SkyscraperCity banner
1 - 5 of 5 Posts

·
Registered
519 Posts
Discussion Starter · #1 ·
uit de HC van 12/4/2005:

'Terrein Norfolkline ideaal voor een paleis op poten'
door Maarten Brakema

Carel Weeber was zaterdag een van de vijf architecten en stedenbouwkundigen die op uitnodiging van deze krant met een helikopter over Scheveningen vlogen en zich zo lieten inspireren tot een toekomstvisie voor het terrein van Norfolkline na het vertrek van de reder. 'Een zwart paleis wordt het, op poten.'

TER HEIJDE | De piloot bracht hem op het idee. Terwijl Carel Weeber Den Haag vanuit de lucht aan het filmen was, vertelde deze dat een van de weinige plekken waar hij niet met de helikopter overheen mag vliegen, het paleis Huis ten Bosch is.
Die opmerking zette de architect aan het denken. "Als ik aan die locatie denk en ik denk aan Den Haag, dan komt mij maar één ding voor de geest: het terrein van Norfolkline is een uitgelezen plek voor een paleis voor de aanstaande koning", zegt Weeber.

"Het Koninklijk Huis heeft al een paar dynastieën niets meer gebouwd. De laatste drie vrouwen hebben geen opdrachten gegeven. Misschien gaat een man dat wel weer doen. Dit is zo'n fantastische plek. Midden in het water, waarvan je een slotgracht kunt maken. En toch ook beschermd."

Het oeuvre van Weeber (1937), die momenteel in Amsterdam woont, is te groot om op te noemen. Alleen in Den Haag staan al verscheidene gebouwen van hem, zoals natuurlijk de Zwarte Madonna, die hij nu ook graag vanuit de lucht wil zien.

Eenmaal in een strandtent, vlak bij het helikopterplatform, bouwt hij het paleis alvast in woorden. "Het wordt een joekel van een gebouw. Het huis is er slechts een onderdeel van. Er komt een ontvangstafdeling voor het publiek, de hofhouding, de auto's, de paarden, de hele reutemeteut moet er een plek krijgen. Ik zie het als een moderne uitdaging. Dit is waarschijnlijk de laatste vorst die wij krijgen. Het is een eindschot. Misschien is het voor de hele wereld wel de laatste keer dat je zoiets kunt bouwen. En er bestaan geen andere moderne voorbeelden van paleizen. Dus je kunt doen wat je wilt."

Uniek is het, vindt Weeber zelf. "Al het andere heeft Den Haag al. En om dat terrein nu te besteden aan een of andere internationale instelling, dat is ook zonde. Houd het maar Nederlands. Verpats het niet aan het buitenland."

Argentijnse nostalgie

Hoe het paleis er precies uit moeten komen te zien, weet Weeber nog niet. Het idee is daarvoor te vers. Het denken over een plan zo groot als dit kost maanden, zegt hij. Al filosoferend: "Ik denk dat Máxima het voor het zeggen heeft. Dus misschien wordt het nostalgie uit Argentinië. Ik vind dat het een concurrent moet worden voor het Kurhaus. Het moet dat gebouw overstijgen. Dus onder andere met een toren, waarin ze met mooi weer boven koffie kunnen drinken. Even de stad uit. Bovendien, het Vredespaleis heeft ook een toren en langs de kust staan vuurtorens. Een toren hoort er dus bij, dat kan gewoon niet anders."

Het paleis, denkt hij, moet op poten komen te staan. "Zodat je over de duinen kunt kijken. Een plateau van een meter of tien hoog. Met grote binnenplaatsen, waarop de woonvertrekken uitkijken. Een zwart paleis wordt het. Weer de Zwarte Madonna."

G

·
Prachtidee! Grands Traveaux op z'n Nederlands! Ik vind dat Versailles erbij moet verbleken! Een superpompeus Circus Máxima!

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Heb ik een beter idee: koningshuis afzetten en eindelijk eens een keer ophouden met dat stomme klassesysteem. Helaas planten de Oranjes zich net zo snel voor als dat ze doodgaan.

·
Banned
7,712 Posts
Onteigen Oranje! In één keer van de staatsschuld af! Ze kunnen uithuilen op Saba!

1 - 5 of 5 Posts