SkyscraperCity banner

1 - 11 of 11 Posts

·
Registered
4,036 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Zoals je kon lezen in deel 4, ik was eerst van plan om LA achter de de foto's van de Pacific Coast highway te plakken, maar ik kwam er al vrij snel achter dat die serie dan wel heel lang ging worden, vandaar een aparte serie over LA. Echter de benummering gaat wel door, te lui omdat allemaal aan te passen;) Ook is in de andere delen te lezen dat ik een rondreis gemaakt heb etc.

Nog even kort over LA:
Los Angeles is precies zoals ik me had voorgesteld: leuk om een keer te zien. Het is niet echt een stad maar meer een groot stedelijk gebied met een verzameling van allemaal steden die veelal verbonden zijn met grote snelwegen. De “bekende” toeristische kiekjes waren leuk om een keer te zien, maar ook niet meer dan dat. Badplaatsen als Santa Monica en Venice Beach waren wel heel plezierig, vooral Venice Beach heeft mij aangenaam verrast.

De foto's:

#114 Vanaf Ventura kwamen er steeds meer steden en voorsteden. Op een gegeven moment hebben we een afslag genomen om een kijkje te nemen in Malibu. Malibu was leuk om te zien, het is een aangenaam oord, ik snap wel dat de rijke Hollywoodsterren hier een huisje kopen:

IMG_9966 by fotovandaag, on Flickr

IMG_9969 by fotovandaag, on Flickr

#116 Babewatch:

IMG_9970 by fotovandaag, on Flickr

IMG_9972 by fotovandaag, on Flickr

#118 Het is een prachtige surflocate:

IMG_9974 by fotovandaag, on Flickr

IMG_9979 by fotovandaag, on Flickr

#120 Het strand is vrij smal, zal wel hoog water zijn geweest. Ook hier zijn de golven hoog:

DSC05298 by fotovandaag, on Flickr

DSC05300 by fotovandaag, on Flickr

#122 David Hasselhoff en Pamala Anderson hadden die dag geen dienst:

DSC05304 by fotovandaag, on Flickr

DSC05305 by fotovandaag, on Flickr

#124 Na Malibu zijn we via een kustweg doorgereden naar Santa Monica om steeds verder in de metropool Los Angeles te duiken:

IMG_9982 by fotovandaag, on Flickr

IMG_9985 by fotovandaag, on Flickr

#126 Santa Monica is tevens het eindpunt van de bekende route 66.

IMG_9989 by fotovandaag, on Flickr

#127 Californië zoals velen dat voor ogen hebben door series als Baywatch:

IMG_9991 by fotovandaag, on Flickr

IMG_9993 by fotovandaag, on Flickr

IMG_9994 by fotovandaag, on Flickr

#130 Wat "hoogbouw":

IMG_9998 by fotovandaag, on Flickr

DSC05308 by fotovandaag, on Flickr

DSC05312 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0001 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0005 by fotovandaag, on Flickr

#135 Je kunt vinden wat je wilt van dit soort oorden, het is er best aangenaam en relaxt:

IMG_0006 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0007 by fotovandaag, on Flickr

#137 Huisjes aan het strand, geen fijne plek tijdens een tsunami. Tsunami's zijn best reeël hier:

IMG_0008 by fotovandaag, on Flickr

#138 Barby en Ken hebben hier ook een optrekje:

IMG_0013 by fotovandaag, on Flickr

#139 Santa Monica boulevard:

DSC05321 by fotovandaag, on Flickr

#140 Miami aan de Grote Oceaan;):

DSC05324 by fotovandaag, on Flickr

DSC05329 by fotovandaag, on Flickr

DSC05331 by fotovandaag, on Flickr

#144 Toen begon het stedelijke (of eigenlijk meer het snelweg) avontuur Los Angeles. Op ieder moment van de dag sta je in files langzaamrijdend verkeer, gelukkig was ons hotel aan de goede kant van de stad (bij LAX in de buurt). In de verte de hoogbouw van "Century City", een van de weinig hoogbouwgebiedjes van deze metropool:

IMG_0020 by fotovandaag, on Flickr

#145 Kilometers lang dit soort "gedoe", doet mij een beetje denken aan de ring van Parijs:

IMG_0021 by fotovandaag, on Flickr

We zijn die avond veilig aangekomen bij ons hotel nabij LAX.

#146 De volgende dag zijn we met de auto naar Hollywood en Beverly Hills gegaan. Openbaar vervoer is in LA zeer matig en de stad is echt gericht op de auto. Met het OV kun je waarschijnlijk niet eens bij Hollywood komen (of je bent 3 dagen onderweg), ook in LA aardig wat hoogteverschillen:

IMG_0025 by fotovandaag, on Flickr

#147 Beverly Hills, leuke optrekjes, maar geef mij Manhattan maar;):

IMG_0028 by fotovandaag, on Flickr

#148 Hollywood was leuk om een keer te zien, niet meer dan dat:

IMG_0031 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0035 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0042 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0051 by fotovandaag, on Flickr

#152 Dit gebouw heeft het al vaak moeten ontgelden in menig apocalyptische film;)

DSC05335 by fotovandaag, on Flickr

#153 Hollandwood;) Goed bezig die man:

DSC05339 by fotovandaag, on Flickr

#154 Ja we zijn echt in Hollywood, maar ik kan niet zeggen dat dit nou de ervaring van m'n leven is;)

DSC05340 by fotovandaag, on Flickr

DSC05345 by fotovandaag, on Flickr

DSC05348 by fotovandaag, on Flickr

DSC05349 by fotovandaag, on Flickr

#158 Don't hassel the Hoff, was er niet een of andere Haagse forummer die ooit een draadje aan deze held heeft gewijd?

DSC05353 by fotovandaag, on Flickr

#159 Kermis, na een uurtje was het goed geweest hier:

DSC05361 by fotovandaag, on Flickr

#160 Vrij nieuw winkelcentrum, volgens mij proberen ze Hollywood weer wat uit het slop te halen, eerlijk is eerlijk, dat lukt aardig. Sommige stukken waren nog wel wat vervalen, maar de meeste stukken waren aardig levendig, een paar jaar geleden schijnt dat wel anders geweest te zijn:

DSC05362 by fotovandaag, on Flickr

DSC05365 by fotovandaag, on Flickr

DSC05366 by fotovandaag, on Flickr

DSC05369 by fotovandaag, on Flickr

DSC05371 by fotovandaag, on Flickr

#165 Den Haag!! O nee toch niet, Century City;) Hollandse toestanden daar in Los Angeles;)

DSC05372 by fotovandaag, on Flickr

#166 De lucht schijnt er heel gezond te zijn;)

DSC05379 by fotovandaag, on Flickr

#167 Downtown LA, de skyline is vrij bescheiden vergeleken met Manhattan;), de skyline is in ieder geval wel lekker compact:

DSC05380 by fotovandaag, on Flickr

#168 Vanaf Griffith-observatorium, een sterrenwacht. Lijkt me moeilijk sterrenkijken met die zee van licht en die dikke laag smog.

DSC05383 by fotovandaag, on Flickr

DSC05387 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0066 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0070 by fotovandaag, on Flickr

#172 LA:

IMG_0073 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0076 by fotovandaag, on Flickr

#174 Nog even Beverly Hills rijdend verkennen, tja je moet je aanpassen aan de lokale bevolking he;):

IMG_0098 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0103 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0107 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0114 by fotovandaag, on Flickr

#178 Rodeo Drive, het shopmecca van the rich and the famous:

IMG_0118 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0121 by fotovandaag, on Flickr

#180 Via Century City rijden we weer naar ons hotel:

IMG_0124 by fotovandaag, on Flickr

#181 Voordat we het in de gaten hadden waren we alweer langs het hoogbouwgebiedje, het was niet de moeite waard om uit te stappen.

IMG_0133 by fotovandaag, on Flickr

#182 Venice Beach was een aangename verrassing. Venice Beach had het Venetië van Amerika moeten worden, is nooit wat geworden. De boulevard daarentegen is wel een hip gebied geworden. Sommige stukken vond ik best vervallen, maar sommige zullen dat hip noemen. Er hing een alternatief en relaxt sfeertje en is niet zo "gemaakt" en gelikt als Santa Monica:

IMG_0135 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0136 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0143 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0146 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0148 by fotovandaag, on Flickr

#187 Ook hier veel muurschilderingen:

IMG_0150 by fotovandaag, on Flickr

#188 Veel muziekbands (vooral rockgroepen) zijn hier ontstaan of hebben zich in dit gebied gevestigd. Er zijn ook veel kunstenaars. Hier is al menig rage ontstaan, bijvoorbeeld het fitnessen

IMG_0154 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0156 by fotovandaag, on Flickr

#190 Dit schijnt een gouverneur te zijn geweest;)

IMG_0159 by fotovandaag, on Flickr

DSC05402 by fotovandaag, on Flickr

DSC05403 by fotovandaag, on Flickr

#193 Flaneren over de boulevard en mensen kijken (en gezien worden;)) is hier een van de belangrijkste bezigheden

DSC05404 by fotovandaag, on Flickr

#194 Tiësto in Hollywood en nu dit, "vernederlandsing" van de Amerikaanse cultuur vind je tegenwoordig op iedere straathoek, het zou verboden moeten worden;)

DSC05411 by fotovandaag, on Flickr

DSC05413 by fotovandaag, on Flickr

DSC05414 by fotovandaag, on Flickr

#197 Venice Beach is in veel opzichten een kleurrijke wijk:

DSC05415 by fotovandaag, on Flickr

DSC05418 by fotovandaag, on Flickr

#199 Het was weer een mooi dagje aan de westcoast. Voordeel van smog is dat je mooie zonsondergangen hebt;):

IMG_0163 by fotovandaag, on Flickr

De volgende dag zijn we richting Palm Springs gegaan, 's morgens hebben we downtown LA nog even meegepakt. Als liefhebber van wolkenkrabbers kun je daar natuurlijk niet zomaar aan voorbij rijden ondanks dat het geen Manhattan of Chicago is. Zoals gezegd en misschien bekend is downtown LA niet het meest interessante stukje: het is een zakelijk gebied met vooral kantoortorens en niet al te levendig. Er staan in en rondom downtown wel wat interessante (grote) projecten in de planning o.a. met woon- en multifunctionele gebouwen, misschien dat die projecten voor wat meer leven kunnen zorgen. Ondanks ietwat saaie karakter zijn de wolkenkrabbers gewoon indrukwekkend en gaaf om van dichtbij te zien.

#200 Van veraf lijkt de skyline niet veel, dat komt ook een beetje omdat het vaak heiig is en je niet echt in de gaten dat het tientallen kilometers verder ligt, maar als je dichterbij komt wordt het best indrukwekkend. Downtown of "CBD" bestaat uit enkele tientallen wolkenkrabbers grofweg tussen 150 en 300 meter:

Driving into downtown LA by fotovandaag, on Flickr

#201 Die toren aan de linkerkant op de voorgrond is de Ritz-Carlton en is de nieuwste aanwinst. Een van de weinige hoge gebouwen (202 meter) die de afgelopen jaren in downtown is gebouwd.

IMG_0178 by fotovandaag, on Flickr

Er staat 1 supertall gepland: de zogenaamde Wilshire Grand Tower, het zal met de dankrand op ruim 300 meter net iets lager worden dan de US Banktower, gaat wel impact geven op de compacte skyline:

Bron: http://archpaper.com/

IMG_0187 by fotovandaag, on Flickr

#203 260 meter, schoon aan de haak:

IMG_0192 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0194 by fotovandaag, on Flickr

#205 Jaren '70 stijl hoeft niet lelijk te zijn:

IMG_0200 by fotovandaag, on Flickr

#206 Bibliotheek:

Downtown Los Angeles by fotovandaag, on Flickr

IMG_0195 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0196 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0198 by fotovandaag, on Flickr

#210 Wie is er in GTA niet met een parachute van afgesprongen;)

IMG_0201 by fotovandaag, on Flickr

#211 Zakelijkheid troef:

IMG_0202 by fotovandaag, on Flickr

#212 Die twee torens zijn wel lekker strak:

IMG_0203 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0207 by fotovandaag, on Flickr

#214 Ook hier lekker veel glas, ik houd wel van dit soort strakke torens:

IMG_0208 by fotovandaag, on Flickr

#215 Niet alleen Rotterdam of La Defence hebben slechte plinten:

IMG_0210 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0212 by fotovandaag, on Flickr

IMG_0217 by fotovandaag, on Flickr

#218 Na downtown LA zijn we weer richting de woestijn gegaan. Er hing aan de zuidoostkant van LA veel smog door een grote bosbrand die bij Palms Springs woedde.

IMG_0219 by fotovandaag, on Flickr

Dat was LA. Er volgt nog een deel, deze zal over Joshua Tree National Park, Scottsdale en the Grand Canyon gaan. Commentaar is altijd welkom. Tot zo ver bedankt voor het kijken!

·
德明
5,413 Posts
Bij het zien van foto's van LA heb ik niet het idee dat ik naar een wereldstad kijk en een stedelijk gevoel krijg ik er al helemaal niet bij. Behalve de stranden lijkt LA me ook weinig leefbaar. Er zullen wel genoeg voorzieningen zijn, maar een brood en de krant wil je toch om de hoek kopen? Of pakt men daadwerkelijk voor alles de auto? Het gros van de bevolking lijkt wel erg ruim te kunnen wonen: vrijstaand huis, tuintje, opritje. Is LA moeilijk te "snappen" als stad?

Kantoortorens als op #212 vind ik trouwens wel om van te smullen. Gewoon recht omhoog, zonder al te veel poespas. Alleen die plint dan weer inderdaad...

Desalniettemin erg boeiende serie! Dank voor het delen!

·
faster than buildings
10,324 Posts
Ik ben het met je eens over Los Angeles, het voelt echt heel anders in het centrum als een San Francisco, waar het veel meer leeft. Alhoewel het wel lekker rustig was in downtown.

·
Registered
3,839 Posts
Bedankt voor de foto's ! Ik was in mei 2010 in LA ( komend met de trein vanuit SF/ Oakland) en wat betreft het OV viel LA mij 100% mee vooral door de toen net gereed zijnde metro die in Down Town begint en je in 30 minuten
(geheel ondergronds) voor een paar dollar naar hartje Hollywood Boulevard brengt ( naast het luxe winkelcentrum op fotonr 160). Deze metro gaat daarna ook verder richting o.a. Beverly Hills en Universal Studio's. Er zijn ook sneltrams en veel stadsbussen, dus wat betreft OV is LA zeker op de goede weg wat natuurlijk ook wel mag voor de leefbaarheid in een metropool met meer dan 10 miljoen aan mobiliteit verslaafde inwoners !

·
Breakdown
676 Posts
Mooie foto's met leuk commentaar, alweer! Prima serie om te volgen en een beetje mee te zijn op je reis!

Na deze foto's gezien te hebben, met jouw ervaringen daarbij, lijkt LA in het echt heel anders dan ze het altijd doen voorkomen in films en series. De glamour en "the place to be" lijkt me toch erg tegenvallen eerlijk gezegd.

·
Registered
2,239 Posts
Mooie serie weer :applause:
Foto 170 zie goed hoe enorm het stedelijk gebied zich uitstrekt. Maar ze kijken daar ook niet op een m2. Straten in woonwijken in de VS zouden wij hier snelweg noemen zo breed.
Ik ben destijds toen we in LA waren ook nog naar de Crystal Cathedral geweest. Was wel mooi om die een keer in het echt te zien en bezoeken. Ze krijgen in de VS heel wat voor elkaar met werven van funds, musea en ook deze kerk. Je krijgt er wel een bankje met je eigen naam voor terug :)

·
Registered
33,244 Posts
Fraai serie weer, dit keer van LA. :eek:kay:

Ondanks deze serie is het toch niet een plek die hoog op de verlanglijst staat bij mij. Maar wel heel erg leuk om "greater LA" op deze te kunnen zien.

·
Registered
2,239 Posts
Van veraf lijkt de skyline niet veel, dat komt ook een beetje omdat het vaak heiig is en je niet echt in de gaten dat het tientallen kilometers verder ligt, maar als je dichterbij komt wordt het best indrukwekkend. Downtown of "CBD" bestaat uit enkele tientallen wolkenkrabbers grofweg tussen 150 en 300 meter
Op deze foto zie je dat er toch een aardig trosje hoogbouw staat:

Het is ook mooi geconcentreerd.
Ennuh staat de geldautomaat hier nu op een verrijdbaar plateautje en is vastgebonden met een touw?

1 - 11 of 11 Posts