SkyscraperCity banner

1 - 20 of 88 Posts

·
Banned
3,985 Posts
Discussion Starter #1
De komende tien jaar ondergaat de Hogeschool Windesheim een flinke metamorfose. Ik wil dit project graag met jullie delen omdat de architectuur van dit eerste gebouw al veelbelovend is. Een landmark van 18 lagen/60 meter is ook gepland als huisvesting voor studenten. Dat staat los van de (inmiddels ijskoude) studenten torens van Rabo vastgoed op het naastgelegen Hanzeland. Ik zal in dit topic nieuws en nieuwe plannen posten, update(foto's) en verdere informatie over het hele project wat in 2017 afgerond moet zijn.

Nieuwbouw fase 2b - Huisvesting Economie en Journalistiek

BVO
14150 m2

Start April 2008 - Oplevering 2009

Architect
Ir. Meindert Booij
Ir. Aldo Vos
Ir. Pim Pompen

Projectcoördinator
Tom Sanders

Omschrijving
Hogeschool domeinen Journalistiek en Economie met twee sportvelden, restaurant en parkeergarage met 330 pp

De eerste paal voor een nieuw onderwijsgebouw op de campus van de Zwolse Hogeschool Windesheim wordt naar verwachting in april 2008 (week 15) geslagen. Samen met Hegeman uit Nijverdal realiseert Trebbe dit toekomstige onderkomen voor studenten van de opleidingen journalistiek, communicatie en economie.

Architect Broekbakema uit Rotterdam ontwierp de nieuwbouw, die parallel aan het spoor komt. Op de begane grond komt een parkeervoorziening voor ongeveer 330 auto’s. Hierdoor beginnen op één hoog de lokalen en andere onderwijsvoorzieningen.
In feite wordt dus het gehele dekniveau op naar de eerste verdieping getrokken. Daardoor ontstaat er een doorloop van de nieuwbouw naar het huidige Techniekgebouw. En daarom moet ook de entree van het Techniekgebouw 'de lucht in'.
Uiteindelijk moet de gehele campus worden voorzien van zo'n opgetild maaiveld. De tussenruimte die ontstaat is bestemd voor bijvoorbeeld hoorcollegezalen, winkels, kantines en andere voorzieningen. Het is de bedoeling dat de campus straks auto- en fietsvrij wordt.

Het nieuwe gebouw voor journalistiek, communicatie en economie moet medio 2009 gereed zijn. Architect Broekbakema heeft er een zeer transparant ontwerp van gemaakt. Om ervoor te zorgen dat ook het hart van het pand kan genieten van het zonnetje, wordt het gebouw door een vide als het ware in tweeën geknipt.

Artist Impressions

Bronnen en Afbeeldingen

Trebbe Bouw
Broekbakema Architecten
Windesheim College

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

·
Moderator
51,404 Posts
Hopelijk komt dat 18-lagen gebouw er wel. Wel een mooie toegangspoort van de IJsselallee, alhoewel hij niet superhoog zal lijken doordat de IJsselallee zelf al op een meter of 7 loopt daar. (brug over spoorlijn Zwolle - Amersfoort).

Maar er zijn toch ook zelfs plannen om het hele Windesheim te verkassen?

·
Banned
3,985 Posts
Discussion Starter #3
Ik heb dacht ik gelezen dat door deze nieuwbouw het windesheim college definitief op die locatie blijft. En wat betreft de hoogbouw, enkele maanden geleden legde een klant bij mijn bedrijf een mapje op de toonbank tijdens het afreken en op de voorpagina pronkte een grote impressie van een hoog gebouw(makkelijk 18 lagen zoniet meer), wit met gekleurde vlakken (heb de afbeelding maar enkel seconden gezien), het betrof een haalbaarheidsonderzoek voor studentenhuisvesting voor het windesheim college. Achter de schermen wordt daar dus al hard aan gewerkt inclusief impressies wat een goed teken is.

·
Registered
173 Posts
Windesheim blijft inderdaad op de huidige locatie. Rede hiervoor is dat er al te veel nieuws gebouwd is en gaat worden. De gemeente wilde Windesheim op de plek van de oude PTT-post hebben naast het station. Voor de studenten een stuk makkelijker en het scheelt wat voorzieningen treffen voor de stroom studenten die alsmaar groter wordt. Ze hebben het nu al over een loop/fietsbrug over de IJsselallee of een tweede tunneltje.

·
Moderator
51,404 Posts
Probleem is dat de IJsselallee daar wat verhoogd ligt, en je dus een enorm talud nodig hebt, want een trap is niet handig met die aantallen studenten. Het zal dus wel een tunneltje worden ofzo. Tenzij het echt zo'n skywalk wordt vanuit dat 18-laags gebouw, dat zou wel gaaf zijn :)

·
jam
53 Posts
Update 16 mei

Vollop bouwactiviteiten op de campus van Windesheim, inmiddels zitten alle palen (450st) de grond in en zijn de eerste funderingspoeren gestort. Vandaag is de eerste torenkraan geplaats, aan de andere zijde van de bouwplaats zal er nog een worden opgebouwd.

·
Moderator
51,404 Posts
Mooie foto zeg.

Was dit nou het parkeerterrein? Weinig van over. Ik las vandaag dat Windesheim in 2016 wil groeien tot 28.900 studenten, da's bijna een verdubbeling.

·
bijna een kip!
625 Posts
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het een erg gaaf ontwerp.
Dat parkeergarage idee zal hartstikke meevallen.

Vooral de aanpak van het maaiveld wat hoger komt te liggen ziet er gaaf uit.

·
Registered
4,933 Posts
Best groot bouwputje trouwens.
Inderdaad geen kleine bouwlokatie, maar je zou voor de gein eens de bouwput van het nieuw te bouwen Nanocentrum/Carré in Enschede moeten bekijken.
webcam (Bouwkosten +€100.000.000, tenminste dat waren de gegevens)

PS: De groene kraan staat er nu ook :), nou ja bijna, hij mist nog een cabine en arm !!

·
Registered
4,933 Posts
@ Crouchy

Mag ik dan ook even op mijn beurt aangeven dat ik al een paar dagen geleden aangaf (4 Juni) dat er een nieuwe (groene) bouwkraan staat bij het Windesheim project in Zwolle.
Gaf daarbij alleen even aan, en wat im_from_zw038 al aangaf over dit schoolproject, dat er hier ook een behoorlijke grote bouwput in ontwikkeling is op de Campus van de UT (dacht dat het wel even interessant was om te zien).
Je hoeft niet te kijken, gaf het alleen even aan voor geinteresseerden, want een grote bouwput dat is het (maar daar voor zou je de lokatie wel eerst gezien moeten hebben, en dat kan bijv. op de webcam).
Heb de lokatie van Zwolle al wel gezien, en ja dat is ook een beste bouwlokatie :).

1 - 20 of 88 Posts