SkyscraperCity banner

Status
Not open for further replies.
861 - 880 of 1762 Posts

·
Moderator
51,404 Posts
Treinhalte Zuid: duizenden reizigers per dag

ZWOLLE - Enkele miljoenen aan investeringen, en zeker duizend in- en uitstappers per dag.
Ziedaar de cijfers waarmee de mensen achter het tot nu toe succesvolle burgerinitiatief om in Zwolle-Zuid een station te krijgen schermen, om de overheid te overtuigen van hun gelijk.

Vanavond maakt burgemeester Henk Jan Meijer, voorzitter van de gemeenteraad, bekend of het burgerinitiatief geldig is. Aan die geldigheid lijkt overigens geen twijfel te bestaan: in een paar weken tijd werden ruim achthonderd handtekeningen verzameld vóór een NS-station in het zuidelijke stadsdeel. Honderden meer dan nodig om via het burgerinitiatief-instrument een onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Wannéér de raad zich uitspreekt over de wenselijkheid van een extra station in de stad, is nog onduidelijk. Volgens de raadsgriffie zou pas begin juni ruimte zijn om in commissieverband over de kwestie te praten. Maar uit de uitgebreide documentatie die de initiatiefnemers van de handtekeningenactie bij hun roep om een station hebben gevoegd blijkt dat haast geboden is. Momenteel is het onderwerp van een perifere treinhalte 'hot': politiek Den Haag denkt volop mee over hoe meer mensen van de trein gebruik zouden kunnen maken. Veel gemeenten - waaronder bijvoorbeeld Staphorst - geven te kennen ook een (extra) station te willen. Vanwege die 'concurrentie' moet Zwolle snel van zich laten horen, vinden ze in Zuid. De vrees bestaat bij de initiatiefnemers dat met name het college inzet op uitgebreide, langdurige onderzoeken naar de kansen voor een extra station. Deels onnodig, omdat eerder deze eeuw al uitvoerig onderzoek is gedaan, door de provincie, naar een zogenoemd Sternet voor openbaar vervoer, waarvan ook een station in Zuid deel zou uitmaken. De initiatiefnemers zien de beste kansen voor een pendeltrein tussen Zwolle en Deventer, naast een echte Intercity op die IJssellijn.
Ik ben wel voor deze treinhalte, maar de titel is nogal misleidend, spreekt van "duizenden", terwijl je één regel verder leest, en het nog maar over "duizend" gaat, waar dat op gebaseerd is weet ik niet, maar alleen op die handtekeningen lijkt me dat niet echt een goede berekening. Uit ervaring weet ik dat het aantal potentiële reizigers vaak nogal rooskleurig wordt ingeschat om de investering te verantwoorden.

Bovendien zal de bus of fiets naar het station in Zwolle altijd sneller blijven dan via deze "voorstadhalte". Voor de richting Deventer kan het wel een aardige tijdwinst opleveren.

·
Moderator
51,404 Posts
^^ Hoe duur verwachten jullie dat een ritje ZUID-CS gaat worden?? Als ze die eens goedkoper zouden maken, dan is het ook nog voordelig.
€3,50 voor een 2e klas retour zonder korting.
Korte treinritjes zijn altijd duurder per kilometer. Het zal wel duurder zijn dan met de bus, maar vanaf WKC zuid wel sneller denk ik.

·
Registered
376 Posts
Men legt in beginsel natuurlijk geen station in Zuid om reizigers te trekken naar Zwolle CS. Die zijn mooi meegenomen, maar het gaat om de mensen die verder dan CS reizen. (Kampen of Utrecht bijvoorbeeld). Die mensen pakken nu eerder de auto zonder de trein in CS te pakken (Parkeren is niet makkelijk, laat staan gratis en bovendien; je zit toch al in de auto dus waarom niet doorrijden.) Nu kun je ze verleiden alsnog de trein te pakken als ze vlakbij huis de trein al kunnen pakken.

·
Ich bin ein Zwollenaar..!
282 Posts
€3,50 voor een 2e klas retour zonder korting.
Ik denk iets minder. Van Almere Buiten naar Almere Centrum is het 3.30 euro en dat is bijna 5km. Terwijl het Van de mogelijke plek waar het station in Zuid zal komen tot aan station Zwolle 3.3 km is.

Het mooiste zou zijn gewoon 2 euro. Dan is het even duur als de bus.

·
Moderator
51,404 Posts
Bijna 4.000 bezwaren lijken toch kansloos

ZWOLLE - Teleurstelling, maar de hoop overheerst. Dat typeerde gisteravond de hoorzitting voor het Structuurplan 2020 in het stadhuis. Teleurstelling was er omdat het college van B en W in de ogen van menigeen ondanks de vele bezwaren (bijna vierduizend!) vast houdt aan zijn plannen. Hoop was er omdat de gemeenteraad zich volgende maand gaat uitspreken over de inhoud van het structuurplan.

Dan zal duidelijk worden hoe politiek haalbaar de plannen over de aangewezen toekomstige stadsuitbreidingen zijn. Gisteren werd andermaal gewezen op de natuurwaarden van bijvoorbeeld Dijklanden, Stadsbroek en IJsselvizier (bij Westenholte). Een vertegenwoordiger van Natuurmonumenten wees er fijntjes op dat door Europese regelgeving woningbouw dichtbij de IJssel niet mogelijk is. Berkum blijft tegen massale bebouwing van de Vechtpoort.
In Zwolle doen ze toch wat ze zelf willen, dat wisten we allang.

Aan de andere kant moeten mensen toch ergens wonen, en tegen elke ontwikkelingen zijn er bezwaren tegenwoordig. Dat Berkum tegen Vechtpoort is, was wel te verwachten. Maar alternatieve locaties die nog dicht aan het centrum en de grootste werklocaties liggen, zijn er niet meer.

·
Migrated
1,234 Posts
Tadaaaah

---

Toren Zuid bijna in zijn jas

ZWOLLE - De woontoren-in-aanbouw van het winkelcentrum in Zwolle-Zuid zit steeds meer in zijn 'jas'. Bouwvakkers metselen de toren momenteel op, waardoor de kale kolos verandert in een beeldbepalend element aan de Zwolse skyline.

De woontoren wordt met vijfenveertig meter bijna half zo hoog als de IJsseltoren aan de snelweg A28. Het indrukwekkende complex gaat bestaan uit elf woonlagen, twee parkeerlagen en twee lagen met winkels en wordt dardoor hèt gezichtsbepalende punt in het vernieuwde winkelhart van Zuid. Met de bouw van een tweede, minder hoge toren wordt al in mei begonnen.

·
Banned
3,985 Posts
Discussion Starter #873
Mooi weer/ nieuwe camera > UPDATE FOTO's MAKEN!

1. De eerste paal voor de prachtige nieuwbouw van het Windesheim College gaat de grond in.

2. Groot project, groot terrein :)

3. Onder het Talud door en je komt terecht op nog een gigantisch braak liggend terrein. Hier moet de kop van Hanzeland komen. Waarschijnlijk komt er een plint van bebouwing van rond de 40/50 meter. Oude plannen voor 4 woontorens (45,50,60 en 70 meter) lijken niet meer door te gaan :(

4.

5. We steken de Veerallee over,gaan door een woonwijkje, en tadaaa: Prinsenpoort. Nu nog een heel groot braakliggend terrein, maar ook hier komt grootschalige nieuwbouw.

6. Onder de snelweg door en...voila: de kop van Voorsterpoort. Wederom een heel groot braakliggend terrein, waar in september begonnen wordt met de toren voor Electrabel: +- 75 meter hoog.

7.

8. Dit gat links is over een jaar of 2/3 opgevuld door een minstens zo imposant gebouw; namelijk de hoogbouw van electrabel

9.

10. Construction Boom in de nieuwe stad ten Noorden/westen van Zwolle: Stadshagen!

11.

12.

13. De schoorsteen van S'heerenbroek, een buitenwijk van Zwolle ;)

14. Zover je kan kijken aanschouw je de gereserveerde grond voor Stadshagen 2.

15. NU nog een afslag to nowhere :)

16.Hier komt de Tippe toch?

17. Even een flatje opgeklommen: kijkend naar de nieuwbouw van een verzorgingstehuis links, en het hele grote braakliggende terrein ;) voor La dilligence.

18. Hier dus, in 2011 staan hier 5 kantoorgebouwen inclusief een toren van 18 lagen (60/70 meter)

19. Bonus 1: Zoomertje, waarom? Geen idee, ff me nieuwe camera uittesten :banana:

20. Bonus 2: Jaaaa hoor, tis weer zover :lol:

·
Moderator
51,404 Posts
16.Hier komt de Tippe toch?
Jep.

Die laatste foto is ook erg mooi, ik deed er vanmiddag 45 minuten over om van Zuid naar Stadshagen te rijden :eek:hno: De toegangsweg naar Stadshagen (Voorsterbrug) stond zelfs weer vast. Wordt nog wat met Stadshagen II.

·
Migrated
1,234 Posts
#%^&. Gisteren databasefout hier op SKY. Had net een mooi bericht. Zal em wel ff opnieuw maken.

Ik fiets elke dag langs Windesheim; kan ik mooi kijken hoe het er daar voorstaat, en misschien wel foto's maken...

En @ im_from_zw038: Foto één is niet de eerste paal hoor :lol: die zit er al in :booze:

---

Ik zie dat Chris het volgende al heeft gelezen...

Start bouw studentenflat Windesheim

Zwolle - Hogeschool Windesheim is deze week gestart met de bouw van een nieuw gebouw aan de spoorzijde van de Campus. De bouw van dit gebouw is de tweede fase van bouw en renovatie. Het gebouw huisvest vanaf 2010 studenten en medewerkers van de economische en journalistieke opleidingen.

Ontwerp een representatief en functioneel gebouw dat aansluit bij het competentiegerichte onderwijsconcept van Windesheim. Zo luidde de opdracht destijds. Flexibiliteit en ruimte voor ontmoeting zijn kenmerken die terug te vinden zijn in het programma van eisen. Afdelingen moeten op een snelle en logische manier kunnen worden verhuisd of omgebouwd. Flexibiliteit vertaalt zich in grote vloervelden die gemakkelijk aangepast kunnen worden aan wisselende omstandigheden en het Atrium nodigt uit voor ontmoeting. Deze grote gemeenschappelijke ruimte krijgt een centrale plek in het gebouw. Rondom het Atrium komen leslokalen, studielandschappen en werkruimtes.

Hans Valent, directeur Vastgoed en Facilitair Bedrijf bij Windesheim: ‘Het masterplan, dat in concept gereed is, geeft richting aan alle bouwfases. Voordat dit definitief wordt vastgesteld, gaan we de mogelijke consequenties hiervan voor de leefbaarheid in de buurt, nog met de buurtbewoners bespreken.’ De effecten van de bouwactiviteiten voor de leefbaarheid van Schellerheem is een gezamenlijke zorg van buurtbewoners, gemeente en Windesheim. In de toekomst zullen de drie partijen hier dan ook structureel overleg over gaan voeren. Om dat te bekrachtigen is er op woensdag 26 maart een convenant ondertekend. Valent: ‘Verder gaan we voor de zomer intern nog de bouwlogistiek en de financiële planning afstemmen op de geprognosticeerde studentengroei. We hebben een goed beeld van hoe het eindplaatje eruit komt te zien, maar de precieze volgorde en het tempo van bouwen zijn nog onderwerp van studie. De uitkomst hiervan hangt onder andere af van die geprognosticeerde studentengroei.’

Wat maakt het gebouw zo bijzonder?

De twee factoren flexibiliteit en ontmoeting hebben geleid tot het ontwerp van een breed gebouw. Om daglicht in het hart van het gebouw te krijgen, knipt een grote vide het in tweeën. De vide zorgt ook voor oriëntatie en overzicht. De verschillende vleugels van het gebouw liggen splitlevel ten opzichte van elkaar en zijn verbonden door loopbruggen. Om de verdiepingen zo vrij mogelijk in te kunnen delen, komt er een minimaal aantal kolommen in het gebouw. De gevel bestaat uit glas met driehoeken van kunststof. Hoewel het gebouw transparant is, vormt de gevel geen platte etalage die toont wat er allemaal gebeurt. De kunststof driehoeken vormen een soort gordijn. Dat maakt het spannend. "Zover ik heb gehoord, vindt iedereen het een prachtig, royaal en flexibel gebouw. En niet onbelangrijk: het gebouw is ook duurzaam."
:hm:, en toch vind ik het niet zo heel erg op een gevangenis lijken, dit is veel vrolijker! En ik vind het wel stijl :hammer:

·
Migrated
1,234 Posts
Paviljoen Park Wezenlanden

Er zijn vier ontwerpen voor het Paviljoen in Park Wezenlanden.

KLIK hier ff, ga naar rechtsonderin, en stem welke bij jou de voorkeur heeft.

1. De Brug

2. Het Slakkenhuis

3. Het Theater

4. De Vlinder

Mijn voorkeur gaat uit naar No. 1, maar ieder zijn eigen mening natuurlijk.

De Brug likt me het mooist. Het slakkenhuis kan ik niet goed zien, de foto van de Maqiuete is niet echt mooi vind ik.

Het theater is niets, een blokje beton,

De Vlinden stond, toen ik keek, voor, met 50 % van de stemmen, gevolgde door het slakkenhuis met 25 % en de brug, ook met 25 %. Het theater heeft dus 0 %.
Nog ff die vinder: Is dat écht mooi als gebouw?? ik vind de maquette er al niet uit zien, en straks regent het wat, wordt dfie vlinder groen.. No, thanks :hm:

Edit update: 1. 50%; 2. 25%; 3. 0%; 4. 25%.

2.6

861 - 880 of 1762 Posts
Status
Not open for further replies.