paardgereden, het dorpsfeest leek een beetje een feestje in het wilde westen:

Dorpsfeest Kismányok by fotovandaag, on Flickr

Een paar dagen later zijn we 's morgens heel vroeg op gestaan om een wandeling te maken diep in de bossen van het Mecsekgebergte. Dit is een laaggebergte, de hoogste bergen zijn 650 meter hoog. Ondanks zijn geringe hoogte is de bergrug wel een opvallend verschijnsel in het lagere en vlakkere omliggende land. Er leven heel veel wilde dieren. We hebben heel veel dieren gehoord, maar het is moeilijk om ze echt te zien, toch hebben we een heel groot damhert gezien en 4 wilde zwijnen.

#56 Veel beukenbossen

Woods Mecsekmountains by fotovandaag, on Flickr

#57 Er liepen verschillende beekjes door het bos. Ondanks de wekenlange droogte was het bos heel groen en stond er nog wel wat water in de beekjes:

Stream in Mecsekmountains by fotovandaag, on Flickr

#58 De bossen zijn heel uitgestrekt en er zijn weinig mensen, ideaal dus voor wilde dieren:

Beech by fotovandaag, on Flickr

#59 Er waren veel van dit soort watervalletjes:

waterfall by fotovandaag, on Flickr

#60 Het riviertje heeft een dal uitgesleten en hier komen interessante rotsformaties aan de oppervlakte:

Rotsformatie by fotovandaag, on Flickr

Midden in het bos lag een piepklein dorpje dat alleen via grindpadden te bereiken was. Het leek net een sprookjesdorp (of een dorp uit een horrorfilm met gemuteerde mensen;)). Het dorpje is gesticht door Duitse immigranten. Er zijn door de eeuwen heen veel Duitsers naar Hongarije getrokken of zelfs door leiders aangetrokken omdat ze goede arbeiders en handelaren zouden zijn, verder ook om dunbevolkte gebieden te bevolken met Christenen om een buffer te creëren tegen de Islamisering op de Balkan. Heel veel dorpen in Zuidwest Hongarije hebben naast een Hongaarse naam ook een Duitse naam, zo heet nabijgelegen Óbánya "Glashutte" en Kisújbánya "Neu Glashutte", beide dorpen zijn dus door Duitse immigranten gesticht, de Duitse immigranten waren vooral glasblazers.

#61 Kisújbánya is niet meer dan een kerk op een heuveltje met wat boerderijen eromheen. De kerk:

Church Kisújbánya 1 by fotovandaag, on Flickr

Church Kisújbanya 2 by fotovandaag, on Flickr

#63 Dit naambordje geeft aan dat we onze bestemming bereikt hebben:

Kisújbánya by fotovandaag, on Flickr

#64 Op een van de toppen:

Mecsekmountains 4 by fotovandaag, on Flickr

#65 Die grond moet heel goed vocht kunnen vasthouden want het is al weken lang (misschien wel maandenlang) droog in dit gebied, daarnaast is het iedere dag 30 graden of warmer:

Mecsekmountains 5 by fotovandaag, on Flickr

#66 Die dag was het ook heet, 35 graden, in de bossen was het wel lekker koel:

Bomen by fotovandaag, on Flickr

#67 Restaurantjes zijn heel moeilijk te vinden. Uiteindelijk hadden we in een groot gebied met tientallen dorpjes drie goede adresjes waar je best aardig kon eten. Met drinken kost deze maal nog geen €5!:

Food by fotovandaag, on Flickr

#67 Zaterdag zij we terug gereden naar Holland;). We zijn 's avonds om 8 uur weggereden en kwamen rond het middaguur aan. 's Morgens toen het licht werd konden we genieten van de Duitse berglandschappen, dit is in de buurt van Kassel, in de dalen hing nog mist:

German hills by fotovandaag, on Flickr

Dit was dan echt Zuidwest Hongarije, deze week volgt er een serie over de geweldige stad Budapest, bedankt voor het kijken.

1 - 13 of 13 Posts