SkyscraperCity banner

1 - 20 of 20 Posts

·
Bas
14,000 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
De laatste weken ben ik vaak bij de `Zwarte Haan` geweest. Het is een buurtschap in gemeente Het Bildt, op zo`n 15 kilometer ten noorden van Leeuwarden, waar HELEMAAL niks te beleven valt. Rust, ruimte, zo`n 18 huizen, water en akkerbouwpercelen, dat is wat je op deze afgelegen plek ziet.

`Het is een instinctief verlangen dat rusteloze zielen drijft naar Zwarte Haan. Ze beklimmen de trap bij de slikwerker en steken even hun kop boven de zeedijk. Al vlot vertrekken ze dan weer. Wat dergelijke figuren hier zoeken? ------ Misschien is het de eerlijkheid van deze afgelegen hoek, dit grensgebied tussen land en zee. De herkenbaarheid van de heldere lijnen en rustige vergezichten van het uitgestrekte bouwland. De eenvoud ervan verbeeldt een staat van zijn, die de hedendaagse mens nooit meer bereiken kan.` (bron: Leeuwarder Courant, K. Dankert).

We gaan een kijkje nemen op deze bijzondere plek. Vraag me niet waarom. Het is er stil. Zwarte Haan is het begin van de wereld. Er wonen eenzelvige figuren hier aan het voeteneinde van de Nieuwe Bildtdijk, mensen die zich afkeren van de dynamiek van het moderne leven en de regels van de samenleving. Een soort vrijstaat zonder dagelijkse zichtbare inmenging van de overheid. Een oord voor urbane vluchtelingen. Goed, kijk gerust even mee (34 foto`s).

01. Ergens staat een bord `doodlopende weg`. Toch kun je in 20 minuten vanuit Leeuwarden het gehucht Zwarte Haan bereiken:

02. Maar .... er is wel een pittoresk café-restaurant te vinden met dezelfde naam:

03. En hier de achterzijde, gezien vanaf de dijk. Met Achmea Leeuwarden op de achtergrond, hemelsbreed zo`n 16 kilometer van hier:

04. Het beeld `De Slikwerker` staat aan de linkerzijde van de dijktrap (die je zojuist hebt gezien). Het is een eerbetoon aan alle harde werkers van weleer in Het Bildt, de bikkels die écht met het land bezig waren:

05. We gaan de Nieuwe Zeedijk op, kruinhoogte ongeveer 11 meter boven NAP. Een hele klim, en we kijken uit op Het Friesche Wad, deel van het Unesco Wereldcultuurerfgoed. Of kunnen we beter spreken van een natuurlijk erfgoed?:

06. Je kunt hier oneindig ver kijken, blikrichting noord-oost richting Holwerder Pier, zo`n 18 kilometer verderop:

07. De koeien en schapen lopen buitendijks, dit kan alleen `in het seizoen`, en wat dat betreft, zijn we het verhaal over de reddingsactie van de paarden van Het Noorderleech, zo`n 12 kilometer verderop, nog niet vergeten. Maar het ligt er hier langs de Poldijk allemaal rustig bij momenteel:

08. Alhoewel Het Bildt grotendeels net boven de zeespiegel ligt, wordt er toch ontwaterd op het wad. In het midden van Zwarte Haan staat dan ook het blauwgekleurde H.G. Miedemagemaal uit 1973:

09. En aan de andere kant komt het dan uit in de Waddenzee. Het stipje linksboven is de vuurtoren van Hollum op Ameland, zo`n 14 kilometer van hier:

10. Je ziet hier enorm veel schapen. Oneindig lijkt de zeedijk, ook richting Harlingen, niet te zien overigens, want dat ligt `om de bocht links`:

11. Zo verstrooid liggen er aan de binnenzijde van de zeedijk wat clusters met huisjes. `Waar leven die mensen toch van?`, zou je je kunnen afvragen:

12. Inwoners van Dordrecht noemen ze schapekoppen. Ik weet nu waarom:

13. Onafzienbare tarwe-, rogge- en gerstakkers, in een fraai kleurenspectrum. Op de achtergrond Nij Altoenae. Kwam deze week in het nieuws, een inwoner van dit dorp is vermoord in zijn `tweede huis` in Spanje. Gaat er al een lichtje bij je branden? :) :

14. Dit vond ik zelf het leukste kiekje vanaf de dijk. De blik richting Sint Jacobiparochie, langs een met zeer veel groen omgeven sloot. Onbewerkte foto:

15. Hé, de Achmeatoren in Leeuwarden is te zien, ingezoomd, dat wel weer:

16. Terug naar Zwarte Haan zelf. We kijken nog even op de peilschaal, het is vanuit deze positie drie meter boven Normaal Amsterdams Peil, we voelen ons dus erg veilig...:

17. Je kunt hier ook even een stuk wadlopen. Het is wel aan te raden, er zijn geen slikvelden, sommigen doen het om een diep gesprek aan te gaan of problemen uit te praten:

18. Kijk, hier zijn we vandaag, hier ligt Zwarte Haan:

19. Aan de binnenzijde van het begin van de Nieuwe Bildtdijk, dus in de bebouwde kom :lol: van Zwarte Haan, ligt een fietsersbruggetje over de Dijkvaart. Je kunt van hier uit de polder in, richting Oude Bildtdijk. Aan de noordzijde van de weg staan vier oude huisjes:

20. Och, zal ik dan het vijfde en zesde huis er ook maar op zetten?:

21. Terug bovenop de dijk, zien we iets bijzonders. Een fietsenhulp-post van de ANWB. Zwarte Haan is al enige jaren een fietsersknooppunt, en ook wel een plek waar het goed uitrusten is:

22. Zeelucht is vermoeiend. Dan maar een koffie met een echt Frysk Dùmke, zoals dat heet (en @ Doc: zeer knappe dames die ons hielpen aldaar!):

23. We wachten op zonsondergang. Het mooiste hier, zeggen ze. Eerst snel een laatste blik op de dijk, richting Harlingen, waarvan ik de positie zo ongeveer heb aangegeven:

24. Voor het gemaal is een korte scheidingswand. Hierop een tweetal kwinkstaartjes en een Europese zeemeeuw gefotografeerd:

25. Voordat we naar de zonsondergang gaan, nog even enkele foto`s uit de direkte omgeving van Zwarte Haan. Op 1,5 kilometer ten oosten van Zwarte Haan staat in het niets het `Strandhuis der Bildtpollen`. Raar, nergens een strand te bekennen, maar wel een oud strandhuis:

26. Vanuit Zwarte Haan kun/mag je niet doorrijden in westelijke richting langs de zeedijk. Betekent een ommetje maken dus, maar 5 kilometer verderop kan het wèl weer, op de route Westhoek/Koehool/Harlingen Haven. Mooie weg, zo tussen de loslopende schapen door. Stapvoets en in groepsverband te berijden, het lijkt hier wel Azië :nuts::

27. Zwarte Haan is niet zo afgelegen als het lijkt, hoor. Op slechts 5 kilometer afstand ligt het `hoofddorp` van Het Bildt, het wereldberoemde St. Annaparochie. Een plaats met een behoorlijk voorzieningenniveau, zoals deze antiekwinkel al doet vermoeden:

28. Best wel een gezellig dorp, met pittoreske huizen aan fraaie watertjes:

29. Midden in St. Anne staat een beeld van Rembrandt en Saskia. De beroemdste Nederlander aller tijden haalde hier zijn vrouw vandaan en in de voorloper van deze Van Harenkerk (achtergrond) trouwde hij met haar.....:

30. Rondom deze kerk staan ook nog vele zeer oude gebouwen. Met een slapende witte kat in de vensterbank:

31. Weer terug naar Zwarte Haan voor de zonsondergang. De Douane kwam nog langs ter inspectie van de Waddenkust, maar wij hadden andere interesses. Verder nog even een infobord ontdekt, ja hoor, hier begint het Jacobspad, en dan noemen ze het alvast `Het begin van de Wereld`, omdat Cap Finisterre namelijk het einde van de wereld betekent. Raadselachtig mysterie, in een modern jasje gegoten:

32. En dan gaat de zon toch onder. Eerst bij de Dijkvaart bij het bruggetje:

33. Vervolgens boven Zwarte Haan zelf:

34. En tot slot, boven de Waddenzee, met de blik richting Terschelling, 21.30 uur, die avond:

Bedankt voor het kijken, reacties welkom. Dit was mijn 26e fotoserie voor SSC. De volgende serie is echt urban, ga ik weer eens de stad in :).

·
Registered
4,357 Posts
leuke serie!

Het is erg interessant om een keer een dorp te zien in zo een afgelegen gebied in Nederland!

·
Registered
5,750 Posts
Toch bijzonder, het lijkt wel een totaal ander land van waar ik woon. Lijkt me een totaal andere cultuur, taal en manier van leven. Wel bijzonder om dat soort kleine gehuchten ook op de foto te zien. :)

@ Railwaystick

Hebben ze daar in het hoge noorden in de kleine gehuchten ook last van verlaten en vervallen panden? Of valt dat wel mee? Een aantal maanden geleden was er namelijk een rapportage op tv van de vogelaarwoningen in kleine gehuchten, bijv. tweede huizen die niet meer betaald/onderhouden kan worden door de eigenaar en wat die ook niet verkocht krijgt.

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
Mooie foto's! Ik kom ook graag naar Zwarte Haan; het is echt alsof je het einde van de wereld bereikt. :)

Tijdens mijn bezoek dit voorjaar was de grond heel erg droog en gescheurd, wat onderstaand landschap opleverde. Dan voel je je echt in een ander land!

Qua sfeer vind ik Noordpolderzijl erg vergelijkbaar met Zwarte Haan, ook zo'n plek waar Nederland gewoon ophoudt:

·
Registered
5,832 Posts
Heerlijk die rust, die ruimte. Zou zo de auto willen pakken om er naar toe te rijden.
Leuke foto's ook trouwens.

·
MP
9,438 Posts
Van zo'n plek zou ik wel kunnen houden. Aan de waddenkust zijn wel meer van die verstilde plaatsjes te vinden. Op Wieringen heb je Vatrop (en daar dichtbij Oosterland), op Texel heb je buurtschapjes als Nieuweschild of Dijkmanshuizen. Iets groter is Oost, ook op Texel. Daar komt mijn familie vandaan, dus daar heb ik ook dikwijls op de dijk en in het wad gestaan. Schitterend.

·
Le penseur
1,656 Posts
Wat ik helemaal niet snap, is dat de threadstarter JC Zwolle zo`n rare, ongenuanceerde kritiek heeft op de fotoserie van `Zwarte Haan`. Juist hier zijn vaak spectaculaire luchten te zien, er is zelfs in dat restaurant een doorlopende expositie van foto`s van een Rotterdamse beroepsfotograaf die op zijn platen ook veel afwisselende luchten laat zien. O ja, en daar waar je kunt zien dat de aarde rond is (aan de kust) kun je meer wolkenpartijen fotograferen dan ergens in een stad.
Mijn excuses als je je beledigd voelt nav mijn reactie. Dat hier vaak zulke spectaculaire luchten te zien zijn, was ik mij niet van bewust op het moment van schrijven. En dan nog, de 'ongenuanceerde kritiek' was bedoelt voor het dorpje, niet voor de lucht of jouw fotografeervaardigheden, en was bedoeld met een flinke knipoog.

Ik vind het ook een beetje raar dat je mij hierop aanspreekt om eerlijk te zijn. Dat ik die thread heb gestart, en mooie luchten... mooi vind, betekent niet dat alles hier bij mij in het teken van mooie luchten staat.

·
Bas
14,000 Posts
Discussion Starter #14
Over de serie gesproken.

Nou, JC-Zwolle, wat ik niet snap is dat er ook kritiek wordt geleverd door middel van de aanhef `very urban`. Nu is dit mijn derde niet-urbane serie in de reeks van 26 stuks en uitgerekend IK wordt hierop aangesproken. Terwijl er ook zo nog drie anderen zijn, die rurale tafereeltjes laten zien hier op dit fotoforum. Diphoorn, IJsselmonde, Winsum, Ganzedijk, allemaal toch lekker landelijk? Nou, dan kan ik ook wel eens een keer rustig Zwarte Haan toevoegen, so what? Ik weet ook wel, dat het hier eigenlijk om hoogbouw en urbane aangelegenheden gaat, maar ik wil met de serie `Zwarte Haan` terzijde toch nog even aantonen, dat je maar 15 kilometer uit de stad weg hoeft te rijden, dat je de stad nog ziet (Achmeatoren).

Soms zijn reacties op fotoseries zó krom of bot, dat ik niet weet wat ik er mee aan moet. Het lijkt er dan wel op alsof er gewoon wat wordt neergekwakt zonder dat van te voren genuanceerd wordt nagedacht. Ja, en dan ben ik niet de minste met het reageren, dan kan ik ook wel terug prikken, hoor. Nou, we vatten het niet op als een belediging, er zijn meer belangrijke zaken in het leven, nietwaar?

@ Ramses en Wolkenbestormer: Misschien zit er nog wel eens een serie over vervallen huisjes in, vooral te vinden rondom Franeker, Blija, Noordoost Friesland en West-Groningen. In de gemeente Het Bildt heb ik eigenlijk geen verkrotting of verval waargenomen, vrijwel alle huizen zijn bewoond. Het gebied is door landbouw en industrie ook niet echt arm te noemen, dat vond ik wel meevallen.

@ Iedereen: Bedankt voor de aardige reacties.
En hieronder nog even twee vergeten foto`s, de eerste is van een plekje beneden de zeedijk, en de tweede is vanaf het begin van de Oude Bildtdijk, met de Achmea, de kerktoren van Stiens en Avero op één rij! Erg leuk, vond ik zelf, het lijkt alsof Leeuwarden een derde reus erbij heeft gekregen:

Very urban! ;)

·
Le penseur
1,656 Posts
^
Hehe, ik wil ook wel bij die andere 26 fotoreeksen 'kritiek' plaatsen hoor. ;)

Nee, sorry. Het was echt bedoeld als een grapje. En ik ben blij dat je het niet als een belediging opvat, want zo was het niet bedoeld.

Het is hier weliswaar een forum bedoeld voor stedelijke dingetjes etc (vandaar dat ik ook het grapje maakte, althans, ik vind het een grapje, je bent vrij om dit anders op te vatten), maar ik vind het niet erg om te kijken hoor. En dan nog, wie ben ik om er iets van te zeggen.

Ik vind het geweldig dat je zo veel moeite en tijd in je fotoseries stopt om ze hier te laten zien. Laat het plezier dat je hierin hebt, althans dat hoop ik ( ;) ), niet verpesten door dit soort reacties!

·
kurkemeer
130 Posts
Leuk om te zien deze serie over Zwarte haan .
Doet mij denken aan vroeger toen we hier een maal per jaar langs kwamen met de bildse toertocht en dan met 30 tot 40 kanoers het terras overnamen. :)

·
a hacked brain
837 Posts
Leuke serie!

Trouwens bij mij is de omgeving bekend door de langste weg van Nederland (Oudebildtdijk). Die naam refereert naar 1 van de oudste dijken van Nederland uit 1505, inmiddels ligt er alweer honderden jaren een nieuwe dijk welke op dit moment Zwarte Haan beschermd tegen waddenstormen.

Als je op de kaart kijkt naar de straatnamen die over de dijk lopen (Oudebildtdijk en Nieuwe Bildtdijk) kan je goed zien hoeveel land er in de loop der tijd bij is "gewonnen".

·
Weestwel?
1,713 Posts
Leuke serie!

Trouwens bij mij is de omgeving bekend door de langste weg van Nederland (Oudebildtdijk). Die naam refereert naar 1 van de oudste dijken van Nederland uit 1505, inmiddels ligt er alweer honderden jaren een nieuwe dijk welke op dit moment Zwarte Haan beschermd tegen waddenstormen.

Als je op de kaart kijkt naar de straatnamen die over de dijk lopen (Oudebildtdijk en Nieuwe Bildtdijk) kan je goed zien hoeveel land er in de loop der tijd bij is "gewonnen".
Of naar de Bildt zelf, Leeuwarden lag ooit aan zee.

1 - 20 of 20 Posts