Berner Oberland
Hierbij een fotoserie van mijn vakantie van begin juni. Ik was er eerst niet zo voor om de foto's hier te posten aangezien het niet echt over stedelijke gebieden gaat, maar Timon91 heeft me overtuigd
Het Berner Oberland ligt aan de zuidkant van midden-Zwitserland, en is één van de belangrijkste toeristengebieden van het land, het barst er dan ook van de Japanners en Chinezen, bordjes zijn zelfs in die talen. Ik ben vooral voor de omgeving gegaan, en wat minder voor de toeristische attracties aangezien dit al mijn derde keer hier was. De foto's zijn vooral genomen vanuit het Lauterbrunnendal, rondom Grindelwald, Interlaken en Hasliberg.
Gebied:
1. Typisch huis in Lauterbrunnen. En perfect onderhouden, zoals overal in Zwitserland.
2. De Staubbachfall, een waterval van 300 meter hoog. De Staubbach is niet zo heel erg groot, dus het water wil in de wind snel verwaaien. Desondanks een spectaculair gezicht, zie ook later.
3. Kijkend over Lauterbrunnen, met Wengen wat hoger aan de overkant. Bovenaan Männlichen (2.343 m)
4. Je kan via een halfopen grot tot onder de waterval komen. Gelukkig stond de wind goed, want als het water recht naar beneden valt kan je goed nat worden.
5. De Wengernalpbahn die je van Lauterbrunnen (795 m) naar Kleine Scheidegg (2061m) brengt. Vanaf daar kan je met de trein door naar de Jungfraujoch (3471 m)
6. Het bekende beeld van de waterval in Lauterbrunnen. Het was 's middags echter snel bewolkt. Dat muurtje wat je langs de straat ziet, is te zien in een scene van de James Bondfilm
On Her Majesty's Secret Service (1969) in een achtervolgingsscene. Grote delen van die film spelen zich in deze omgeving af.
7. De Berner Oberlandbahn (BOB) die je vanaf Lauterbrunnen naar Interlaken brengt. Al die treintjes ontsluiten het bergland erg goed, maar zijn wel omslachtig, vanaf Interlaken naar Jungfraujoch kost 2 uur (20 kilometer). De ticketprijzen zijn zeer fors, veel duurder dan het reguliere OV in Zwitserland.
8. Zoals het hoort: 's ochtends vroeg is het nog onbewolkt, dus om 8 uur 's ochtends kan je zulke plaatjes schieten. Vanaf 9 uur beginnen de eerste quellwolken te vormen. Dit is het einde van het Lauterbrunnendal met de Grosshorn (3754 m) en de Ebnefluh (3962 m)
9. Naar Isenfluh gereden, via een zeer smalle weg met her en der uitwijkplaatsen, en een slecht verlichte tunnel die in 360 omhoog draait. Vanaf Isenfluh heb je een fantastisch uitzicht op de Jungfrau (4158 m). De Jungfrau is niet de hoogste berg van het massief, maar wel de meest prominente. Op heldere dagen is de berg vanaf het Schwarzwald in Zuid-Duitsland zichtbaar.
10. Het witte bergje onder de top heet toepasselijk de Silberhorn (3695m)
11. Ik ben de naam van deze berg kwijt, maar het is vanaf Grindelwald gefotografeerd.
12. De Eiger (3970 m). De Eiger Nordwand (1200 meter) geldt als één van de moeilijkste bergroutes ter wereld.
13. De Gross Fiescherhorn (4049 m), verstopt tussen de Eiger en de Schreckhorn.
14. De Trümmelbachfälle, een serie watervallen binnen in de berg. De Trümmelbach is de enigste rivier die het smeltwater van de Jungfrau verwerkt. Ik ben hier nu niet binnen geweest, maar vroeger wel. Erg spectaculair, en regenkleding kan handig zijn.
15. Het Lauterbrunnendal. Officiëel komen er 72 waterfallen van deze rotswanden naar beneden, maar slechts een stuk of 20 zijn prominente watervallen van meer dan 100, soms zelfs 200 meter.
16. Rechts de Breithorn, met 3780 meter tevens één van de prominentere pieken van het Berner Oberland.
17. De Jungfrau vanaf het Lauterbrunnendal. Alhoewel dichterbij, is de Jungfrau vanaf het grootste gedeelte van het Lauterbrunnendal niet zo goed te zien door de steile rotswanden.
18. De Gletscherhorn (3983 m) vanaf de weg tussen Interlaken en Lauterbrunnen.
19. Vanaf Beatenberg. Links nog een stukje Eiger, middenin de Mönch (4107 m) en rechts de Jungfrau. Eiger, Mönch und Jungfrau worden doorgaans in één adem genoemd.
20. Helaas was het alleen 's ochtends vroeg echt mooi weer, maar dan hangt er weer veel vocht in de lucht. Echt scherpe foto's lukken daardoor niet.
21. De Thunersee en het dorp Spiez. Daarachter het dal van Kandersteg en Adelboden.
22. De Blümlisalp (3664 m) boven Kandersteg. Ik ben ook nog in Kandersteg en Adelboden geweest, maar helaas was het daar vrij veel bewolkt.
23. Bij Hasliberg, de Wetterhorn (3692 m)
24. Zijaanbeeld van de machtige Wetterhorn.
25. Laatste foto vanaf Hasliberg.
Dat was 'm weer! :cheers:
Bijna alle hoge toppen van het Berner Oberland staan op de foto, met uitzondering van de Finsteraarhorn (4274 m) aangezien deze maar vanaf een zeer beperkt aantal andere hoge punten zichtbaar is, hij ligt namelijk achter de Eiger en Schreckhorn. De Aletschhorn (4192 m) is eveneens niet zichtbaar vanwege dezelfde redenen. De Aletschhorn is vanuit Wallis beter zichtbaar.